Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har läst hela tråden, tittat på alla bilder, delat bild och har en bil med samma filterkonstruktion (D4 VEA) som jag bytt filter på flera ggr. Likväl förstår jag inte exakt vad problemet är.

Är det O-ringen som normalt monteras utifrån, för tätning av bottenpluggen på oljekoppen, som du lyckats pilla bort inifrån koppen? Alltså den ring som ingår i en filtersats?
Eller är det någon annan tätning som sitter i botten invändigt i koppen? Alltså isåfall en ring som inte ingår i en filtersats.

Ringen 8:04 in i detta klipp:

Det är den lilla O ringen som sitter på insidan och botten på filterkoppen. Jag trodde att det var den o ringen som följer med som skall ersättas. Drän skruven på oljekoppen rörde jag inte. Alltså ett backjobb, får ta bort filtret igen och sätta dit en ring i botten från insidan. Hoppas att jag kan trycka fram det fjäderbelastade orings fästet om jag tar bort drän skruven.

Cotag -Du brukar aldrig byta O ringen i botten på oljekoppen?
Doomis skrev:Den lilla o-ringen är till bypassventilen i botten. Utan den o-ringen, speciellt när oljan är kall(trögflytande) eller när filtret börjar bli mättat av föroreningar så kommer inte bypassventilen öppna och släppa förbi oljan.
Jag får nog ansluta mig till det du skriver, att Alfp har tagit bort en ring till en överstömningsventil i botten på koppen.

@Alfp,
Har aldrig noterat att det sitter en ventil där, ännu mindre tagit av någon o-ring :-)
Nope, Aldrig tagit av bottenpluggen.
Råd vid punktering

Ingen seriös firman stoppar i en korv fr&arin[…]

Kolla att generatorlampan lyser med "tä[…]

EX60

Använder aldrig Pilot Assist längre p&ar[…]

Tack! Stötstängerna hade jag märkt […]