Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1518440
Lövet skrev: tis 08 nov 2022, 16:36 ...
Elbilar kommer bli mycket dyrare framöver, framförallt kommer det synas på leasing, runt 1800kr/månad handlar det om. Sånt märks.
Det lär väl bli mer av lite enklare utrustade främst rena elbilar men även laddhybrider framöver, så månadshyran på t.ex. Care by Volvo blir rimlig för en vanlig "Svensson". Och biltillverkarna får väl försöka få ner kostnaderna allteftersom så elbilarna kan bli något billigare. Och många får väl välja lite mindre bilar så priset blir lite lägre fastän man kanske egentligen ville ha en större bil. Om vi ser på Volvo tror jag några nya lite mindre rena elbilar är vad många går och väntar på? De kan kanske vara inom räckhåll för många. Volvos nya "XC90" dvs EX90 rena elbilen, och kommande Volvo rena elbilar snäppet under i storlek (typ XC60, V90) om/när det kommer, kommer väl troligen ligga på en prisnivå rätt få kan sträcka sig till.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1518441
Lövet skrev: tis 08 nov 2022, 17:11
Okalettos skrev:
Lövet skrev: tis 08 nov 2022, 16:36 Elbilar har extremt låg marginal i Sverige, någon enstaka procent bara. Det här att bilarna har prishöjts lika mycket som bonusen och att pengarna hamnar i "rika chefers plånböcker" är fantasier.
Jag har inte hävdat att elbilarnas priser är lika mycket högre, som subventionerna 😳
Du skriver att "några procent" av subventionerna hamnar hos kunden och resten hos "höger chefer". Det är helt enkelt inte sant.
Okalettos skrev:bilen blir några procent billigare för köparen, och resterande procenten av subventionerna hamnar i höga chefers och direktörers redan överfulla plånböcker.
Bra i så fall.. Och fantastiskt bra om det även gäller direktörerna.
#1518442
bem skrev:Och många får väl välja lite mindre bilar så priset blir lite lägre fastän man kanske egentligen ville ha en större bil. Om vi ser på Volvo tror jag några nya lite mindre rena elbilar vad många går och väntar på?
Så är det. Utmaningen är att det inte är så mycket billigare att bygga en liten elbil. Det är inte plåten som kostar. Batteriet är den absolut största posten och kraven på räckvidd minskar inte jättemycket för att bilen blir mindre. Volvo/Polestar kämpar med lönsamheten på bilar för 600-800tkr, då är det långt till att få till en lönsam elbil för hälften även om den är mindre. Lösningen har varit privatleasing och den har fått jättemycket hjälp av miljöbonusen. Nu kommer nog folk att fortsätta åka runt i sina äldre begagnade bilar istället för att ta steget över till eldrift.
#1518444
Lövet skrev: tis 08 nov 2022, 17:21 ...
Nu kommer nog folk att fortsätta åka runt i sina äldre begagnade bilar istället för att ta steget över till eldrift.
Det tror jag med fastän många säkert vill gå över till ren elbil eller laddhybrid.
#1518451
Lövet skrev: tis 08 nov 2022, 16:36 Elbilar har extremt låg marginal i Sverige, någon enstaka procent bara. Det här att bilarna har prishöjts lika mycket som bonusen och att pengarna hamnar i "rika chefers plånböcker" är fantasier.

Elbilar kommer bli mycket dyrare framöver, framförallt kommer det synas på leasing, runt 1800kr/månad handlar det om. Sånt märks.
Det stämmer, alla vackra drömmar och löften om att elbilar skulle vara dramatiskt mycket billigare att bygga än bensin och dieselbilar och totalt skulle ta över marknaden på egen hand har fullständigt kommit på skam.
#1518457
Den enda fördelen (en bra fördel) med fler elbilar, för Sveriges miljö (oss människor inräknat), är färre föroreningar..
Med avseende på det globala klimatet (klimatkris sägs det, därav 'klimatbonus', får man anta) m a p växthusgaser, så gör det däremot minimal skillnad (egentligen mindre än minimal, om man tog med alla 'kedjeparametrar')..

'Man' (politikerna) vill leva upp till parisavtalet som man förbundit sig till.. och, vara ett föregångsland (=visa 'att det 'går' att ställa om, snabbt', med den automatiska följden, enligt 'politikerna', att många av all världens länder kommer häpna och utropa "wov, det går alltså! " och snabbt öka sin omställningstakt).. och ytterligare en positiv bieffekt, fler "gröna företag" (=gröna jobb) kommer växa fram, dvs BNP hålls uppe och folk har jobb..

Den sista biten är toppenbra (med parentes runt BNP, men den är tydligen viktig, inte för 'planeten' dock)..
Den första biten (parisavtalet) är en väldigt god ambition..
När det gäller mittenbiten, så är 'man', alltjämt, fullkomligt naiv/utopisk..
#1518475
Lövet skrev:Elbilar har extremt låg marginal i Sverige, någon enstaka procent bara. Det här att bilarna har prishöjts lika mycket som bonusen och att pengarna hamnar i "rika chefers bonusar" är fantasier.

Elbilar kommer bli mycket dyrare framöver, framförallt kommer det synas på leasing, runt 1800kr/månad handlar det om. Sånt märks.
Volvo tjänar i snitt 29.000 per bil såld. Så nej, inga jätte marginaler när bilen kostar 900.000 (ja det är snitt volvo kommer aldrig berätta exakta siffror per modell). Sen ska din kära ÅF också tjäna lite pengar. Bil är dyrt, och blivit dyrare, kommer förmodligen bli dyrare.
#1518526
Lockis skrev: tis 08 nov 2022, 20:40 Bil är dyrt, och blivit dyrare, kommer förmodligen bli dyrare.
Det var väl någon hög chef på VW som nyligen sade något i stil med att hela bilindustrin var snart i "deep shit" pga att man bara satsat på dyr premium och om ekonomin skulle bromsa in så har industrin inte några bilar att erbjuda som passar vanligt folks budget vilket skulle kunna få försäljningen att störtdyka .
#1518530
Låter inte som VW språk direkt så jag skulle ta det med en nypa salt ;-) Det finns och byggs bilar som är mycket billigare men vi vill inte ha dem. Men titta på vad som säljs som nybil i Sydamerika och Afrika. Det är omsminkade modeller vi hade här för 10 år sen. Men de finns ju och kostar 200k istället för 400k för en familjebil.
#1518531
Nu var det väl inte Afrika bilar som var på tapeten hos VW chefen, Du kan ju få en sådan här med massor utrymmer, +100 mil räckvidd, 4-fyrhjulsdrift, bra bagage och 2000 kg dragvikt för strax över 400.000 kr. Men de är ju snart diesel förbjudna eller skattade till döds och ska du ha det i en elbil får du ju punga upp det dubbla vilket får folk att tveka nyköp.
Bilagor
skoda.JPG
skoda.JPG (36.98 KiB) Visad 247 gånger
Senast redigerad av 2 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 340
  • 341
  • 342
  • 343
  • 344
  • 445
Kamremsbyte V70N

Jag är ingen expert, så ta inte detta f[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Ja där har de sockersugna norrm&[…]

Inga problem att blanda om man nu är lagd &ar[…]

Tack så mycket för kritiken, förl&[…]