- sön 20 nov 2022, 02:17
#1520098
*sjukt störigt*
Monterade på en ny ratt igår då den gamla stank av tidigare ägarens rökvanor. Bilen har alltid gått spikrakt innan men nu drar den lite lite till höger när jag kör rakt fram när ratten står kl 12. Kollat hur bilen spårar på vägar med olika dosering men jag tvingas hålla någon grad åt vänster för att den ska gå rakt.
När jag monterade ratten höll jag emot motsols när centrumbulten skulle monteras (60Nm) och tänker om detta är orsaken, även om det känns lite långsökt, att rattens konade 6-kantiga hål blivit skadad eller att infästningen fått en skada av mot-hållet. Man ska kanske inte hålla hålla alls i ratten när den monteras?
Gör man inte det så snurrar ju rattstången med momentnyckeln när man ska skruva in centrumbulten...
Monterade även på begagnade vinterdäck igår och där kan iof skilja något i slitaget som kanske gör viss inverkan men lufttrycket är ok.
Ratten kommer åka av imorgon för inspektion men har någon en teori?
Däckinställning kan bli aktuellt men går det att "nolla" och kalibrera ratten i VIDA?
Monterade på en ny ratt igår då den gamla stank av tidigare ägarens rökvanor. Bilen har alltid gått spikrakt innan men nu drar den lite lite till höger när jag kör rakt fram när ratten står kl 12. Kollat hur bilen spårar på vägar med olika dosering men jag tvingas hålla någon grad åt vänster för att den ska gå rakt.
När jag monterade ratten höll jag emot motsols när centrumbulten skulle monteras (60Nm) och tänker om detta är orsaken, även om det känns lite långsökt, att rattens konade 6-kantiga hål blivit skadad eller att infästningen fått en skada av mot-hållet. Man ska kanske inte hålla hålla alls i ratten när den monteras?

Monterade även på begagnade vinterdäck igår och där kan iof skilja något i slitaget som kanske gör viss inverkan men lufttrycket är ok.
Ratten kommer åka av imorgon för inspektion men har någon en teori?
Däckinställning kan bli aktuellt men går det att "nolla" och kalibrera ratten i VIDA?