Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ErikSundqvist
Hej, Har en Volvo v70 2008 2.0d manuell som har börjat bråka. När jag ska åka iväg på morgonen så startar bilen bra men efter en meter kört så dör bilen och det varnar för lågt oljetryck. När jag startar om bilen så lyser lampan inte mera och bilen går normalt. Jag servade bilen för ca. 1,5 månad sedan då jag böt bland annat diesel filter. Sedan servning har detta uppstått men bara ibland ungefär 1 gång i veckan. Kan det vara så att det lämnat lite luft i bränslesystemet och när bilen står över natten blir bränslefiltret torrt och så dör den? Bilen går i övrigt bra och har inga missljud i motor. Oljenivån är också i skick. Tacksam för hjälp Mvh. Erik
av ErikSundqvist
Bara en teori om bränslefiltrer, kan inte så mycket om bilar. Oljan är rätt och oljefiltret är nog rent. Behöver jag vara orolig eller kan ja fortsätta köra eftersom att det bara kommer ibland?
av LottaGroning
Exakt när tänds oljelampan, före eller efter att motorn stannat helt? Om den är släckt så länge motorn snurrar är troligen allt ok med oljetrycket. Att den lyser med stannad motor å tändningen på är helt i sin ordning.
av ErikSundqvist
Efter att motorn släckts tänds oljelampan. Så när motorn stannar och tändningen på lyser lampan. Och då meddelar det för lågtoljetryck och att jag ska stänga av bilen! när man startar om bilen slockar den.
Användarvisningsbild
av Erik Å
LottaGroning skrev: sön 27 nov 2022, 18:12 Så ska den göra .
Inte stanna spontant väl? :-D
av LottaGroning
Nej, jag syftar på oljetrycklampans funktion. Den gör sitt jobb som den ska, och du har sannolikt inget fel med oljetrycket. Vad som gör att motorn stannar får du felsöka med felkoder eller ta ur bränslefiltret och kolla att det är rätt monterat. Verkar ju som om backventilen i bränslesystemet släpper tillbaka bränslet till tanken vid nattparkering eller liknande.
av Jnorr
hej! jag har också en v70 2009 2.0d och min har börjat göra samma nu en längre stund om det är varmt ute cirka över 25 grader eller under tung belastning som full bil så kan tomgången börja hoppa då du kör och lägger inkopplingen som slutar med att det här samma händer att bilen stängs av pågrund av lågt oljetryck men det är bara att starta bilen direkt igen och bilen går som en klocka. Så undrar har ni hittat felet till det här problemet så jag inte måste felsöka själv allting
Acproblem Volvo 940 -98

Funderar lite på risker med att åka r[…]

Har tyvärr ingen multimeter.

Fel centerhögtalare?

Någon som kan bekräfta om det bara &[…]

Går fläkten/fläktarna som dom ska?