Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1518532
VolvoB20 skrev:Nu var det väl inte Afrika bilar som var på tapeten, Du kan ju få en sådan här med massor utrymmer, +100 mil räckvidd, 4-fyrhjulsdrift, bra bagage och 2000 kr dragvikt för strax över 400.000 kr. Men de är ju snart förbjudna och ska du ha det i en elbil får du ju punga upp det dubbla
Bil industrin har smitt medans järnet var varmt och utvecklat och förhoppningsvis tjänat pengar för att kunna leverera lite mer ekonomiska bilar framöver.
Vore dåliga företagsledare om dem inte försökt tjäna pengar på elbilsruschen vi haft senaste 5 åren.
Bara hoppas man kommit långt nog att kunna pressa ner sina tillverkningskostnader så folk fortfarande kommer köpa deras bilar.

Inte för att vi i Sverige enbart kommer påverka priserna, men när länder som Tyskland, Norge och Danmark följer efter så kanske vi ser en ändring av prisbilden på elbilar.
#1518534
Lockis skrev: ons 09 nov 2022, 12:09 Bara hoppas man kommit långt nog att kunna pressa ner sina tillverkningskostnader så folk fortfarande kommer köpa deras bilar.
Det han varnade för var att industrin inte alls var i närheten av det. Det var det som var det stora problemet. Lågkonjunktur, räntehöjningar och inflation kommer betydligt snabbar än industrin kan ställa om. Ska se om jag kan hitta intervjun igen.
#1518537
VolvoB20 skrev:Nu var det väl inte Afrika bilar som var på tapeten hos VW chefen, Du kan ju få en sådan här med massor utrymmer, +100 mil räckvidd, 4-fyrhjulsdrift, bra bagage och 2000 kg dragvikt för strax över 400.000 kr. Men de är ju snart diesel förbjudna eller skattade till döds och ska du ha det i en elbil får du ju punga upp det dubbla vilket får folk att tveka nyköp.
Ja Skoda håller fortfarande prisbilden skapligt men vad kostar exempelvis en V90 D5? Eller E-klass, 5 serie eller A6? De har dragit iväg långt över 500k allihop
#1518539
Lövet skrev:
VolvoB20 skrev:Nu var det väl inte Afrika bilar som var på tapeten hos VW chefen, Du kan ju få en sådan här med massor utrymmer, +100 mil räckvidd, 4-fyrhjulsdrift, bra bagage och 2000 kg dragvikt för strax över 400.000 kr. Men de är ju snart diesel förbjudna eller skattade till döds och ska du ha det i en elbil får du ju punga upp det dubbla vilket får folk att tveka nyköp.
Ja Skoda håller fortfarande prisbilden skapligt men vad kostar exempelvis en V90 D5? Eller E-klass, 5 serie eller A6? De har dragit iväg långt över 500k allihop
Vad kostar en Skoda Enyaq? Dem må har "billigare" fossila bilar. Men elbilarna är lika dyra som alla andra märken.
#1518540
Lockis skrev:Vad kostar en Skoda Enyaq? Dem må har "billigare" fossila bilar. Men elbilarna är lika dyra som alla andra märken.
640 kostar Enyaq, de säljer bara varianten med stort batteri Sverige numera
#1518543
Lövet skrev:
Lockis skrev:Vad kostar en Skoda Enyaq? Dem må har "billigare" fossila bilar. Men elbilarna är lika dyra som alla andra märken.
640 kostar Enyaq, de säljer bara varianten med stort batteri Sverige numera
Precis, 640'.
en ID.4 GTX kostar detsamma.
en EQB 617'
en BMW iX3 kostar 699'
Så billigare är dem inte i elbilsvärlden.
#1518544
Lockis skrev:Precis, 640'.
en ID.4 GTX kostar detsamma.
Om vi ska prata specifikt Enyaq vs ID4 så är Enyaq till och med dyrare med samma utrustning ;-)
#1518546
Lövet skrev:
Lockis skrev:Precis, 640'.
en ID.4 GTX kostar detsamma.
Om vi ska prata specifikt Enyaq vs ID4 så är Enyaq till och med dyrare med samma utrustning ;-)
hehe, specifika behöver vi inte vara eller bli. Men det känns som att alla "vettiga" elbilar ligger där omkring i pris.
#1518547
Lövet skrev: ons 09 nov 2022, 12:44
VolvoB20 skrev:Nu var det väl inte Afrika bilar som var på tapeten hos VW chefen, Du kan ju få en sådan här med massor utrymmer, +100 mil räckvidd, 4-fyrhjulsdrift, bra bagage och 2000 kg dragvikt för strax över 400.000 kr. Men de är ju snart diesel förbjudna eller skattade till döds och ska du ha det i en elbil får du ju punga upp det dubbla vilket får folk att tveka nyköp.
Ja Skoda håller fortfarande prisbilden skapligt men vad kostar exempelvis en V90 D5? Eller E-klass, 5 serie eller A6? De har dragit iväg långt över 500k allihop
Precis... så det gäller även vanliga bilar som rusat något galet i pris. Och slår lågkonjunktur, räntehöjningar och risk att förlora jobbet till så kommer en stor del av vanliga bilköparna bli rädda för att skuldsätta sig djupt eller göra stort hål i besparingarna. Och det var ju just det han varade för att hela bilindustrin inte komer hinna ställa om produktioenen efter folks plånböcker. Affärer uteblir då folk kör vidare med det man har för ingen vill byta till något nyare och sämre. för det som är nyare och bättre är på tok för dyrt.
#1518601
Där kom priserna på EX90, äntligen en Volvo som elbil som klarar ersätta min gamla XC70. Men 1.1 mille I grundpris.

Hoppas den blir en braksucce i Sverige och säljer i stora volymer så man kan köpa en begagnad i framtiden
  • 1
  • 341
  • 342
  • 343
  • 344
  • 345
  • 445
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]