Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V602023
V60 T6 Recharge 2023

Finns det något sätt att se hur många kwh som bilen laddats, totalt och uppdelat på t.ex. månad?

(Inte via ev. laddbox utan direkt i bilen eller via app som kopplar upp sig mot bilen).
Användarvisningsbild
av bem
Det här ser jag i min Volvo laddhybrid årsmodell 2022 med Google infotainment, se bilderna. Kolla i din bil och manualen till din Volvo och årsmodell om det skiljer. I min går det inte se det du efterfrågar, möjligen man kan se det som % kwh i "batterinivå" i bild 1, det är ju batteriets laddningsprocent, så i alla fall när bilen är ny stämmer väl det rätt väl att när batteriet är 100% laddad har man 100% kWh (kapacitet) av batteriets nyttjbara kapacitet att förbruka. Men med tiden tappar batteriet kapacitet (av ålder och bruk, laddningscykler osv.) så efter kanske 10 år har man 80% av kapaciteten (bara ett exempel) kvar som hybridbatteriet kan leverera så då när batteriet är 100% laddad kan man bara nyttja 80% av batteriets kWh (kapaciteten), den användbara för körning. I bild 1 kan man även se beräknad räckvidd på el (Pure). I bild 2 ser man vid batterisymbolen beräknad räckvidd i kilometer om man kör på el (Pure).
Bild 1: Förardisplayen i min bil när den är ansluten med laddsladden.
Bild 2: Förardisplayen i min bil när den är "aktiverad" (startad).
Bilagor
Laddansluten_bil_förardisplay_Google_infotainment_batteristatus.jpg
Laddansluten_bil_förardisplay_Google_infotainment_batteristatus.jpg (2.41 MiB) Visad 694 gånger
Aktiverad_bil_förardisplay_Google_infotainment_batteristatus.jpg
Aktiverad_bil_förardisplay_Google_infotainment_batteristatus.jpg (2.58 MiB) Visad 694 gånger
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av bem
I Volvo Cars appen (senaste version 5.20.0) ser jag detta också som har med batteriladdningen att göra, se bilden. Går inte se det du funderar på där heller (i alla fall inte för min Volvo med Google infotainment).
Bilagor
3FFFA4CA-CCA2-4588-B811-E6A64611E170.png
3FFFA4CA-CCA2-4588-B811-E6A64611E170.png (77.34 KiB) Visad 677 gånger
Användarvisningsbild
av Perra83
Det du kan se är nog bara förbrukade kWh.
Jag litar knappt på laddboxens siffror utan satte in en separat 3-fas elmätare i elcentralen i garaget enbart för laddboxen.
Elmätare vill jag ha enbart för att inte blanda in bilens förbrukning med husets.
Farthållare 945

Den drivs av vakuum. Dock inte från motorn, […]

Problemet är på en v70 d3 2012. P broms[…]

V70 2.4d startar ej [LÖST]

har precis samma problem , bilen går bra ,s[…]

Tja, först och främst grått, silv[…]