NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Elias201013
Hej!
Gäller min Volvo C30 -07 1.8F

Har ni någon idé vad klonket jag har på min bil kan komma ifrån. Jag har bytt fjädrar,stabilisatorstag och fjäderbenslagring. Länkarmarna byttes även för ett år sedan men då fanns inget klonk det vara torra bussningar. Det jag bytte sist var fjäderbenslagring och då blev det mycket bättre än innan. Men klonket kan ändå komma då och då. ljudet brukar komma när man ska svänga ner från en trottoarkant.

Innan bytet av fjäderbenslagring räckte med med att jag bara accelererade så kunde ljudet komma. Detta händer dock inte längre efter bytet av lagringen
Användarvisningsbild
av HCP
Är lagringen monterad rätt?
Jag har själv gjort det fel.... 2ggr :-D (stilpoäng)
Sitter en liten pigg som ska vara riktad åt samma håll som klykan på fjäderbenet nedtill, monterar man denna fel kan man få lite konstiga klonk när fjädern rör sig. För mig hoppar fjädern vid stora utslag när jag hade den felmonterad. Kan variera hur mycket fel den sitter. Jag hade min 180 grader fel bara för att göra det ordentligt fel direkt :-)
Man sliter också sönder lagret på nolltid.

En annan grej, kolla efter rivmärken på de stående stagen, jag köpte från Autodoc för något år sedan - vet inte om jag valde fel eller om de skickade fel men i vissa positioner tog de i o knakade till lite, blev tydliga märken på dem också.
Kikar jag min order så står det att de fortfarande passar min bil enligt deras listor, men bytte mot ett par från Trodo och då slutade de ta i.
av Elias201013
Tack för snabbt svar!

Fjädrarna och lagringen fick jag hjälp av en mekaniker att byta då jag inte hade någon fjäderspännare han är väldigt duktig så tvivlar på att han har satt dom fel. Men absolut värt att kolla.

Stagen köpte jag från biltema… kanske bara var skit. Men tycker att den borde komma något från den vänstra sidan oxå isf. Känns inte så troligt att exakt samma klonk finns kvar på samma sida.
Användarvisningsbild
av HCP
Man ska aldrig säga aldrig, jag fick handbromsvajer monterad bak-o-fram och fel sida av en stor bilverkstad här i staden :-D

På en del bilar spelar inte riktningen av lagret någon roll, medan på Volvo är de anpassade med lutning åt ett visst håll, vilket ibland kan förklara att en del mekaniker missar den detaljen i stressen.

Sätt en domkraft under och lyft sidan som klonkar, stoppa in armen så kan du komma åt och känna piggen på lagret så känner du om den är inåt bilen, eller nåt annat håll.
Om du inte har superstora hjul eller armar då, men jag är grov o kan nå med nöd o näppe :-D
Se till att du känner på lagret och inte plattan i toppen, den har också 3 piggar.
Eller upp med mobilkameran o filma. Det är en jättetydlig "pigg" på lagret som ska va i linje med bulten som håller fast fjäderbenet.

Kolla också så fjädern sitter där den ska, det är en kant där fjädern ska ligga emot. Den kan röra sig lite när man kör men de ska inte va långt borta - helst dikt an.

Min gnuggade bara stagen på vänstersidan, iofs i kombination med kass kräningshämmarbussning. Men det syndes jättetydligt på mina nedtill att det tagit mot något.
Ratta fullt och slå på mobilen o filma, så kan du utesluta det också. Biltema bör funka lika som andra. Jag tror Autodock hade fel nummer kopplat till fel modell för mig bara.
Senast redigerad av 2 HCP, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av HCP
Kom på att jag har ett lager löst, så tog en bild.
Där ser man piggen.
20221121_185803.jpg
20221121_185803.jpg (179.09 KiB) Visad 1126 gånger
20221121_185810.jpg
20221121_185810.jpg (185.43 KiB) Visad 1126 gånger
Användarvisningsbild
av HCP
Se denna bild, denna lilla grejjen i nederkant sitter i bulten som håller i fjäderbenet och den är inåt bilen.
fjader.png
fjader.png (49.47 KiB) Visad 1104 gånger
av Elias201013
Tjena!

Har kikat hur det ser ut nu. Och piggen sitter ca 1,5-2cm åt vänster. Så inte exakt i linje. Det var samma på båda sidorna men är bara klonk på vänstra sidan. Kikade på stagen och dom såg ok ut
Användarvisningsbild
av HCP
De lilla gör inget.
Ta en titt på krängningshämmarens bussning, in med litet brytjärn o jucka lite, se om den rör sig. Den kan klonka rätt fint också.
Det förutsätter iofs att länkarmarna är i bra skick, oavsett om de byttes igår eller nio år sedan, åldern är ingen stämpel på att de är okej.
Låg ljusbild, halvljus

Nej, kom precis in efter att ha kikat i VIDA. &quo[…]

Nästa elbil från Volvo?

Sett ett par ställen som baserat på b[…]

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]

Utgångspunkten är att styrväxeln s[…]