EX30(24-), EX90 (25-) relaterade ämnen.

Moderator: Moderatorer

av least
Inte oväntat att DNs Jonas Fröberg anser att EX90 är "mycket viktig för Volvo", samt att den inte inte är "snygg".
Även kritik riktas mot att batteriet är för tungt.
av perhall
fjohan82 skrev:Öde
Nej, 9 november bestämdes långt innan regeringen tillträdde...
Användarvisningsbild
av V9097

Den här killen gillar designen.
av Sevir
perhall skrev:
fjohan82 skrev:Öde
Nej, 9 november bestämdes långt innan regeringen tillträdde...
Oavsett om den pressenterats innan bonusen försvann hade det väl int spelat någon roll? Den är uppfyller ju inte kraven.
Användarvisningsbild
av sewen
Gillar också designen i stort. Bra jobbat med linjer och ljus.
Däremot tycker jag fronten, där grillen satt förut, är lite som en stor, platt, tråkig blaffa. Hade gärna sett en sån lösning som typ Ioniq 5 har. Där har ju tex Polestar 3 lyckats bättre. Eller att motorhuven gått ut lite längre fram så "grillen" blev lite insjunken eller nåt. Tror även mer markerade hjulhus hade hjälpt till. Kanske tom i avvikande färg/material som i V90/60 Cross country.
i5.jpeg
i5.jpeg (5.75 KiB) Visad 1444 gånger
ex90.jpeg
ex90.jpeg (18.09 KiB) Visad 1444 gånger
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Känns spontant som man kommer ha olika köpare på P3 och EX90!
De skiljer verkligen rejält, till och med såpass att jag måste säga att EX90 bara ser ut som en sminkad XC90 och inte nåt från SPA2 (vilket vi också har avhandlat innan) ;)

När gamla XC90 kom 2002 var den ju helt tokigt fräsig och designen höll enormt länge, tidlös säger vissa.
av Hisingspaddan
Jag fascineras över varför svensk media är så snabba med att klanka ner på EX90. Allt tycks vara fel - den är för tung, för dyr, inte tillräckligt innovativ, inte tillräckligt snygg, inget för 'Svensson', osv osv. Är det bara den vanliga svenska avundsjukan? Visst lät det likadant när 760, 850, XC90 presenterades? "Denna har inte svensken råd med". Jag tycker den nya bilen verkar fullt konkurrenskraftig - det finns inte alltför många 7-sitsiga el-suvar på marknaden idag. Jämfört med exempelvis Tesla model X verkar EX90 vara i stort sett jämförbar, bortsett från priset där Volvon är 500k billigare! Någon som har koll på hur EX90 blivit mottagen i internationell press?
av Lockis
Hisingspaddan skrev: fre 11 nov 2022, 19:48 Jag fascineras över varför svensk media är så snabba med att klanka ner på EX90. Allt tycks vara fel - den är för tung, för dyr, inte tillräckligt innovativ, inte tillräckligt snygg, inget för 'Svensson', osv osv. Är det bara den vanliga svenska avundsjukan? Visst lät det likadant när 760, 850, XC90 presenterades? "Denna har inte svensken råd med". Jag tycker den nya bilen verkar fullt konkurrenskraftig - det finns inte alltför många 7-sitsiga el-suvar på marknaden idag. Jämfört med exempelvis Tesla model X verkar EX90 vara i stort sett jämförbar, bortsett från priset där Volvon är 500k billigare! Någon som har koll på hur EX90 blivit mottagen i internationell press?
Problemet är väl att även senaste generationen xc90 kostade hybriden kostade 726.000 vid lansering. Idag kostar ”samma” bil 896.000 i grundutförande. Det är en ganska stor prisskillnad på 7-8 år. 726.000 var det väl nästan en svensson bil. Men 1.1 miljon? Det är ganska mycket för en elbil för vanliga Svenssons. Den dyraste bilen jag köpt privat kostade inte ens hälften av vad denna elbil gör. (Köpt 2019)
av Lövet
Volvo vill inte sälja framöver utan leasa ut sina bilar. Sen kommer väl inte 15.000kr/mån vara något för alla ändå men det är tydligt att det är egen leasing man satsar på.
av Hisingspaddan
Lockis skrev:
Hisingspaddan skrev: fre 11 nov 2022, 19:48 Jag fascineras över varför svensk media är så snabba med att klanka ner på EX90. Allt tycks vara fel - den är för tung, för dyr, inte tillräckligt innovativ, inte tillräckligt snygg, inget för 'Svensson', osv osv. Är det bara den vanliga svenska avundsjukan? Visst lät det likadant när 760, 850, XC90 presenterades? "Denna har inte svensken råd med". Jag tycker den nya bilen verkar fullt konkurrenskraftig - det finns inte alltför många 7-sitsiga el-suvar på marknaden idag. Jämfört med exempelvis Tesla model X verkar EX90 vara i stort sett jämförbar, bortsett från priset där Volvon är 500k billigare! Någon som har koll på hur EX90 blivit mottagen i internationell press?
Problemet är väl att även senaste generationen xc90 kostade hybriden kostade 726.000 vid lansering. Idag kostar ”samma” bil 896.000 i grundutförande. Det är en ganska stor prisskillnad på 7-8 år. 726.000 var det väl nästan en svensson bil. Men 1.1 miljon? Det är ganska mycket för en elbil för vanliga Svenssons. Den dyraste bilen jag köpt privat kostade inte ens hälften av vad denna elbil gör. (Köpt 2019)
Det är väl så att EX90 är inte avsedd för Svensson, det finns nog tillräckligt med rikingar som har råd. Visst har Volvo blivit dyra men andra bilar har också blivit dyrare och Volvo säljer ju bra så uppenbarligen finns betalningsviljan.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 16

Vanlig service kan hjälpa (olja, filter m.m).[…]

V70 T5 -05 DSTC/ABS fel

Okej här kommer en uppdatering. Fick tummen u[…]

Lövets XC70 -05 - Godkänd!

.. damasken o packningarna är inte gjorda o[…]