Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fick så bra råd sist så testar igen om ni orkar. Det gäller denna från en volvo handlare: https://www.liljasbil.se/volvo-xc60-d4- ... um-skp813/

Var och provkörde den idag och kollade igenom, grym bil som det kändes på de 20 minuter jag körde runt både på motorväg och stadstrafik. "Queue assist" var ju lite fräckt för mig som kört en -01'a innan och inte är van sådana moderniteter :-D
Den är reserverad till mig t.o.m. i morgon så har lite kort om tid, den är fullservad, kamrem bytt vid 18k. Sommardäck på som har 4-5mm kvar och om jag tar den för 179 så skickar han med 4 nya dubbdäck med.
Enda jag hittade som var lite större problem var skavmärke på höger bakre dörrpanel. Sedan ska dom på verkstaden fixa något med ena bakspegeln och dom besiktar bilen med innan jag köper den isf.

skavet:
IMG_20221110_151234.jpg
IMG_20221110_151234.jpg (2.93 MiB) Visad 1038 gånger
Varudeklaration:
IMG_20221110_152845.jpg
IMG_20221110_152845.jpg (1.64 MiB) Visad 1038 gånger
Dörrstängaren var höger fram, "klonkade" lite i det staget eller vad man ska säga. Mindre än vad min gamla bil låter normalt...
Stötfångare fram var plastdetaljen vid höger framhjul, minimalt skavmärke men inget som egentligen syntes heller.
I övrigt hittade jag väl 1 större stenskott på huven, 1,5x1,5mm men annars såg all lack väldigt fin ut.

Just ja, rekommenderar ni polestar uppgraderingen eller BSR steg 1/1+?
Spara den varudeklarationen, kan vara bra att ha om något strular sedan.

Optimering, ptjaee, allt är ju relativt och det är rätt dyrt egentligen. Många har ju bil i ca 3-4 år högst men klagar på att det är dyrt med bil men stoppar gladeligen i 6900kr för en optimering vilket höjer bilägandet med säg 1800-2300kr/år då, kan vara värt att tänka på men det gör bilen klart lite roligare.

Se om oljan är bytt i lådan, kan vara väl värt att byta den inom en någorlunda snar framtid annars. Byta har jag för mig för att Volvo inte vill spola de som gått över 20 000 mil, sen varför minns jag inte riktigt (om jag nu minns rätt).

Borde kanske vara lite billigare i mitt tycke men den blir säkerligen såld ändå men möjligen kan man kräva att de besiktigar den nu då den är inom perioden för det men det ska göras senast 2023-01-31 i alla fall

Den ser fin ut för sina mil så känns allt rätt tycker jag du kan slå till imorgon och fira in helgen med bilen :-)

Men du kanske vill kolla in denna i Älmhult med innan du slår till, den kom precis ut. Hälften så många ägare, Summum istället för Momentum, backkamera, 6000 mil mindre men kostar 20 000 kr mer. Dock 1200kr billigare i skatt/år då det är FWD istället för AWD, dock ej den snygga solfilmen som den i Växjö har men det kan man ju lösa. Insynsskyddet saknas om man nu vill ha det med, saknades i min bil med men det tog de från en annan i hallen åt mig :) Den ser om möjligt dock lite "risigare" ut i lacken på bilderna men svårt att avgöra
https://www.blocket.se/annons/kronoberg ... /104592072
Torxskruven som håller fast dörrstängaren brukar gänga upp sig med tiden, då får du det där klonket, kolla det, jag har haft så på båda framdörrarna på min. Optimera säger jag, jag gjorde det efter 47mil, jag har 250HK+ 550NM+ blir en helt annan bil. Men det kan du ju göra senare.

Jag bytet olja i lådan och haldex mojängen vid 9000mil bara för att alla sa att man skulle göra det, märkte noll skillnad, men gör det om du känner för det.
Derank skrev:Torxskruven som håller fast dörrstängaren brukar gänga upp sig med tiden, då får du det där klonket, kolla det, jag har haft så på båda framdörrarna på min. Optimera säger jag, jag gjorde det efter 47mil, jag har 250HK+ 550NM+ blir en helt annan bil. Men det kan du ju göra senare.
Oh bra tips med skruven, hoppades att det skulle vara något sånt lätt... annars får jag testa att smörja med lite fett och se om det blir tystare... är ju som sagt relativt med min skramliga V70n-01

Micce1980 skrev: tor 10 nov 2022, 20:31 Spara den varudeklarationen, kan vara bra att ha om något strular sedan.

