Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Tänkte byta däck själv detta år så jag köpte mig en garagedomkraft. Såg sedan när jag skulle börja att det egentligen är en saxdomkraft jag behöver.

Lyftpunkt inringat med rött antar jag är för saxdomkraft.

Bilden med grönt inringat tror(?!) jag är en lyftpunkt. Pluppen där är gjord av mjuk plast, är det där man ska lyfta med garagedomkraften? Är detta stabilt, kommer den inte åka sidleds? Denna lyftpunk finns även bara på främre delen av bilen, kommer man kunna lyfta bakdäcken här med?
Pucken som följde med domkraften var av hårdplast och var cirka 5cm diameter. Behöver man en större puck av mjuk gummi istället?

Tack!
image0 (1).jpeg
image0 (1).jpeg (848.76 KiB) Visad 1150 gånger
image1.jpeg
image1.jpeg (2.17 MiB) Visad 1150 gånger
image2.jpeg
image2.jpeg (494.25 KiB) Visad 1150 gånger
image0 (2).jpeg
image0 (2).jpeg (2.21 MiB) Visad 1150 gånger
Varför inte använda den mer stabila garagedomkraften? viewtopic.php?f=70&t=171818&p=1518777&h ... t#p1518777

Sen är ju pallpock bra med, vill man så kan man se till att ha ett hjul under med alltid som bilen om något händer landar på men det bör man kanske inte rekommendera men bättre än inget
@fillevolvo, Du kan inte lyfta bilen med den lilla pucken du har, då trycker du in plåten. Gummipluggen som du ringat in på första bilden är ingen lyftpunkt.

Du kan lyfta bilen med en större lyftpuck som den jag länkat till på ytan jag ringat in på bilden. Jag lyfter på originalurttagen i kjolarna (där lyfter även verkstäderna) men denna puck samt ibland även träskloss som är lika stor som urttagen. Sedan bör domkraften ha en tillräckligt stor lyftplatta som kan fördela kraften över hela lyftpuckens yta och inte bara i mitten.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... dd-329011/
Bilagor
lyftpunkt.jpg
lyftpunkt.jpg (93.87 KiB) Visad 1124 gånger
Den där domkraften har alldeles för liten yta att lyfta på så lyftpucken kommer bara bli belastad närmast mitten på 4st vassa "piggar" sedan är den rätt klen och kort. Grannen har en likadan fast Julas och lyfte sin nya XC60 vid däckbyte så domkraften vinglade och hjulen närmast pumpmekaniken lyfte ifrån marken när bilen rörde sig under lyftet. Man kan fixa en stålplatta så den fördelar tryckpunkten på en större yta men jag tycker inte domkraften är tillräckligt stabil för en så stor och tung bil även om den på papperet klarar vikten.
Jag har en liknande som denna jag länkar till som har en större lyftyta samt är längre så den bli stabilare.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ft-012148/
Tack så mycket för alla svar. Jag har nu beställt domkraft från Jula med extra tillbehör som lyftskydd m.m.

@Dannesk Kommer jag kunna lyfta både fram och bak med domkraften från Jula om jag lyfter där fram som du visade på bilden? Hur ska man annars kunna lyfta bakdäcken utan en saxdomkraft?
Screenshot 2022-11-14 105607.png
Screenshot 2022-11-14 105607.png (480.25 KiB) Visad 1039 gånger
Du kan lyfta bilen på främre och bakre urtaget i tröskeln på bildena med stor rund lyftpuck, det gör jag och det är ju därför urtagen i tröskeln är runda. Den bakre är tom kraftigare då det är trippelplåt i tjocklek med förstärkningsveck, där använder du inte saxlyft.
Bilagor
Bakre lyftpunkt.jpg
Bakre lyftpunkt.jpg (75.17 KiB) Visad 1013 gånger
Främre lyftpunkt.jpg
Främre lyftpunkt.jpg (37.79 KiB) Visad 1013 gånger

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]

2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]

Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]