Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Addekarlsson
Kan intyga ovanstående, på sista raden, att omvandlare för usb <--> seriell inte fungerar.
Är programmet avsett för seriell, så är det seriell som gäller oxå, enligt mina erfarenheter.
Så jag la ner KKL409, och gick på ELM-Scan 323 istället.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av vafförärdetpådetteviset
Fast jag klarar faktiskt av att läsa ut en hel del mha bärbar PC, KKL409-kabel med USB-kontakt, och VOL-FCR v1.3. Det som inte fungerar är tyvärr motoravläsningen mm vilket jag tror beror på att min V70 är en 00 och VOL-FCR tydligt anger att för S/V70 är det 97-98 som gäller. Örebro bildiagnos har en fin tabell över vad som stöds för resp årsmodeller: http://www.orebrobildiagnos.se/SMS/OBM/VOLVO.pdf
Jag kan läsa av immo, ecc, vgla samt någon/några till (tror det var bl a växellådan). Hittade faktiskt felet på min antennring mha demo-versionen av pgmet. Vore kul om någon testade på en 97a eller 98a, där ska tydligen det mesta fungera, bl a släckning av servicelampan.
Användarvisningsbild
av erikfromtheisland
vafförärdetpådetteviset skrev:
erikfromtheisland skrev:Kabeln är blå och så står det http://www.xxltech.com på den. Dét följde med drivrutiner till den o när jag kört in dem står det att den fungerar korrekt (eller liknande). Versionen av programmet vet jag inte, det står vol-vcr uppe i vänstra hörnet, det är allt jag ser.
Är ganska säker på att du har samma grejer som jag har testat, dvs en KKL409-kabel samt VOL-FCR. Kolla vilken version du har genom att på första skärmsidan där du väljer bilmodell klicka på den stora "About"-rutan. Första raden som kommer upp anger vilken version du har. v1.3 brukar fungera med den kabel jag tror du har. Du måste dessutom ange Com1 för USB-anslutningen (XP: kontrollpanelen, system, maskinvara, enhetshanteraren, portar, högerklicka usb, egenskaper, välj Com1). Har du en KKL409-kabel är jag rätt övertygad om att den inte fungerar med VOL-FCR v1.7.3, oavsett om det är seriell- eller usb-versionen. Så börja med att kolla vilken version du har. Du måste dessutom ha en usb-port på datorn, har för mig att inte usb-seriell omvandlare fungerar.
Har kollat upp vad jag har för grejer nu och det stämmer: en kkl409 kabel och vol-fcr 1.3. Har gått in i enhetshanteraren samt gått igenom alla enheter men hittar inte portar är jag helt pantad eller?? :oops:
Användarvisningsbild
hehe oroa dig inte du är inte pantad. Låt se nu, du är inne i Enhetshanteraren, eller hur ? Och sladden sitter inkopplad till datorn via en fysisk USB-port ? Är den inte ansluten så visas inte porten. Scrolla en bit ned så ser du Portar (COM och LPT). Klicka på plus-tecknet till vänster, så expanderas det entryt. Ursäkta om jag är övertydlig här men ibland behöver svärfar hjälp per telefon och då måste man redovisa varenda liten knapptryckning annars blir det tokigt. Nu ska du se en ECP Skrivarport (LPT1), kanske en Kommunikationsport (COM1) samt en USB Serial Port (COM2 eller vad den nu fått för nummer). Högerklicka på USB-porten, välj Egenskaper, kolla under fliken Allmänt att Tillverkare anges som FTDI, välj sedan fliken Port Settings, kolla att hastigheten är 9600, klicka på Advanced samt ställ där in Com Port number till COM1. Allt annat kan vara default. Glöm inte att klicka OK ut ur alla menyerna. Sen startar du VOL-FCR, på med tändningen, koppla in den blåe i OBDII-uttaget, klicka dig fram till lämpligt delsystem i VOL-FCR menyerna, t ex S/V70 -> VGLA och klicka sedan på Start Comms. Då bör du få kontakt. För vissa av delsystemen fick jag försöka flera gånger innan programmet fick kontakt. Lycka till !
Användarvisningsbild
av erikfromtheisland
vafförärdetpådetteviset skrev:hehe oroa dig inte du är inte pantad. Låt se nu, du är inne i Enhetshanteraren, eller hur ? Och sladden sitter inkopplad till datorn via en fysisk USB-port ? Är den inte ansluten så visas inte porten. Scrolla en bit ned så ser du Portar (COM och LPT). Klicka på plus-tecknet till vänster, så expanderas det entryt. Ursäkta om jag är övertydlig här men ibland behöver svärfar hjälp per telefon och då måste man redovisa varenda liten knapptryckning annars blir det tokigt. Nu ska du se en ECP Skrivarport (LPT1), kanske en Kommunikationsport (COM1) samt en USB Serial Port (COM2 eller vad den nu fått för nummer). Högerklicka på USB-porten, välj Egenskaper, kolla under fliken Allmänt att Tillverkare anges som FTDI, välj sedan fliken Port Settings, kolla att hastigheten är 9600, klicka på Advanced samt ställ där in Com Port number till COM1. Allt annat kan vara default. Glöm inte att klicka OK ut ur alla menyerna. Sen startar du VOL-FCR, på med tändningen, koppla in den blåe i OBDII-uttaget, klicka dig fram till lämpligt delsystem i VOL-FCR menyerna, t ex S/V70 -> VGLA och klicka sedan på Start Comms. Då bör du få kontakt. För vissa av delsystemen fick jag försöka flera gånger innan programmet fick kontakt. Lycka till !
Tack för en grundlig förklaring, kom på felet till slut. Det var Laptopen jag använde som det berodde på, hade lånat från jobbet och det var tydligen någon typ av säkerhetsspärr på den för när jag provade på min stationära så fungerade det direkt. Får försöka få tag i en olåst Laptop eller köpa en lång USB-skarv som räcker till garaget... :D
av Kena
Hmm. d här verkar vara kul, hoppas man får nått fel på bilen snart :roll:
Användarvisningsbild
Har för mig att maxlängden för USB-kabel utan repeater är bara några få meter (sådär 5m ?). Med seriell kabel kunde man ju köra flera tiotals meter, jag har varit med om att använda 40-50m i gynnsamma miljöer trots att det låg utanför specen.
Användarvisningsbild
av erikfromtheisland
Nu fungerar vol-fcr som det ska. Fick följande felkoder, kan någon svara på svenska så man begriper vad som menas med dem:

