Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HakanF
Koppla strömmen som ovan sedan låt motorn gå till stopp sedan tryck in kolven. montera ihop ock dra åt handbromsen några ggr till den låser igen
Användarvisningsbild
av apersson850
Eller så skruvar man bort motorn. Sen kan man backa den lilla "domkraften" som sitter där inne mekaniskt. Samtidigt får man koll på att det ser bra ut där inne, så inte vatten kommit in och orsakat rost.
Lite infettning av packningen när den ska ihop igen så går det lätt.
Användarvisningsbild
av apersson850
HakanF skrev:Koppla strömmen som ovan sedan låt motorn gå till stopp sedan tryck in kolven. montera ihop ock dra åt handbromsen några ggr till den låser igen
Gör du så får du en felkod som säger att bromsen inte fungerade i första försöket. Men lägger du i helt nya belägg tar den i första försöket, så då är det inga problem.
av MrZ83
Nu är eländet bytt. Började bra i bak, skruvade loss motorn faktiskt, var förvånansvärt lätt. För att pressa tillbaka kolven när motorn var backad, så skruvade jag tillbaka oket lite löst och tryckte tillbaka med en mejsel mellan skiva och gamla belägget på oksidan.
Tidsåtgång bak, 1h 15min - helt 👍🏻
Sen började jag på HF, gick som en dans, tog ~30min. Samma sak där, när jag lossat ”fjädern” på utsidan av oket så pressade jag tillbaka kolven med mejsel mellan skiva o belägg, var väldigt noggrann med rengöring av glidbultarna. Tog 1500 sandpapper och gjorde rent med, samt ordentligt infettning.
Sen blev det VF:tur. (Där denna historia började) jag svor och var arg på bilen, jag använde mutterknackare till förbannelse, både ut/åt drag, jag sprayade och jag värmde. Ingenting hände under ca 1h tid då jag gjorde ovanstående om och om i 1h tid. Så jag svor lite till, knackade, hamrade o värmde. Helt plötsligt händer det. Och när det händee så räckde det med ett vanligt spärrskaft :bored:
Men nu är detta äventyr över för en överskådlig framtid iaf.
Och inga vibrationer i ratten längre när jag bromsar
Stängning av 3G och 2G. VOC?

Hej! Jag har en tidig V40cc tillverkad 2012 men […]

Xenon D3S

LED lampor är inte starkare än en vä[…]

Följde instruktionen men konstigt nog gick n[…]

EX60

Tycker de är bra utrustade som standard. Viss[…]