Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Det går dock att bygga nytt på samma plats. Men det är dyrt och kommer inte bli klart på 1 mandatperiod så att säga.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lövet skrev: tor 17 nov 2022, 13:26 Det går dock att bygga nytt på samma plats. Men det är dyrt och kommer inte bli klart på 1 mandatperiod så att säga.
Precis, som vanligt är det mest oseriösa polariserade politiska diskussioner som består av allmänt skitkastande på varandra i media uatan något vettigt innehåll.

En ordentlig undersökning skulle så klart förutsättingslöst undersöka vad som krävs för att producera el i Ringhals utan förutfattade meningar. Vad kan tex återanvändas av mark, vägar, kommunikation kylvattenintag, kraftledningar, ställverk byggnader, turbiner osv.
Användarvisningsbild
av Allinug
Fast de reaktorer som är avställda får enligt lag inte tas i drift igen. Finns det inga sakkunniga som kan hjälpa till?
av Lövet
Allinug skrev:Fast de reaktorer som är avställda får enligt lag inte tas i drift igen. Finns det inga sakkunniga som kan hjälpa till?
Lagar kan ändras. Det både enkelt och svårt för det går fint att ändra lagen med den här regeringen. Men så kommer en annan, i den kanske MP finns, och då kan lagen ändras igen...
Användarvisningsbild
av Allinug
Det finns anledningar till att lagar finns. I detta fall tycker jag att det är bra att lagen finns. Jag tycker inte att man ska hålla på att rota i gammal kärnkraft. Om man ska satsa på kärnkraft så är det bättre att satsa på ny kärnkraft, som ger större verkningsgrad och mindre avfall.

Men oavsett, så löser man inte problemen som vi har idag i närtid med vare sig nystart av gammal kärnkraft eller ny kärnkraft. Det kommer nog att ta 20-30 år…

Ska regeringen betala ut 55 miljarder kr/år i elstöd för konsumtion i ytterligare 20-30 år? Tänk vad många solpaneler och vindkraftverk det hade räckt till!
av Lövet
Allinug skrev:Det finns anledningar till att lagar finns. I detta fall tycker jag att det är bra att lagen finns. Jag tycker inte att man ska hålla på att rota i gammal kärnkraft. Om man ska satsa på kärnkraft så är det bättre att satsa på ny kärnkraft, som ger större verkningsgrad och mindre avfall.
Gamla reaktorerna går inte använda igen. Men inkapslingen mm vore jättedumt att riva och sen bygga upp samma sak igen.
av Lockis
Allinug skrev: tor 17 nov 2022, 12:41 Ingen gammal kärnkraft i Ringhals går att dra igång. Det var ju väntat och det enda seriösa alternativet. :-) Jag förstår inte hur nya regeringen ens kom på idén. Men de lovar runt och håller tunt även i andra frågor…
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/ ... t-omojligt
Det som var mest intressant i denna artikeln är att EBT inte kan ta sig tid att svara på frågor. Jäkla politiker. :bored:
Användarvisningsbild
av lennarte
Vet inte hur allvarligt det var med att starta upp i Ringhals. En av dom lär dock vara i sådant skick att man skulle kunna "få igång" den på kortare tid än det tar att bygga helt nytt. All "kringutrustning" finns ju redan där. Samma med Oskarshamn och Barsebäck, all kringutrustning finns ju redan på plats, men det tar många år att få ut ström där.
I Oskarshamn pågår nermontering, ska vara klart 2028. Samma med Barsebäck, där började dom tidigare så man kanske kan börja "sätta in" nya reaktorer något år tidigare. Men ny kärnkraft ligger minst 10 - 15 år fram i tiden.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
När man pratar om hur lång tid det tar att fixa ny energi, kärnkraft, vattenkraft, vindkraft så vill jag citera chefen på Lockheed som byggde det än idag världens snabbaste flygplanet SR 71 Blackbird och hade det i luften inom 24 månader i skiftet 50/60 talent.

Han fick frågan vad man skulle kunna åstadkomma idag med all datakraft och teknik vi har idag, Han svarade att på samma tid skulle man inte ens kunna ta sig igenom en förstudie.

Camel brukar ju ta upp fakta om hur snabbt vi faktiskt byggde de reaktorer vi har i Sverige I dag
  • 1
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95
  • 279
Lövets XC70 -05 - Godkänd!

Tveklöst, lägger inte tiden och kr&ar[…]

Vad det gäller adblue, så tar bilar o […]

Japp, men tack ändå!

Ok, jag bytte filter för ett 1/2 år sed[…]