Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Angående något annat än kärnkraft.
Pengar tillbaka ska vi ju få, kanske till jul? Räknade på det nu på morronen, från oktober 2021 till september 2022 har vi gjort av med 17249 kW. Lite lägre är tidigare genomsnitt, men gånger 79 öre blir det 13626,70 kr i "julklapp".
Alltid något, sa käringen, hittade rävskit i hönshuset är ett gammalt talesätt. Eldar brasa vaje morron nu men fortfarande inga element på endast golvvärmen i badrummet är på. Värmepumpen går varje morron när vi går upp vid omkring 06:00, är ställd på 18°. Det är omkring 0° har nu och blir det kallare får vi kanske sätte på kylskåpet i förrådet igen, det och frysen är enda värmekällan där...... :x Det har funkat bra i många år, håller omkring 8 -10° även om det är flera minus ute. Det är dörr därifrån ut i garaget, där är det kallare. Har ju porten öppen när jag är där och jobbar, 745-an står på bockar utanför under carporten. Ska bli spännande att se förbrukningen framöver. Har legat på omkring 20kW senaste veckorna för att toppa igår med 30kW (genomsnitt sista året är 47kW) Beroende på bakning, städning kompressorn var igång ett tag vi duchade båda strax efter varandra och hon skrubbade klinker och kakel där ett tag efter det. Så det har gått åt mer varmvatten än det brukar. Får se hur det bli framöver, vi ligger forfarande c:a 67 % under i förbrukning
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av 20FJan
kWh, annars blir det som att ange bilens hästkrafter när du vill veta hur många liter du tankat…
av Lockis
20FJan skrev:kWh, annars blir det som att ange bilens hästkrafter när du vill veta hur många liter du tankat…
Nu tror jag dock de flesta som läser denna tråden som handlar om elförbrukning kan utesluta att man tar ut 30kW effekt och i stället läsa mellan raderna att det var 30kWh som förbrukades hemma hos @lennarte.

Ifrån Nordvästra skåne kan jag rapportera -1C nu på morgonen och snön har börjat falla. Inga större mängder och förväntar mig inte några större mängder.
Har fjärrvärme dock, så elräkningen påverkas inte av att vi kör 22-23C varmt inomhus. Något positivt, även om dem annonserat en höjning av fjärrvärmen med 5% from 1/1-23...

Nåja, nu ska jag gå och ta en varm dusch, kanske öka varmen lite till på elementen i vardagsrummet så man kommer upp lite till. Elen kostar ju ändå 2kr/kWh idag (snitt) Bilen laddas nu fullt inför eftermiddagens avresa.
Användarvisningsbild
av lennarte
Klockan är nu 06:15 och är uppe sedan en tid och eldar i kaminen. Det är -4° och ingen vind, c:a 4 cm snö med ska komma mer idag. Så vi klarar oss bra denna gång verkar det. Värmepumen är igång och även elementen (direktverkande el) på en del ställen har "gått igång", bl.a i "lilla hallen" vid ytterdörren. Nere vid golvet vid görren är det bara +11°. Potential för förbättring till sommaren?? Förbrukning förra dygnet var 32 kWa. Men fortfarande 67% under fjor årets förbrukning.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lockis skrev: lör 19 nov 2022, 09:09
VolvoB20 skrev:
Allinug skrev: lör 19 nov 2022, 06:58 Kanske små modulära reaktorer kan ge lönsamhet i kärnkraft? https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halla ... -reaktorer

Lite närmare priset för vattenkraft och solenergi kanske man kan komma?
En fundering.

Hur beräknar man igentligen priset på vind och sol el? Den produceras ju bara när den själv vill.

Om man tar liknelsen med en bil. Skulle någon acceptera lägre pris på en bil mot att den bara startar de dagar den själv vill och övriga dagar får man ha taxi som backup.

Tycker det är grymt svårt att jämföra produktionskostnader för olika elproduktion. Reglerbar vs slumpmässig produktion tex
Om du syftar till elrpiserna som råder idagsläget så har elen inte blivit dyrare att producera de senaste 2 åren. Vad det kostar att producera el genom dem olika sätten är det inte någon som vet skulle jag gissa.

När det sen blåser blir elen billigare, förmodligen för att det är bättre för dem som äger vindkraften att skänka bort elen än att stänga ner kraftverken. Vilket gör livet surt för alla andra kraftslag då dem inte får mer betalt för sin el.
Visst blir det billigare när det blåser. Men det omvända gäller ju också att det blir dyrare när det inte blåser. Tydligen blåser det dåligt i hela norra Europa just nu Norrland får all-time-high på elpriset pga svag vind och kyla och isläggning på älvarna.

