Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag äger en V90 2019 som har 2 år till Selekt garanti.
Det kostar alldeles för mycket för att byta bromsbelägg bak (2400 sek uppåt).

Jag funderar på att göra det själv. finns det någon som vet att detta inte påverka garanti?
Tack på förhand.
Frågan är när du köpte. Har du köpt en bil med dåliga bromsar skulle jag kontaktat ÅF för att få dem att ordna.
Har du kört bilen ett år eller liknande är det bara att byta. Att byta slitagedelar påverkar inte garantin. Sen kommer ju självklart inte garantin att täcka något som du eventuellt tar sönder i samband.
Bromsbelägg omfattas inte av någon garanti ändå på en begagnad bil. (Däremot ska bilen varudeklareras korrekt och det får inte stå att bromsarna är utan anmärkning och så är de helt utslitna. Då kan man reklamera.)
Du vill veta om det påverkar garantin i stort om du själv byter bromsbelägg bak? Tyvärr har jag inget svar på det..
Ett krav för garantin är ju att bilen ska servas på Volvoauktoriserad verkstad. Räknas byte av belägg som service kan man då undra?
Krav för garanti är att arbete utförs "fackmannamässigt enligt tillverkarens instruktioner". Man får inte kräva auktoriserad service längre för att garantier ska gälla (Kia förlorade det rättsfallet, de försökte villkora sin garanti med att alla servicearbeten skulle utföras av ÅF)
Att beställa hem beläggen och byta själv för att kapa kostnader är inga konstigheter. I ditt fall hade jag dock satsat på ett par belägg av god kvalité. Går något snett kan du alltid konsultera en verkstad.
Lövet skrev:Krav för garanti är att arbete utförs "fackmannamässigt enligt tillverkarens instruktioner". Man får inte kräva auktoriserad service längre för att garantier ska gälla (Kia förlorade det rättsfallet, de försökte villkora sin garanti med att alla servicearbeten skulle utföras av ÅF)
Jo jag vet. Om dom knotar kan man säkert processa sig fram till att det blir rätt om man orkar. Men det står fortfarande så här på Volvos hemsida:
Volvo Selekt
Alla Volvo Selekt-bilar har fått Volvo Originalservice enligt gällande schema och är i så gott skick att de är jämförbara med en ny bil.
Ålder: Max 5 år
Nybilsgaranti: 24 mån/3000 mil. *
* Gäller från och med att bilen levererats och förutsatt att bilen servas med Volvo Originalservice enligt gällande serviceplan.
Som Lövet skriver, går bra att byta bromsbelägg hemma, inget i Selekt påverkas av det. Kör själv Ate från Trodo och är topphöjd med dessa både på nuvarande och förra kärran.

Det är synd att Volvo är så himla överprisade på dessa saker så kunde man låtit de byta vid service men det är inte ens rimligt tyvärr
Går ryckigt vid jämn lite gas

Hej! Har en Volvo V70 2009 med D4204T som har g&ar[…]

Nope, tar man BE nu så är högst[…]

Kolla på insidan av fälgen om där […]

Slänger in en fråga och hoppas att den […]