EFI-721 Glowplug indicator lamp signal
EFI-323 Malfunction indicator lamp signal
EFI-353 Communication with immobilizer
EFI-718 Ignition timing control
av Volvo742
Jag skriver bara i denna tråd för att förklara lite om VAG-COM KKL 409.1 USB kablarna.
Många har problem med dessa och vissa snurrar in sig det ska vara ett FTDI chip. I dessa BLÅ VAG-COM KKL 409.1 USB adapterna så är det oftast inte FTDI chip.

Jag öppnade min kabel och hittade två chip:
* LM339
* CH340T

LM339 är någon spänningsregulator eller liknande. Men CH340T är en konverterade och den behövde drivrutiner.

Så jag laddade bara ner drivrutinerna från denna hemsida:

https://www.olimex.com/Products/Breadbo ... e-hardware

I Linux så hittade jag vad adaptern heter:
lubuntu@lubuntu-X551MA:~$ lsusb
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0003 Linux Foundation 3.0 root hub
Bus 001 Device 004: ID 0bda:57b5 Realtek Semiconductor Corp.
Bus 001 Device 003: ID 04ca:2006 Lite-On Technology Corp. Broadcom BCM43142A0 Bluetooth Device
Bus 001 Device 015: ID 12d1:14dc Huawei Technologies Co., Ltd.
Bus 001 Device 016: ID 1a86:7523 QinHeng Electronics HL-340 USB-Serial adapter
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
lubuntu@lubuntu-X551MA:~$

// QinHeng Electronics HL-340 USB-Serial adapter <----- heter VAG-COM KKL 409.1 USB adaptern
Prisa Linux!

P.S
Med VOL-FCR så måste man alltid använda COM1 porten på USB kabeln som man använder. Det går att ställa in i enhetshanteraren. Change COM port USB.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
CH-chippen funkar bra, skillnaden är att FTDI oftasts är plug'n'play, iaf på win8+, medans CH-chippen kan vara lite bökiga att få igång, speciellt om man inte är van med sådana saker. Sen är dom inte riktigt lika stabila heller, det händer titt som tätt att dom slutar svara och kräver en reset, ibland flera, innan dom hoppar igång igen. Även FTDI-chippen kan sluta svara ibland, men inte lika ofta som CH.

FTDI är det bättre valet om man inte vill lära sig hur saker fungerar och krångla lite med drivrutiner.
Men oavsett chip måste COM-porten ändras till 1 iaf innan vol-fcr behagar att fungera.

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]