Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JagRullar245
Hej! Har tänkt att byta i princip allt i framvagnen på min 93a, bussningar, lager, leder, fjädrar och dämpare etc och skulle efter detta vilja göra en framvagnsinställning. Jag lämnar gärna bort till en firma som kan att göra det men frågan är vilken. Lämnade xc70-02 för fyrhjulsinställning efter byte av fjädrar dämpare och diverse leder i fram och tyckte inte riktigt att de gjorde ett seriöst jobb. Kanske är anorlunda med en 240. Skulle vilja ha någon som verkligen kan göra detta ordentligt och har gjort det många gånger förut. Utgår från Uppsala. Tack för tipps!
Användarvisningsbild
av lennarte
På bilar med MacPherson (fjäderben) framvagn är det väldigt begränsat med justeringd möjligheter. I princip bara toe-in. Det bli ofta problem med att sänka bilen och få rätt vinklar. Kolla och ställa in Toe-in är ganska enkelt att göra själv. Kan man byta allt i framvagnen så är är det inga större problem.
av Amarace
lennarte skrev:På bilar med MacPherson (fjäderben) framvagn är det väldigt begränsat med justeringd möjligheter. I princip bara toe-in. Det bli ofta problem med att sänka bilen och få rätt vinklar. Kolla och ställa in Toe-in är ganska enkelt att göra själv. Kan man byta allt i framvagnen så är är det inga större problem.

På en 240 är det inte direkt begränsat, varför tror du det?
Caster är begränsat, men camber justeras genom att vrida topplattan på fjäderbenslagringen (inom vissa gränser såklart), och denna ska väl inte sänkas? Så det borde inte vara några problem att justera inom toleranserna om allt är nytt.

JagRullar245, dom flesta borde klara av att justera framvagnen, är ju bara toe och camber som går att justera.
Användarvisningsbild
av lennarte
Amarace skrev:Caster är begränsat, men camber justeras genom att vrida topplattan på fjäderbenslagringen (inom vissa gränser såklart),
Joo visst , men som du skriver är det ganska begränsat. På 740 togs möjligheten bort helt. Men genom att borra nya hål i fjädertornet kan man justera även där viktigast är dock Toe-in
Jag blev ju påkörd för nåra år sedan. Det krökte något i framvagnen (fjäderbenet tror jag) men genom att borra nya hål lyckades jag minska felet till nästan 0. Har för mig det gjorde 1° så det står bara nästan en halv ° fel. Och det funkar.
Okej, om man ska göra detta själv, finns det någon guide. Då jag ändå spenderar en hel del på att byta allt för det mig inget att pröjsa någon tusenlapp för att få inställningen seriöst gjort
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag använder ett rör och ett magnetiskt vattenpass för camber och en fjädrande "pinne" som jag kan göra en markering på till Toe-in. Så markerar jag med en vaxkrita kl 6 och 12 på utsidan däcken och kl 3 och 9 på insidan. Detta för att mäta på exakt samma ställe varje gång. Jag mäter på fälgen. Camber mäter jag bara på ett ungefär (inga markeringar på ett vattenpass) det är viktigast att dom står lika (på båda sidor) och att det står på rätt sida 0°. Toe-in ska vara 0 - c-a 3 mm in, aldrig ut.

Det där med fotsensor är helt värde[…]

flexifuel som nästan dör

nej spolarna ej bytta. har redan stiften s&ari[…]

Köpråd S60

Din S60 är ju knappt inkörd. Varför[…]

Laddpunkten för pluspol är en järnt[…]