Optimering, ptjaee, allt är ju relativt och det är rätt dyrt egentligen. Många har ju bil i ca 3-4 år högst men klagar på att det är dyrt med bil men stoppar gladeligen i 6900kr för en optimering vilket höjer bilägandet med säg 1800-2300kr/år då, kan vara värt att tänka på men det gör bilen klart lite roligare.
Yes, ska se till att spara bilden. Ska försöka förhandla till mig takräcke med så sparar man någon tusenlapp... ev. även programmering för extraljus får se hur villig säljaren är på det!
Jag är ju sån som behåller mina bilar i graven... min 740 gick 45 000 mil innan jag tyckte det var för osäkert att köra till familjen 100 mil bort. Min V70n har gått 43k nu och hade det bara varit jag och frugan hade det varit lugnt men med 2 barn i bilen med vill man inte riktigt övernatta på en parkeringsficka om det blir problem ;-)
Micce1980 skrev: tor 10 nov 2022, 20:31Se om oljan är bytt i lådan, kan vara väl värt att byta den inom en någorlunda snar framtid annars. Byta har jag för mig för att Volvo inte vill spola de som gått över 20 000 mil, sen varför minns jag inte riktigt (om jag nu minns rätt).
Det låter som någon man kan göra hemma på uppfarten eller är det krångligt på en automat?
Micce1980 skrev: tor 10 nov 2022, 20:31Borde kanske vara lite billigare i mitt tycke men den blir säkerligen såld ändå men möjligen kan man kräva att de besiktigar den nu då den är inom perioden för det men det ska göras senast 2023-01-31 i alla fall
Yup, dom skulle besikta den i början av nästa vecka så det kommer vara fixat innan jag köper den!
Micce1980 skrev: tor 10 nov 2022, 20:31Den ser fin ut för sina mil så känns allt rätt tycker jag du kan slå till imorgon och fira in helgen med bilen :-)
Tyckte själv att den kändes grymt fin, inga lackskador som inte går att fixa med ett litet stift, inredningen såg superfin ut i min mening och alla knapparna verkade fungera inkl. AC som jag testade på max. Har pratat igenom det med frugan och hon sa OK med så blir ett köp :party:
Spontan tanke; mycket pengar för en bil som gått ganska långt.

Vi gav 149.000 för vår -15 hos en Volvohandlare för två år sedan, och den hade då gått mindre.

Men, visst, den blir nog såld. Det är en populär modell och den har populär spec.

Lite skav och märken får man väl räkna med på en äldre bil, jag tycker ändå att den ser fin ut.

Har den Volvo om Call? Det tror jag många har som krav (och nästan alla bilar har det).

Jag hade inte brytt mig om att optimera den, de går ändå ganska bra. 0-100 är väl ingen succé men uppe i fart känns den fullt acceptabelt pigg, motorn passar bilen väldigt bra.
DaddyTapir skrev:Spontan tanke; mycket pengar för en bil som gått ganska långt.

Vi gav 149.000 för vår -15 hos en Volvohandlare för två år sedan, och den hade då gått mindre.

Men, visst, den blir nog såld. Det är en populär modell och den har populär spec.

Lite skav och märken får man väl räkna med på en äldre bil, jag tycker ändå att den ser fin ut.

Har den Volvo om Call? Det tror jag många har som krav (och nästan alla bilar har det).

Jag hade inte brytt mig om att optimera den, de går ändå ganska bra. 0-100 är väl ingen succé men uppe i fart känns den fullt acceptabelt pigg, motorn passar bilen väldigt bra.
Ja är ju inget jag behöver göra direkt nu med optimering. Min bror jobbar på volvo lastvagnar så har för mig dom fick ett erbjudande om polestar optimering för 5000:-, får se om jag utnyttjar hans rabatt :-D

japp den har Volvo on Call med, det skulle aktiveras när jag köper den. Jag ser det lite tryggt, dom verkar inte sjunka så mycket i pris så man lär inte tappa så mycket pengar om man vill sälja den igen om något år. Men som sagt, om jag gillar en bil behåller jag den till slutet oftast :-o
Dessa bilar behåller säkert värdet ännu mer nu när bonusen för elbilar är borta så i slutändan är det nog ”en piss i nilen”. Ska bli intressant att se hur länge du har kärran och hur du trivs med den.

Ja man kan absolut byta växellådas olja hemma, kan man serva en bil i övrigt kan man lösa det med. Ett tips är att lämna till Attacco Auto om du ändå vill lämna bort jobb som servicar eller mekaniska fel som kommer, de fick alla våra jobb innan jag flyttade och det blev aldrig några backjobb

Sov på det och känns det rätt på morgonen så slå till på den ;-) Annars är det bara att fråga på
DaddyTapir skrev:Vi gav 149.000 för vår -15 hos en Volvohandlare för två år sedan, och den hade då gått mindre.
Om du jämför priserna på begagnade bilar för 2 år sedan vs idag så är det nog generellt så att bilarna har inte direkt gått ner.
Jag köpte en XC70 sport för 3 år sedan som jag kört ca 6000 mil med och skulle jag sälja den idag bör jag få ungefär vad jag gav för den.
berrabus skrev: fre 11 nov 2022, 08:08
DaddyTapir skrev:Vi gav 149.000 för vår -15 hos en Volvohandlare för två år sedan, och den hade då gått mindre.
Om du jämför priserna på begagnade bilar för 2 år sedan vs idag så är det nog generellt så att bilarna har inte direkt gått ner.
Jag köpte en XC70 sport för 3 år sedan som jag kört ca 6000 mil med och skulle jag sälja den idag bör jag få ungefär vad jag gav för den.
Ja, så är det absolut, de flesta bilar verkar ha ökat en del i värde senaste åren. Jag tyckte vi betalade alldeles för mycket redan när vi köpte bilen, men det var bara att bita i det sura äpplet.

Tur att vi är så nöjda med den:)
Yey det blev ett köp idag! :party: :-D
Så förutom det i annonsen blev det ju 4 nya dubbdäck på volvo fälgar, när jag pratade med honom idag lovade han att fixa volvo takräcke med till takboxen och att dom skulle installera extraljus mjukvaran i CEM när dom ändå har den inte på måndag. Just ja, dom besiktar den med och dyker det upp nåt förväntar jag mig att dom fixar det med :D

[EDIT]
OMG... upptäckte just att den inte har dragkrok!! :-o :-/
Någon som har eftermonterat en... måste man ha styrenhet etc med?
Senast redigerad av 1 Naesstrom, redigerad totalt 0 gånger.
Varierande laddtryck Volvo 940

6uur6u6r.jpg Man slår där pilen peka[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]