Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Någon i en annan tråd lämnade denna bilden:

Bild

Så även om vi vill att det ska vara glasklart, är det helt klart många som inte vet vad som kommer gälla.
Och jag fick mail nyss från Volvo Cars:
"Klimatbonusen upphör imorgon - beställ din nya bil idag
Regeringen meddelade igår att klimatbonusen för elbilar upphör från och med imorgon, onsdag. Det innebär att priserna på elbilen Volvo C40 med Care by Volvo-abonnemang kommer att höjas från och med imorgon. Är du i tankarna att starta ett abonnemang behöver den vara beställd senast idag, den 8 november. Starta ditt abonnemang direkt på volvocars.com eller prata med din lokala Volvohandlare."
Jag tycker generellt inte att elbilar är tokeri, men tycker att subventionerna är tokigt höga och missriktade på det sättet att stora/tunga och dyra bilar gynnas med de högsta subventionerna.
Och utifrån hur kapitalism generellt fungerar, hur troligt är det att handlarna håller nere sina vinstmarginaler när det utgår tiotusentals kronor i statlig subvention till köparen..? Resultatet blir 'nog' att bilen blir några procent billigare för köparen, och resterande procenten av subventionerna hamnar i höga chefers och direktörers redan överfulla plånböcker.
Okalettos skrev:Jag tycker inte att elbilar är tokeri, men tycker att subventionerna är tokigt höga och missriktade på det sättet att stora/tunga och dyra bilar gynnas med de högsta subventionerna.
Och utifrån hur kapitalism generellt fungerar, hur troligt är det att handlarna håller nere sina vinstmarginaler när det utgår tiotusentals kronor i statlig subvention till köparen..? Resultatet blir 'nog' att bilen blir några procent billigare för köparen, och resterande procenten av subventionerna hamnar i höga chefers och direktörers redan överfulla plånböcker.
Till viss del håller jag med. Man borde inte subventionerat en porsche för över miljonen eller liknande.
Bilarna lär dock inte bli billigare i sverige för att man tar bort bonusen (tidigare har jag sett att folk hävdat att priset är högt pga bonus), nu kommer man eventuellt istället sälja mindre elbilar i sverige, biltillverkarna bryr sig nog inte jätte mycket, den svenska marknaden är enbart en liten del av deras totala försäljning så andra länder lär bara få snabbare leveranstider ;-)

Lär ta något år till innan elbilarna sjunker i pris. Med tanke på att man dessutom sett kraftiga ökningar senaste tiden pga inflation så lär väl bilarna även fortsätta bli dyrare då inflationen fortsätter stiga.
Lockis skrev: tis 08 nov 2022, 16:15
Okalettos skrev:Jag tycker inte att elbilar är tokeri, men tycker att subventionerna är tokigt höga och missriktade på det sättet att stora/tunga och dyra bilar gynnas med de högsta subventionerna.
Till viss del håller jag med. Man borde inte subventionerat en porsche för över miljonen eller liknande.
Bilarna lär dock inte bli billigare i sverige för att man tar bort bonusen (tidigare har jag sett att folk hävdat att priset är högt pga bonus), nu kommer man eventuellt istället sälja mindre elbilar i sverige, biltillverkarna bryr sig nog inte jätte mycket, den svenska marknaden är enbart en liten del av deras totala försäljning så andra länder lär bara få snabbare leveranstider ;-)

Lär ta något år till innan elbilarna sjunker i pris. Med tanke på att man dessutom sett kraftiga ökningar senaste tiden pga inflation så lär väl bilarna även fortsätta bli dyrare då inflationen fortsätter stiga.
Ja nä biltillverkarna bryr sig nog inte jättemycket om Sverige sänker subventionerna.. Men handlarna torde skruva på sig desto mer..
Jag är inte så insatt i hur subventionens ekvation ser ut.. Är ekvationen densamma 'fn imorgon' och bara 'taket' som sänks?
Okalettos skrev:
Lockis skrev: tis 08 nov 2022, 16:15

Ja nä biltillverkarna bryr sig nog inte jättemycket om Sverige sänker subventionerna.. Men handlarna torde skruva på sig desto mer..
Jag är inte så insatt i hur subventionens ekvation ser ut.. Är ekvationen densamma 'fn imorgon' och bara 'taket' som sänks?
Bilar som beställs imorgon har 0 bonus.
Elbilar har extremt låg marginal i Sverige, någon enstaka procent bara. Det här att bilarna har prishöjts lika mycket som bonusen och att pengarna hamnar i "rika chefers plånböcker" är fantasier.

Elbilar kommer bli mycket dyrare framöver, framförallt kommer det synas på leasing, runt 1800kr/månad handlar det om. Sånt märks.
Lövet skrev: tis 08 nov 2022, 16:36 Elbilar har extremt låg marginal i Sverige, någon enstaka procent bara. Det här att bilarna har prishöjts lika mycket som bonusen och att pengarna hamnar i "rika chefers plånböcker" är fantasier.
Jag har inte hävdat att elbilarnas priser är lika mycket högre, som subventionerna 😳
Okalettos skrev:
Lövet skrev: tis 08 nov 2022, 16:36 Elbilar har extremt låg marginal i Sverige, någon enstaka procent bara. Det här att bilarna har prishöjts lika mycket som bonusen och att pengarna hamnar i "rika chefers plånböcker" är fantasier.
Jag har inte hävdat att elbilarnas priser är lika mycket högre, som subventionerna 😳
Du skriver att "några procent" av subventionerna hamnar hos kunden och resten hos "höger chefer". Det är helt enkelt inte sant.
Okalettos skrev:bilen blir några procent billigare för köparen, och resterande procenten av subventionerna hamnar i höga chefers och direktörers redan överfulla plånböcker.
  • 1
  • 339
  • 340
  • 341
  • 342
  • 343
  • 445
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]