Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av S65D
Beläggen bak började ljuda ikväll på vägen hem och förväntade mig att det var främre beläggen som var slut men kunde sedan konstatera att det var de bakre. Bytte bakre för runt 1 år/cirka 3 000 mil sedan men främre för runt 2 år/cirka 6 000 mil sedan.

Känns det rimligt att det är dags för bakre så snabbt inpå? Gäller en V90 T6 MY18 med originalbelägg och bytet utfört på auktoriserad Volvo-verkstad.
Användarvisningsbild
av Derank
ja, det slits mer bak än fram på moderna bilar, jag är inne på tredje bytet bak på min xc60 på 11000mil och de är snart slut, bytt 1gg fram.
av LJN
Beror det på att "autobroms funktionen" främst använder bakbromsarna eller?
av Lobocut
Allt handlar om hur man kör bilen. Jag bytte skivor och belägg runt om på min bil i våras första gången, en xc60 2016 och ca 10 000 mil. Har man ett aggressivt körsätt, med mycket användande av bromsen och hårda inbromsningar, då slits det fortare.
Användarvisningsbild
av S65D
Brukar snitta behagliga förbrukningssiffror, trots motorval, så aggressiv körning är i just mitt fall uteslutet. Bilen ska in på service i dagarna och ska be dem ta en titt så det inte är ett fall av anliggande broms eller liknande.
av Xkzoom
De nya bilarnas autobroms teknik och annan teknik som att skaka på ratten, köra tillbaka in i fältet m.m använder alltid bakbromsarna.
Sen har vi klassikern till slitna bromsar ACC och i nyare variant pilot assist
Användarvisningsbild
av Derank
ja, det fins nog 100 orsaket till att man sliter belägg fort, jag själv har inget av alla dessa lane hit och dit och ACC, men jag kör hårt.

Hej Jag har en Volvo S80 2005 med problemet att v[…]

Slänger in en fråga och hoppas att den […]

Fel centerhögtalare?

Hej! När jag hämtade ut min V60 recharg[…]

V70 2,5T 1998 Båda mina framfjädrar tar[…]