Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Blir snurrig av det här.
Efter att ha låst bilen låg belastningen på 1A en liten stund sen började den vandra ner och jag mätte följande lägstavärde efter någon min:

På olika lägena på multimetern:

10A = 0.08
20m = 0.06
200m = 0.5

Är lite osäker på hur jag läser av de olika lägen?
Vad skiljer 20m och 200m, är det bara att decimalen flyttar sig ett steg?

Skall jag läsa 0.08A som 80mA?

Kan jag utesluta tjuvström då?
Bör ju vara kass batteri då för nu efter lite pillande med säkringar så låg batteriet på 9.5V :-o

Kan det vara en ide att mäta generatorns laddning när jag bytt batteri under tomgång för att se att den laddar batteriet ordentligt?
Senast redigerad av 1 Trana83, redigerad totalt 0 gånger.
Låter som att en cell i batteriet är kass.

Låter samtidigt inte som att det är något som pekar på generatorn. Om du har laddat batteriet med en extern laddare under natten så räcker det så. Generatorn ska annars ge 14V. Mer än så behöver du nog inte djupdyka i nuläget utan byt ut det där batteriet
Förvisso går det att köpa batterier som fungerar hos Biltema. Det har jag gjort. Fast inte till våra XC70. Där har jag köpt hos Volvo. Inte så dyrt det heller.
Ja, ett batteri som går ner till 9,5 V har antingen en cell som är kass eller så är det så urladdat att det aldrig hämtar sig riktigt igen.
Allt indikerar ju på ett batteri som är slut och behöver bytas.
Inget fel på BIltemas AGM batterier heller, de håller hög klass och få tillverkare lämnar så bra garanti som 4år. Haft Volvos tidigare men de lämnar bara 1års garanti och fått bytt 2st av dessa på min min XC60 sedan den var ny.
Nu sitter det Biltemas AGM 95Ah som fortfarande har en bit över 90% kapacitet vid belastningstest trots nästan 3 år gammalt och frekvent körning med dieselvärmare och bitvis stödladdning.

Vet att det väldigt många som kör Biltemas AGM i batteribankar i bilstereobilar med höga strömuttag med gott resultat, skulle det vara problem med dom skulle man hört om det. Har även rekommenderat och monterat in detsamma i flera bekantas bilar under senaste åren och de funkar klanderfritt.
dannesk skrev:Allt indikerar ju på ett batteri som är slut och behöver bytas.
Inget fel på BIltemas AGM batterier heller, de håller hög klass och få tillverkare lämnar så bra garanti som 4år. Haft Volvos tidigare men de lämnar bara 1års garanti och fått bytt 2st av dessa på min min XC60 sedan den var ny.
Nu sitter det Biltemas AGM 95Ah som fortfarande har en bit över 90% kapacitet vid belastningstest trots nästan 3 år gammalt och frekvent körning med dieselvärmare och bitvis stödladdning.

Vet att det väldigt många som kör Biltemas AGM i batteribankar i bilstereobilar med höga strömuttag med gott resultat, skulle det vara problem med dom skulle man hört om det. Har även rekommenderat och monterat in detsamma i flera bekantas bilar under senaste åren och de funkar klanderfritt.
Yes, Vi har som tur alla olika åsikter och erfarenheter. Dina verkar bra medans mina är riktigt dåliga när det gäller biltemas batterier. Det tråkiga är väl att det just handlar om ett biltemabatteri som bara är 2 veckor gammalt dessutom. Nu kanske det inte är batteriets fel att det är som det är, det vet vi inte ännu. Men det kan lika gärna vara det.
Så det är lite kul att det blir en sån här så kallad "cliff hanger" :-)

Du vrider runt motorn (gärna utan tändst[…]

Trycket i systemet lär öka märkbart[…]

@fjohan82 , Bara texten "Changes color as it[…]

Alla är vi olika. I kanske uppskattat 60-70% […]