- fre 11 nov 2022, 17:13
Det här ser jag i min Volvo laddhybrid årsmodell 2022 med Google infotainment, se bilderna. Kolla i din bil och manualen till din Volvo och årsmodell om det skiljer. I min går det inte se det du efterfrågar, möjligen man kan se det som % kwh i "batterinivå" i bild 1, det är ju batteriets laddningsprocent, så i alla fall när bilen är ny stämmer väl det rätt väl att när batteriet är 100% laddad har man 100% kWh (kapacitet) av batteriets nyttjbara kapacitet att förbruka. Men med tiden tappar batteriet kapacitet (av ålder och bruk, laddningscykler osv.) så efter kanske 10 år har man 80% av kapaciteten (bara ett exempel) kvar som hybridbatteriet kan leverera så då när batteriet är 100% laddad kan man bara nyttja 80% av batteriets kWh (kapaciteten), den användbara för körning. I bild 1 kan man även se beräknad räckvidd på el (Pure). I bild 2 ser man vid batterisymbolen beräknad räckvidd i kilometer om man kör på el (Pure).
Bild 1: Förardisplayen i min bil när den är ansluten med laddsladden.
Bild 2: Förardisplayen i min bil när den är "aktiverad" (startad).
Bilagor
Laddansluten_bil_förardisplay_Google_infotainment_batteristatus.jpg (2.41 MiB) Visad 694 gånger
Aktiverad_bil_förardisplay_Google_infotainment_batteristatus.jpg (2.58 MiB) Visad 694 gånger
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.