Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det som kan skilja mellan bensin och diesel är när värmaren går igång när du kör bilen. Annars är det samma sak - värmaren värmer vatten som cirkulerar i motorblock och till värmepaketet för kupén. Blir ju dessutom inte lika dåliga avgaser med uppvärmd motor. Men, bränslevärmaren säger någon då? Javisst, den tillför också men, den är å andra sidan sjukt effektiv. Nästan allt i bränslet blir till värme och förbränningen sker i hög temperatur i liten kammare.

Sommaren: Sätter du på fläkten i appen, som startar värmaren vintertid, så kommer den starta fläktarna i bilen för att ventilera kupéluften.
Fjärrstartar du motorn går AC igång.

Någonstans kring +10-15 grader (väldigt grovt räknat då jag tror innetempen i bilen spelar roll också) är skiftet från värmare till kupé. Ingen aning om exakt då jag kring den tempen inte kör värmaren, eller fläktar friskluft. Tips är att sopa bilen innan du värmer (alternativt starta värmaren och börja sopa samtidigt). Annars smälter snön och blir sådana där fina iskakor.
Jag brukar även ställa upp torkarna i serviceposition när jag vet att det kommer frysa på mycket eller snöa eller liknande till nästa gång jag skall ut.
Användarvisningsbild
av bem
S90T5,
Jag använder bränslevärmaren i min V90 (Recharge, laddhybrid MY22 early) rätt ofta.
Nån enstaka gång startar jag bilen via Volvo Cars appen. Blir mest jag startar manuellt bara bränslevärmaren eller via timer på morgon och em när jag skall till/från jobbet.
Kallstarter vet jag sliter rätt hårt på motorn men vid vid vilken temperatur det börjar bli fara och färde för slitage vet jag inte. Vad tror ni, sliter kallstarter hårdare på en dieselmotor med tanke på den högre kompressionen och tightare mellan kolv och cylindervägg (?) jämfört med en bensinare?

Är inte så jättekallt på vintern i mina trakter numer. Globala uppvärmningen kanske.
Hemmavid kan jag köra på el mest, blir längre resor som bensinmotorn i min laddhybrid får gå. Det sparar motor en del att man slipper göra så mycket kallstarter ens på vintern.
Att undvika eller minska kallstarter är ju bra på många vis. Man får allt vara lite mer rädd om grejerna nu i dessa tider. Många behöver nog behålla bilen längre än förr framöver om det fortsätter såsom nu med ekonomin i det stora hela.
Användarvisningsbild
av bem
En förbättring i mjukvara 2.5 (för Volvobilar med Google infotainment):

Stols- och rattvärme kan ställas in på automatisk aktivering i parkeringsklimat.

Det tycker jag verkligen är en användbar ny funktion.
Bra komplettering till att motor och kupé blir varm vid användning av bränslevärmare vid parkeringsklimat, om man har bränslevärmare i sin Google-Volvo. Lika användbart på nyare Volvo elbilar och laddhybrider med helt elbaserat värmesystem.

Tog en Volvo med Google infotaiment ur högen (samma som min) där man kan se detta:
https://www.volvocars.com/se/support/so ... id/2021w46

Hej Jag har en Volvo S80 2005 med problemet att v[…]

Slänger in en fråga och hoppas att den […]

Fel centerhögtalare?

Hej! När jag hämtade ut min V60 recharg[…]

V70 2,5T 1998 Båda mina framfjädrar tar[…]