Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1518237
Problemet är ju dock att allvädersdäck, oavsett hur mycket man än önskar och/eller blundar, aldrig kan jämnföras med rena vinter- eller sommardäck. Sommar resp. (dubbfria)vinterdäck kräver helt olika gummiblandningar och teknik för att fungera dugligt i respektiva väglag. Det är "enkel" fysik och inget man kan önska bort.

Att läsa recensioner från utlandet säger inte ett skit om hur dom fungerar här i sverige(eller ja, det ska väl möjligen vara norska eller finska recensioner då...). Vi har inte direkt roligt och/eller stabilt väglag här i landet...
av rosefors
#1518238
Lucif3r skrev:Problemet är ju dock att allvädersdäck, oavsett hur mycket man än önskar och/eller blundar, aldrig kan jämnföras med rena vinter- eller sommardäck. Sommar resp. (dubbfria)vinterdäck kräver helt olika gummiblandningar och teknik för att fungera dugligt i respektiva väglag. Det är "enkel" fysik och inget man kan önska bort.
Samma resonemang kan man föra om i princip alla vinterdäck. Även de bästa dubbdäcken väljer man oftast för att handskas med de sämsta förhållanden men 80% av tiden som det råder vinterdäckstvång är de ett betydligt sämre däck än ett allvädersdäck och förmodligen även vanliga sommardäck. Önskvärt är iallafall för somliga att välja ett däck som funkar tillräckligt bra i så många typer av väglag som möjligt. I annat fall hade man behövt byta däck kontinuerligt efter väglag ungefär som man byter kläder efter väderlek och det är inte många som gör det.

Lucif3r skrev:Att läsa recensioner från utlandet säger inte ett skit om hur dom fungerar här i sverige(eller ja, det ska väl möjligen vara norska eller finska recensioner då...). Vi har inte direkt roligt och/eller stabilt väglag här i landet...
Som sagt kolla på dom tester som finns gällande däcket. Michelin Crossclimate2 är utvecklat för den nordamerikanska marknaden (Canada) vilket är anledningen till varför det inte gick att få tag på i EU. Deras vägförhållanden är till stor del motsvarande vad vi har i stora delar av Sverige.
Senast redigerad av 4 rosefors, redigerad totalt 0 gång.
av rosefors
#1518241
Kolla även denna intervjun med en av produktcheferna på Michelin. Såklart inte helt utan intressekonflikt men svarar på en hel del frågor kring utvecklingsriktningen för allvädersdäck.

Användarvisningsbild
av lennarte
#1518746
"Riktiga" vinterdäck har ofta 8 - 10 mm mönster, Michelin Crossclimate2 har drygt 7 mm. Därför klarar dom sommarväglag bättre än rena vinterdäck (alltså nya däck). När du har c:a 5 mm kvar är det en hårdare gummiblandning, då är dom odugliga (nästan i alla fall) som vinterdäck. Men duger bra som sommardäck. Hur det är med Michelin däcken vet jag inte
av KalleJ
#1518780
Problemet är ju att Michelins CrossClimate (2) kostar lika mycket som halvvettiga sommar & vinterdäck ihop. Visst man får lägga mer för att montera två uppsättningar däck på fälg. Men det får man tillbaka i fler mil.
Så i mina ögon går inte ekvationen ihop. Man måste värdesätta enkelheten med en upppsättning fälgar högt.


225/50R17 som exempel.
https://www.skruvat.se/dack/michelin/mi ... 51969.aspx
https://www.skruvat.se/dack/triangle/tr ... 98487.aspx
https://www.skruvat.se/dack/landsail/la ... 39526.aspx

Färskt test på Michelin CC2
av rosefors
#1518783
I stort sätt samma pris Crossclimate2 vs sommardäck.

Vad var problemet nu igen?
Bilagor
Screenshot_20221111-011800_InBrowser.jpg
Screenshot_20221111-011800_InBrowser.jpg (569.33 KiB) Visad 450 gånger
Screenshot_20221111-011752_InBrowser.jpg
Screenshot_20221111-011752_InBrowser.jpg (560.38 KiB) Visad 450 gånger
av rosefors
#1518784
lennarte skrev: tor 10 nov 2022, 20:18 "Riktiga" vinterdäck har ofta 8 - 10 mm mönster, Michelin Crossclimate2 har drygt 7 mm. Därför klarar dom sommarväglag bättre än rena vinterdäck (alltså nya däck). När du har c:a 5 mm kvar är det en hårdare gummiblandning, då är dom odugliga (nästan i alla fall) som vinterdäck. Men duger bra som sommardäck. Hur det är med Michelin däcken vet jag inte
Mönsterdjupet på crossclimate2 är 10/32" iallafall för 18", dvs 8mm.
av KalleJ
#1518791
rosefors skrev:I stort sätt samma pris Crossclimate2 vs sommardäck.

Vad var problemet nu igen?
Läs inlägget igen och gör matten.
Crossclimate är inte ett jämförbart sommardäck med Primacy i livslängd eller Pilot i prestanda. Dessutom behöver du en uppsättning till.
Är ekonomin inte ett problem köper man två uppsättningar däck.

Vill man spara pengar så finns det alternativ som funkar minst lika bra och ger längre livslängd.
https://www.skruvat.se/dack/sava/sava-i ... 60082.aspx
https://www.skruvat.se/dack/triangle/tr ... 98492.aspx
https://www.skruvat.se/dack/michelin/mi ... 58702.aspx

Så vill man köra åretruntdäck handlar det i slutändan om bekvämlighet. T.ex om man har flera bilar i hushållet och inte vill byta på alla själv eller boka tid osv.
Senast redigerad av 2 KalleJ, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1518793
Törs nästan lova att crossclimate slits fortare än riktiga sommardäck på sommaren. Så det blir dyrare i längden.

... Sen är det ju alltid bra att ha fina sommarfälgar och dedikerade vinterfälgar som inte blir förstörda av första bästa saltkorn :P
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]