Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av K76
läste för ngn vecka sen att volvo skulle uppdatera sin app med att återlansera schemalagd laddning i mobilappen för "Google-bilar".
Någon som har fått sin "google bil", uppdaterat appen och testat?
Funkar det som det ska?

länk : https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... mobilappen
Användarvisningsbild
av bem
Jag har senaste Volvo Cars appen version 5.20.0 och en V90 Recharge (MY22) med "Google".
Inga förändringar i den versionen av appen som ger möjlighet schemalägga laddning av hybridbatteriet.

Kanske det kommer i nästa version av appen och kanske man behöver mjukvara 2.4 eller nyare i bilen?
I mjukvara 2.4 som jag inte tror går få hem än OTA (over the air) kom bl.a.
Förbättrad noggrannhet för uppskattning av laddningstid.

Så i den versionen har Volvo jobbat lite med laddningsbiten.
Men det står inget specifikt om schemalagd laddning av hybridbatteriet. Men det kan ju vara så att bilen inte behöver nån ny mjukvara för att ny funktion i appen kommer för schemalagd laddning av hybridbatteriet.
av K76
bem skrev:Jag har senaste Volvo Cars appen version 5.20.0 och en V90 Recharge (MY22) med "Google".
Inga förändringar i den versionen av appen som ger möjlighet schemalägga laddning av hybridbatteriet.

Kanske det kommer i nästa version av appen och kanske man behöver mjukvara 2.4 eller nyare i bilen?
I mjukvara 2.4 som jag inte tror går få hem än OTA (over the air) kom bl.a.
Förbättrad noggrannhet för uppskattning av laddningstid.

Så i den versionen har Volvo jobbat lite med laddningsbiten.
Men det står inget specifikt om schemalagd laddning av hybridbatteriet. Men det kan ju vara så att bilen inte behöver nån ny mjukvara för att ny funktion i appen kommer för schemalagd laddning av hybridbatteriet.
enligt volvo själva så ska din bil ha tillgång till laddningtimers. Se länk. https://www.volvocars.com/se/support/la ... cars-appen

har du funktionerna som specas för din bil?

Jag har inte fått min bil ännu så jag kan inte testa.
Användarvisningsbild
av metal
Jag fick denna "nya" funktion i min Google-bil för ett par veckor sedan. Dök upp en knapp för schemalagd laddning i appen under "Ladda fliken".

Testade funktionen den 4 november. Provade att lägga in en tid, kl 05:00-08:00, bara för att se att det fungerade. Jag kom hem från jobbet på kvällen och kopplade då in bilen till laddboxen som vanligt. Vad som borde hänt då skulle vara inget, men bilen började att ladda ändå.

Morgonen därpå så öppnade jag appen igen för att ta bort min inlagda schemaläggning (eftersom det uppenbarligen inte hade fungerat), men vad mötte mig då i appen? Jo, knappen för schemalagd laddning var borta. Så nu kunde jag inte gå in och ändra eller ta bort schemaläggningen. Fantastiskt! (Obs, ironi).

Ringde till Volvo Cars kundtjänst. De föreslog först att jag skulle dubbelkolla att mobilen hade behörighet till kalendern i mobilen. Det hade den redan, och efter lite testande fram och tillbaka med ur- och inloggning i appen etc utan lyckat resultat så hörde sig killen för med en av sina kollegor. Efter en stund så fick jag besked om att Volvo redan hade stängt av den funktionen (knappt innan den ens börjat gälla med andra ord) pga att det varit så mycket strul.

Som tur är så laddar bilen oavsett när på dygnet jag kopplar in bilen på laddning. Men i appen så står det fortfarande att laddningen är schemalagd, och detta innebär att jag ej längre kan se pågående laddning i appen, eller se när den beräknas vara klar.
Ännu ett misslyckande med dessa Google bilar med andra ord...

Nu inväntar jag en uppdatering av appen som förhoppningsvis kan göra så att visningen av laddningen återgår till så det var innan.

Jag påtalade även för kundtjänst att jag tyckte det var himla roligt att Vi Bilägare bara tre dagar innan hade en artikel om att den nya funktionen schemalagd laddning var igång.

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

av K76
metal skrev:Jag fick denna "nya" funktion i min Google-bil för ett par veckor sedan. Dök upp en knapp för schemalagd laddning i appen under "Ladda fliken".

