Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Förutom att man mister nivåregleringen, händer något annat med bilen? Jag pratade med en mekaniker som sa att bilen mister linjen, dvs höjer sig bak. Detsamma sades i ett Youtube-klipp för ombyggnadssats användes. Jag har hamnat i samma situation att jag inte vill pynta 16 tkr för att byta dämpare. Och vill inte att bilen ska bli som en känguru.
Labanl skrev:Förutom att man mister nivåregleringen, händer något annat med bilen? Jag pratade med en mekaniker som sa att bilen mister linjen, dvs höjer sig bak. Detsamma sades i ett Youtube-klipp för ombyggnadssats användes. Jag har hamnat i samma situation att jag inte vill pynta 16 tkr för att byta dämpare. Och vill inte att bilen ska bli som en känguru.
Har du dragkrok?

För jag vill minnas att det är olika dragkrokar beroende på om man har nivåreglering eller inte.
Dvs olika höjd på kulan.

Men rätta mig gärna om jag har fel.
Det har varit olika för olika modeller och olika år.
Till vissa bilar fanns högre dragkrok för bilar utan och en lägre för bilar med nivåreglering. Det är alltså dragkulans höjd över marken vid obelastad bil jag syftar på. Den högre skulle i någon mån kompensera för att bilar utan nivåreglering sjunker när släp med kultryck hängs på.
För vissa modeller har både fjädring och bärarmar varit olika beroende på om bilen har nivåreglering eller ej. Så är det på min. På kära damens är det bara fjädringen som är annorlunda.
Labanl skrev: ons 19 jul 2023, 16:33 Förutom att man mister nivåregleringen, händer något annat med bilen? Jag pratade med en mekaniker som sa att bilen mister linjen, dvs höjer sig bak. Detsamma sades i ett Youtube-klipp för ombyggnadssats användes. Jag har hamnat i samma situation att jag inte vill pynta 16 tkr för att byta dämpare. Och vill inte att bilen ska bli som en känguru.
Kan du inte hitta en begagnad dämpare på skroten?
Jag har åkt XC70 både med och utan Nivåmat och upplevde ingen större skillnad när jag drog släp på över två ton.

Notera att det var släp med boogie (bil, båt, häst) som inte häver hela sin vikt på bilen så som apersson har problem med med enkelaxlade husvagnar. Så fundera på vad för släp du ska dra.

Den största skillnaden är när man hivar en massa last I bagaget och har folk i baksätet då var nivåmat guld värt för den tyngs inte ned alls

Mina nivomat tog slut på 3 år och 7500 mil så kan vara lurigt att köpa på skroten

Vissa rekommenderar att parkeringsbromsen ska akti[…]

(Ny medlem och första inlägg) Hej alla […]

Bara två viktiga detaljer om den videolä[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Att spola ur med diverse medel kan hjälpa en […]