Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1519627
Förstår att man inte direkt kan kapa i panelerna men finns det inga "halvpaneler"? Exempelvis för att kunna sätta ovanför takfönster och skorsten. Du har ju iofs möjlighet att sätta paneler på andra sidan men många hus i min omgivning ser ut att bara vara 50% utnyttjade på taken.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1519657
vjohnj skrev: ons 16 nov 2022, 10:25 Ser bra ut. Men 7st till kan du väl få dit?
Vad blir total kostnad och verkningsgrad?
11 000 kWh ska den ge.
Jag valde premiumpaneler tillverkade i europa med svenska monteringsdetaljer som är gjorda för vårt klimat och med svenska montörer man kan prata med, allt till en summa av 231k.
Garanterad effekt efter 30 år är 87%.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1519743
vjohnj skrev: ons 16 nov 2022, 18:41 Vad skulle en batteripack med ex kapacitet 24h kosta, och hur mycket plats skulle det ta.
Sett priser på ca 250.000 kr för 25 kWh och storleken är som en tvättmaskin ungefär.

Men om jag skulle investera i ett sådant skulle jag placera det utanför huset i egen byggnad efter mina vänners villa i Tyskland blev utbränd efter batteri som fattade eld.

Igen vet väl riktigt om man kan räkna hem att använda batteriet som hemlagring eller man kommer gå back på att batteriet slits.

idealet är ju att ha leasingbil med garanterat restvärde så man byter var 36 månad och inte behöver bry sig om man kört slut på batteriet hemma. Men det verkar som det är lite en dead end för biltillverkarna verka blockera att man kan använda mer än en ytterst liten del av kapaciteten eller så står det i leasingavtalet att garanterat restvärde inte gäller om man kör V2G pga batterislitaget det kan skapa. Alltid ska det vara något krux :-o
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1519754
VolvoB20 skrev:
vjohnj skrev: ons 16 nov 2022, 18:41 Vad skulle en batteripack med ex kapacitet 24h kosta, och hur mycket plats skulle det ta.
Sett priser på ca 250.000 kr för 25 kWh och storleken är som en tvättmaskin ungefär.

Men om jag skulle investera i ett sådant skulle jag placera det utanför huset i egen byggnad efter mina vänners villa i Tyskland blev utbränd efter batteri som fattade eld.

Igen vet väl riktigt om man kan räkna hem att använda batteriet som hemlagring eller man kommer gå back på att batteriet slits.

idealet är ju att ha leasingbil med garanterat restvärde så man byter var 36 månad och inte behöver bry sig om man kört slut på batteriet hemma. Men det verkar som det är lite en dead end för biltillverkarna verka blockera att man kan använda mer än en ytterst liten del av kapaciteten eller så står det i leasingavtalet att garanterat restvärde inte gäller om man kör V2G pga batterislitaget det kan skapa. Alltid ska det vara något krux :-o
Finns det ens någon bil som har trefas V2G? Enfas börjar nästan bli standard på nya bilar, men jag har inte sett någon med trefas.
  • 1
  • 90
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • 279

här sitter det

Du har väl sökt hjälp igen på[…]

Nja, riktigt så enkelt är det inte. Ja[…]

Fungerar det med vaccumslang?