Om vi går över ytterligare till förnyelsebar vindkraft måste vi ju också räkna in kostnaden för lagring av eien till kalla och vindfattiga vinterperioder eller betala för backup produktion som kan ersätta vindkraften dessa perioder i den totala kostnaden för produktion av vindkraft.
av Lockis
VolvoB20 skrev:
Lockis skrev: lör 19 nov 2022, 09:09
VolvoB20 skrev: En fundering.

Hur beräknar man igentligen priset på vind och sol el? Den produceras ju bara när den själv vill.

Om man tar liknelsen med en bil. Skulle någon acceptera lägre pris på en bil mot att den bara startar de dagar den själv vill och övriga dagar får man ha taxi som backup.

Tycker det är grymt svårt att jämföra produktionskostnader för olika elproduktion. Reglerbar vs slumpmässig produktion tex
Om du syftar till elrpiserna som råder idagsläget så har elen inte blivit dyrare att producera de senaste 2 åren. Vad det kostar att producera el genom dem olika sätten är det inte någon som vet skulle jag gissa.

När det sen blåser blir elen billigare, förmodligen för att det är bättre för dem som äger vindkraften att skänka bort elen än att stänga ner kraftverken. Vilket gör livet surt för alla andra kraftslag då dem inte får mer betalt för sin el.
Visst blir det billigare när det blåser. Men det omvända gäller ju också att det blir dyrare när det inte blåser. Tydligen blåser det dåligt i hela norra Europa just nu Norrland får all-time-high på elpriset pga svag vind och kyla och isläggning på älvarna.

Om vi går över ytterligare till förnyelsebar vindkraft måste vi ju också räkna in kostnaden för lagring av eien till kalla och vindfattiga vinterperioder eller betala för backup produktion som kan ersätta vindkraften dessa perioder i den totala kostnaden för produktion av vindkraft.
Isläggningen är det som påverkar mest idag (om man ser till norrland). Tyvärr ett nödvändigt ont för att vatten kraften ska fungera alls under vintern. Beräknas väl vara klart idag så imorgon skulle det väl produceras igen.
Oavsett suger det att elpriset rusar igen, oavsett vilken zon man bor i.

Hoppas det stabiliserar sig och blir något lägre igen.
Tyvärr lär vi väl inte se mycket vind den närmsta tiden. Brukar ju blåsa mindre när det blir kallt. Jävla mög...
Användarvisningsbild
av Allinug
Det kanske är som batterilager som vi ska använda de nedlagda kärnkraftverken? :-D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
lennarte skrev: mån 21 nov 2022, 06:35 Klockan är nu 06:15 och är uppe sedan en tid och eldar i kaminen. Det är -4° och ingen vind, c:a 4 cm snö med ska komma mer idag. Så vi klarar oss bra denna gång verkar det. Värmepumen är igång och även elementen (direktverkande el) på en del ställen har "gått igång", bl.a i "lilla hallen" vid ytterdörren. Nere vid golvet vid görren är det bara +11°. Potential för förbättring till sommaren?? Förbrukning förra dygnet var 32 kWa. Men fortfarande 67% under fjor årets förbrukning.
Hade inte du en tropisk trädgård på din inglasade veranda, eller minns jag fel. Hur går det med den i vinterkylan ?
Användarvisningsbild
av lennarte
VolvoB20 skrev:Hade inte du en tropisk trädgård på din inglasade veranda, eller minns jag fel. Hur går det med den i vinterkylan ?
Det är kris..... Blir det inte varmare får jag sätta på fläkten.... I första läget tar den inte så förtvivlat mycket ström. Det är en 3 fas (5kW) med 3 efffektläge. Har 2600W golvvärme också, i nödfall....
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Jag har lyckats sänka elförbrukningen med 10% detta året fram till och med oktober månad. Brukar hamna på 10000 - 11500 kWh/år.
Värmer upp lite drygt 225 m2 bostad och 50 m2 garage.
Igår blev jag tvungen att sätta igång värmen bestående av två luft/luft värmepumpar med tre innomhus enheter.

Elförbrukningen kommer att öka när helelbilen kommer.
  • 1
  • 94
  • 95
  • 96
  • 97
  • 98
  • 279

Du har rätt den är inte till choken. Den[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Oftast ramben, kolla i hjulhus alternativt i h&oum[…]

Bygga vevhusventilation?

Är packningen till locket gammal och har b&ou[…]