Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Aha ställer inga speciella krav alltså... bara skicka in ett papper på att man beställt. Så flexibla säljare har ju gott om tid på sig att knåpa ihop beställninar med kunden och skriva rätt datum på lappen bara :P

"För att få en klimatbonus för en bil som ställs på efter den 8 november 2022 behöver dokumentation som visar att bilen har köpts eller beställts senast den 8 november 2022 skickas in till Transportstyrelsen."
VolvoB20 skrev:Aha ställer inga speciella krav alltså... bara skicka in ett papper på att man beställt. Så flexibla säljare har ju gott om tid på sig att knåpa ihop beställninar med kunden och skriva rätt datum på lappen bara :P

"För att få en klimatbonus för en bil som ställs på efter den 8 november 2022 behöver dokumentation som visar att bilen har köpts eller beställts senast den 8 november 2022 skickas in till Transportstyrelsen."
Nja, jag tror nog inte någon ÅF skulle godkänna detta. Konsekvenserna av att göra det du säger är nog rätt stora.
Man lär nog göra så många beställningar till eget ÅF-lager man kan och har kredit till som ÅF. Sen hittar man kunder efteråt och gör de anpassningar man kan göra innan bilen är låst. Nåt annat kan man inte göra. Att vara auktoriserad ÅF är nåt annat än Nisses Kött & Begbil, man fuskar inte direkt med papperen och gör låtsasbeställningar eller vad det är som antyds ovan.
Lövet skrev:Man lär nog göra så många beställningar till eget ÅF-lager man kan och har kredit till som ÅF. Sen hittar man kunder efteråt och gör de anpassningar man kan göra innan bilen är låst. Nåt annat kan man inte göra. Att vara auktoriserad ÅF är nåt annat än Nisses Kött & Begbil, man fuskar inte direkt med papperen och gör låtsasbeställningar eller vad det är som antyds ovan.
Frågan är om detta godtas. Ditt namn kommer ju inte hamna på beställningen förens i efterhand. Även om ÅF beställt tidigare. Kan bli problem med bonus utbetalningen då.
Lockis skrev: mån 07 nov 2022, 22:18
Malmstroem skrev:Det står inte heller att reglerna ändras förutom att det försvinner efter 8 november.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... nara-bonus ger att reglerna vid utbetalning utgår från när bilen registrerades.
Den där länken kanske inte är uppdaterad ännu då regeringen gick ut med sin info ikväll.
Informationen från Regeringen säger dock att det numera är 6 månader efter att bilen är tagen i trafik som avgör vilken bonus du får. Alltså kommer många tappa 20.000 i bonus och bara få 50.000:-
Nu har klargörandet kommit. Det blir ingen retroaktiv lagstiftning, och alla som lyckas få sin bil registrerad innan 1/1 2023 får sina 70.000 när de utbetalas efter 6 månader.

Ingen kommer att tappa några 20.000.

https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... -november/
Malmstroem skrev:
Lockis skrev: mån 07 nov 2022, 22:18
Malmstroem skrev:Det står inte heller att reglerna ändras förutom att det försvinner efter 8 november.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... nara-bonus ger att reglerna vid utbetalning utgår från när bilen registrerades.
Den där länken kanske inte är uppdaterad ännu då regeringen gick ut med sin info ikväll.
Informationen från Regeringen säger dock att det numera är 6 månader efter att bilen är tagen i trafik som avgör vilken bonus du får. Alltså kommer många tappa 20.000 i bonus och bara få 50.000:-
Nu har klargörandet kommit. Det blir ingen retroaktiv lagstiftning, och alla som lyckas få sin bil registrerad innan 1/1 2023 får sina 70.000 när de utbetalas efter 6 månader.

Ingen kommer att tappa några 20.000.

https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... -november/
Vet inte riktigt om det är tydligare, men jag kanske missar något. Kan du kopiera ut stycket där det klargörs?
Malmstroem skrev:Nej, du får nog läsa själv. Eller fortsätta att tro att många kommer att tappa 20.000.

