Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvocola
Jag börjar med de jag bytt i v70in
Vevhusvent
Tändstift
Tändspolar
Sond 1 och 2 är nya
Bättre begad turbo
INsugspacking ny

Alla delar kommer från pro parts!

De kommer mer och mer felkoder
130A tjuvar luft
4801
280A front heated oxygen senor (HO2S) faulty signal
P0135
P0422

Sen är massa olja när man tar bort skyddet för kamrem och spolarna i groparna dära
Tändstiften är inte snygga heller (bilder kommer) som nui ser nr2 är de olja och helt svart efter ca 120 mil körning
Ryker som attans har ett Co värde på 1.0 som gått ner 0,6 just nu
Samt att avgas testaren visar att den får lite bensin testa trycket visar 3bar+

Tar gärna emot tips och råd hur man ska gå till väga med allt detta
Min sista lösning blir väl att byta kolvringarna vevaxel lager plana om toppen m.m
Inget jag lust med att göra
Kanske köpa en helt ny turbo

Alla tips och ideer är välkomna
Uppskattar alltid all hjälp man får hära med sin volvo som bråkar
Bilagor
tändstift.JPG
vita coh nr2 olja helt svart 120mil körning
tändstift.JPG (1.9 MiB) Visad 1164 gånger
olja toppen.JPG
MAssa olja
olja toppen.JPG (2.34 MiB) Visad 1164 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Dom 4 vita tändstiften är väldigt vita, är det rätt stift? Dom ser överhettade ut, kan bero på att motorn går snålt också.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Att stiften är vita beror troligen på 130A
.
The engine determines the mass air flow based on the throttle position, engine speed (RPM), intake air temperature (IAT) and atmospheric pressure. A comparison is made between the calculated value and the value measured from the mass air flow (MAF) sensor.
Diagnostic trouble code (DTC) ECM-130A is stored in the engine control module (ECM) if the value deviates from the measured values.

Substitute value
-None.

Possible source
Faulty signal
-Air leakage in the intake system
-Contaminated throttle disc
-Blocked crankcase ventilation or positive crankcase ventilation (PCV) nipple.
-Damaged mass air flow sensor.

Fault symptom[s]
-Poor performance.
.

Det troligaste/vanligaste är väl ett vakuumläckage någonstans. Det kan även vara gasspjället som behöver rengöras.
Ett vakuumläckage gör att motorn går magert.

Några följdfrågor... Är du säker på att du verkligen fick rent allt i vevhuset? Kanalerna i blocket är ju inte direkt lätta att göra ren och glöms ofta bort... Samma med värmeventilen vid turbon.
Vad böt du till för sond? Det är extremt viktigt att nya sonden har samma nummer som din gamla.

Det du skulle kunna testa är att rycka ur kontakten till LMM'en och se om bilen går bättre då. Utan LMM ikopplad går bilen in i ett nödprogram och använder förinställda värden istället för dynamiska värden från sensorer. OBS, om den går bättre med LMM urkopplad betyder det inte per automatik att det är fel på LMM'en. Men går den lika kasst med LMM urkopplad är det mer troligt att felet är "mekaniskt"(såsom luftläckage) än elektroniskt(t ex någon givare)
av Volvocola
lennarte skrev:Dom 4 vita tändstiften är väldigt vita, är det rätt stift? Dom ser överhettade ut, kan bero på att motorn går snålt också.
Ja den går snålt vrf vet jag inte. Som sagt massa fel på bilen som måste fixas .
Satt i nya stift nu iaf se vad som händer efter 100mi
av Volvocola
Lucif3r skrev:Att stiften är vita beror troligen på 130A
.
The engine determines the mass air flow based on the throttle position, engine speed (RPM), intake air temperature (IAT) and atmospheric pressure. A comparison is made between the calculated value and the value measured from the mass air flow (MAF) sensor.
Diagnostic trouble code (DTC) ECM-130A is stored in the engine control module (ECM) if the value deviates from the measured values.

Substitute value
-None.

Possible source
Faulty signal
-Air leakage in the intake system
-Contaminated throttle disc
-Blocked crankcase ventilation or positive crankcase ventilation (PCV) nipple.
-Damaged mass air flow sensor.

Fault symptom[s]
-Poor performance.
.

Det troligaste/vanligaste är väl ett vakuumläckage någonstans. Det kan även vara gasspjället som behöver rengöras.
Ett vakuumläckage gör att motorn går magert.

Några följdfrågor... Är du säker på att du verkligen fick rent allt i vevhuset? Kanalerna i blocket är ju inte direkt lätta att göra ren och glöms ofta bort... Samma med värmeventilen vid turbon.
Vad böt du till för sond? Det är extremt viktigt att nya sonden har samma nummer som din gamla.

Det du skulle kunna testa är att rycka ur kontakten till LMM'en och se om bilen går bättre då. Utan LMM ikopplad går bilen in i ett nödprogram och använder förinställda värden istället för dynamiska värden från sensorer. OBS, om den går bättre med LMM urkopplad betyder det inte per automatik att det är fel på LMM'en. Men går den lika kasst med LMM urkopplad är det mer troligt att felet är "mekaniskt"(såsom luftläckage) än elektroniskt(t ex någon givare)

Tack lite tips å råd.
Ska testa lite saker idag se om de händer något bra.
Har gamla sonden kvar byte den bara för att se om mina avgasvärden kunde bli bättre
Kan nog fixa ihop den igen slänga i den gamla se va som händer då. Hade inge felkoder med den.

Tog god tid på min när jag rengjorde allt efter gamla vevhusventen.
Värmeventilen vid turbon får jag se över iaf idag
Användarvisningsbild
av Erik Å
Stiften ska bli rätt vita, ser helt normalt ut. Däremot är det något skumt med det svarta stiftet på bilden, kanske överslag i isolatorn så att den cylindern misständer konstant? Eller dålig komp, fel på insprutare, bränner olja eller nåt.
av Volvocola
BYtt stift nu så se hur dom ser ut efter en stund körning.

Men felkod A0130 är bort iaf nu var en slangklämma som inte satt fast riktigt inge mera tjuvluft iaf.

dessa två är kvar hoppar upp då och då
4801
280A front heated oxygen senor (HO2S) faulty signal

Kan nog vara att mina biltema katar inte klara av bilen få köpa en annan kat bara montera

Bilen gick så jekla bra innan katen vart stulen .....
ger snart upp köp en annan bil
river ner hela motorn istället för cylinder två verkar som de pressar olja.
Gjorde olje servis i Lördags förra veckan bilen har brännt 7dl olja.
Inget på golvet i garaget torrt och fint under bilen.

komppen var perfekt i alla cylindrar alla vissade 11kg

Tror cylinder två är boven i detta drama

Elr så kan köpa bort denna awd från mig inte omöjlig just nu
av Volvocola
Lucif3r skrev:
Erik Å skrev:Stiften ska bli rätt vita, ser helt normalt ut.
SÅ vita ska dom inte bli, inte på en turbo iaf.
dom ska inte så vita tyder på lite bränsle
Ändå har jag rätt tryck i systemet efter en kontroll av de

Att sälja en bil som är problemfri, bara[…]

Hjuksprut som "äter" på f&aum[…]

Låter som glapp eller fel i givardel, byte a[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gjo[…]