Testade funktionen den 4 november. Provade att lägga in en tid, kl 05:00-08:00, bara för att se att det fungerade. Jag kom hem från jobbet på kvällen och kopplade då in bilen till laddboxen som vanligt. Vad som borde hänt då skulle vara inget, men bilen började att ladda ändå.

Morgonen därpå så öppnade jag appen igen för att ta bort min inlagda schemaläggning (eftersom det uppenbarligen inte hade fungerat), men vad mötte mig då i appen? Jo, knappen för schemalagd laddning var borta. Så nu kunde jag inte gå in och ändra eller ta bort schemaläggningen. Fantastiskt! (Obs, ironi).

Ringde till Volvo Cars kundtjänst. De föreslog först att jag skulle dubbelkolla att mobilen hade behörighet till kalendern i mobilen. Det hade den redan, och efter lite testande fram och tillbaka med ur- och inloggning i appen etc utan lyckat resultat så hörde sig killen för med en av sina kollegor. Efter en stund så fick jag besked om att Volvo redan hade stängt av den funktionen (knappt innan den ens börjat gälla med andra ord) pga att det varit så mycket strul.

Som tur är så laddar bilen oavsett när på dygnet jag kopplar in bilen på laddning. Men i appen så står det fortfarande att laddningen är schemalagd, och detta innebär att jag ej längre kan se pågående laddning i appen, eller se när den beräknas vara klar.
Ännu ett misslyckande med dessa Google bilar med andra ord...

Nu inväntar jag en uppdatering av appen som förhoppningsvis kan göra så att visningen av laddningen återgår till så det var innan.

Jag påtalade även för kundtjänst att jag tyckte det var himla roligt att Vi Bilägare bara tre dagar innan hade en artikel om att den nya funktionen schemalagd laddning var igång.

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
ah, tack för uppdatering då vet jag. Hoppas de löser det snart.
Användarvisningsbild
av bem
K76 skrev: tor 10 nov 2022, 17:21 ...
enligt volvo själva så ska din bil ha tillgång till laddningtimers. Se länk.
https://www.volvocars.com/se/support/la ... cars-appen

har du funktionerna som specas för din bil?

Jag har inte fått min bil ännu så jag kan inte testa.
Ja enligt informationen i länken skulle appen haft för min hybridbil (V90 Recharge årsmodell 2022) en laddtimer i appen.

Det finns alla funktioner i appen tillsammans med min bil, som listas i länken utom:
Laddningstimers
(och Laddningsguider som bara skall finnas på Volvos rena elbilar).

Jag har mjukvaruversion 2.3 i min bil om det kan ha nån betydelse.
av Myrten
Det stämmer tyvärr. Enligt Volvo kommer schemalagd laddning i appen att funka ngn gång i q2 i år.
Schemalagd laddning i laddstationen funkar inte heller pga android/Google systemet i bilen. Bilen går i ”Sleep mode” och då tar den inte emot laddning i schemalagt läge. Dåligt av Volvo. Jag har en Halo laddare, det funkar alltså inte med den, men hur är det med Eesae och Garo laddstation? Har hört att det inte går med dessa heller. Kan någon bekräfta detta?
av Rullis
Myrten skrev: lör 07 jan 2023, 12:56 Det stämmer tyvärr. Enligt Volvo kommer schemalagd laddning i appen att funka ngn gång i q2 i år.
Schemalagd laddning i laddstationen funkar inte heller pga android/Google systemet i bilen. Bilen går i ”Sleep mode” och då tar den inte emot laddning i schemalagt läge. Dåligt av Volvo. Jag har en Halo laddare, det funkar alltså inte med den, men hur är det med Eesae och Garo laddstation? Har hört att det inte går med dessa heller. Kan någon bekräfta detta?
Jag har en Easee som min elleverantör schemalägger för att elprisoptimera. Bilen har aldrig "sovit över" ett laddningsförsök, jag känner inte alls igen detta problem.
Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]

Ta bort motorn från oket och kolla om dina s[…]

Tror det är en 10 mm. Jag bara provade med n&[…]

Magnetkoppling AC

Som du skrev. Muttern i mitten sen brukar jag f&ou[…]