Jag har lagt nog tid på den här diskussionen. ;-)
Märklig inställning.. nåja, vem som har rätt eller fel kommer framtiden utvisa. Kanske har du ett gäng arga PM's från folk som tappade 20k i bonus, kanske inte ;-)
Baserat på följande citat:

"En klimatbonusbil som beställts senast den 8 november 2022 men som levereras efter den 8 november kommer att kunna kvalificera sig för bonus förutsatt att bilen uppfyller de krav som gäller vid utbetalningstillfället." Man skriver också följande i samma svar " Sedan tidigare har regeringen beslutat att från och med den 1 januari 2023 kommer högsta bonusbeloppet för rena elbilar uppgå till högst 50 000 kronor och för laddhybrider som släpper ut högst 30 gram CO2/km kan bonusen uppgå till högst 10 000 kronor."

Vilket jag tolkar som att är din bil godkänd för bonus utbetalning 2023 kommer dem reglerna som finns då gälla. Man sänker bonusen till 50' 2023 vilket också framgår.

Man skriver även i ett annat stycke följande:

"En klimatbonusbil som köpts eller beställts senast den 8 november 2022 men som levereras efter den 8 november kommer att kunna kvalificera sig för bonus förutsatt att bilen uppfyller de krav som gäller vid utbetalningstillfället."
Återigen nämner man utbetalningstillfället och inte registreringsdatum. Dvs, har du t.ex en laddhybrid med 35g CO2/km som ska få sin bonus utbetald den 2/1-23 får man ingen bonus då reglerna säger max 30g CO2.

Jag blir gärna motbevisad i mina teorier, men att kasta ur sig det @Malmstroem, gör utan att ens vilja försöka bekräfta sina påståenden känns fel. Dvs, hade jag beställt en elbil som levereras efter idag hade jag räknat med 50.000 i bonus då det är vad som gäller 2023 när bonusen kommer bli utbetald.

EDIT:

Lite längre ner får man följande fråga:
"Hur mycket betalas ut efter årsskiftet – är det fortfarande 70.000 kr?"

och svarar "Sedan tidigare har regeringen beslutat att från och med den 1 januari 2023 kommer högsta bonusbeloppet för rena elbilar uppgå till högst 50 000 kronor"
Texten från regeringen anger tydligt:
Hur mycket betalas ut efter årsskiftet – är det fortfarande 70.000 kr?

Sedan tidigare har regeringen beslutat att från och med den 1 januari 2023 kommer högsta bonusbeloppet för rena elbilar uppgå till högst 50 000 kronor och för laddhybrider som släpper ut högst 30 gram CO2/km kan bonusen uppgå till högst 10 000 kronor. För gasbilar uppgår bonusen till minst 10 000 kronor.
Av det torde det för de flesta framgå att det nuvarande regler gäller. Elbilar registrerade fram till 1/1 2023 får 70.000, sedan 50.000 (så länge det är beställda t.o.m 8/11 2022).

Jag finner den här diskussionen relativt meningslöst, för jag antar att ovanstående inte heller är tillräckligt klart. Det känns därmed rätt meningslöst att diskutera. Informationen finns numera tillgänglig -- det står var och en fritt att tolka hur man vill. Jag är rätt säker på att min tolkning är korrekt, speciellt efter de klargörande som gjorts.

Andra behöver inte hålla med. Jag har klargjort vad jag anser, och varför. OM det visar sig att jag har fel får jag pudla då...
  • 1
  • 338
  • 339
  • 340
  • 341
  • 342
  • 445
D4 VEA dricker olja

Kollat komp på motorn 25, 25, 25, 25 är[…]

Tack för hjälp, nu är beställn[…]

Polestar 4 på gång....

Testar att fråga här. Har provsuttit P[…]