Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej allihopa!

Har en V70 D4 AWD automat från 2015 som började spöka i eftermiddags. Åkte till affären och hem utan problem, ca 30 min senare går jag ut för att åka igen och då ballar allt ur. Får upp följande när jag startar:

ESC- Service erfordras
Fel i kylarsystem
Parkeringshjälp
Servostyrning
Motorsystem
Parkeringsbroms
SRS Airbag

Osv, säkert missat några.

Den har visat Låg Batterispänning ett par gånger sista veckorna, lågbegåvad som jag är tänkte jag "Aha batteriet är kört", köpte ett nytt batteri och bytte till, men problemet kvarstår. Jag kan inte ens få ur P och byta växel, växelspaken är helt låst. Så hur jag ens ska få upp den på en kärra och till verkstaden är för mig ett mysterium.

En annan spännande grej, testade att gasa men det händer inget. Gick ur bilen medan den var igång och då börjar den varva upp av sig själv..

Är det någon som vet vad det skulle kunna vara för fel, eller hur man ska släppa på växelspaken och få hjulen att rulla?

Kan det va nån form av kabelbrott? Tacksam för alla tips och funderingar, som ni kanske förstår är jag inte alls speciellt kunnig.

Mvh
Mysteriumet står beskrivet i manualen till bilen, men den har du väl aldrig laddad ned antar jag?
Att föra ur P läget krävs att man trycker ned spärren manuellt med antingen nyckelbladet eller lämpligt föremål. bakom mittkonsollen. Man för då spaken i det läget man finner lämpligast.

Bild

Vad det kan vara för fel är bara gissningar utan att läsa ut felkoder. Men min gissning är skadat kablage under batterihyllan.
Tack för era svar, ingen lösning än.. Fick upp bilen på bärgare för 5 veckor sen och körde till auktoriserad volvo verkstad.. Dom har fortfarande inte hittat felet. När de kopplar in datorn får de inte fram några felkoder alls, de får inte kontakt med någonting i bilen.. De har testat att programmera om CEM, men det hjälpte inte. Både dom och jag sliter sitt hår, vet inte vad man kan ta sig till..
Hoppas du har fått det fixat nu, frugan fick exakt samma symptom på en 2016 och lyckades nätt och jämt ta sig till en parkering. Efter att ha kollat alla "typfel" som kabelbrott och kontakter så visade sig det vara Haldex boxen (DEM) som slog ut hela bilen fullständigt. Det räckte att jag drog ur kablarna så gick bilen perfekt igen och felkoder kunde tas bort. Jag har fått meddelande om att det varit problem med AWD och ESC ett par ggr under hösten men det har försvunnit igen och de var troligen kopplat till det. Inget som Volvo såg dock vid service för ett par månader sedan. Lycka till!
Hej, det har löst sig nu! Det visade sig vara en styrenhet till AWD. Det var något av det första dom kollade på när jag hade lämnat in den, men lyckades missa det.. Så de satte i en ny och allt är frid och fröjd. Hade på känn att det var något med den skiten och det påtalade jag. Fick också upp AWD ur funktion i somras ett flertal gånger, sen slutade det efter ett tag.
Åtdragning vattenpump B230E

Alltså redan 14 är mycket på s&ar[…]

B30a i en 740?

men bortsett från regg, så undrar jag […]

Bakbok? Tog ett tag att förstå men du […]

Xc60 Polestar vinterdäck?

Vinterdäck som passar finns det gott om, f&au[…]