Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Ny dag nya problem.... Grannen har fått ABS lampan att lysa. Hon var inne på Volvo för samma fel får ett halvår sedan och fick denna bytt
https://spareto.se/produkter/eps-abs-givare/1-960-137
Är det någon som vet Ohm värden på denna så jag kan mäta om de är trasig och/eller det är något annat fel denna gång
Denna visar inte ens 1 Ω så den är förmodligen kass. Hon betalade över 2000 kr för denna, är det svårt att byta eller är den "hutlöst" dyr på Volvo....
Användarvisningsbild
av lennarte
Har idag felsökt på XC70-in, kunde läsa ut felkoder (7 st) på olika saker, bl.a då ABS och TCM. Men även fel på dörrmoduler (?) höger och vänster fram, vindruta?? Det kom även fram låg batteri nivå på hastighetsmätaren underkant. Ok, då börjar jag med att mäta upp batteriet (har en elektronisk kapacitet mätare) den svarade "replace battery. Kollade då V mellan + och - polerna och det visade 12,5V mot 12,2 mellan kabelskorna. Plockade av - kabelskon (såg ut att ha varit varm) gjorde rent ock smorde in med polfett och så var där 12,5V mellan kabelskorna också. Det sitter en massa "grejer" på minuskabenlskon också, vet ej riktigt vad det är men en plastssak som var nitad på har börjat smälta :-o. I alla fall så satte jag ihop det försökte radera felkoderna (gick inte fast den hittade bilen på chassie numret) efter att kört en runda var batteri spänningen 12,7V en stund efter jag stängt av motorn både på polerna och kabelskorna. Mätte då batteriet igen (800 En) och den visade fortfarande "replace battery". 8 år gammalt batteri, 60% kapacitet kvar.... Kanske dags att byta. Med lite tur kan det vara batteriet och dålig kontrakt på minuspolen som var hela felet. Kommentarer välkomnas...
av HakanF
Saken på minuspolen är "BMS" en batteriövervakning. Den ska inte vara bränd. Vilken årsmodell är det på bilen? vilken sida sitter den krånglande abs-givaren? På höger sitter en dyr hallgivare på vänster en billig "vanlig" givare.
Användarvisningsbild
av lennarte
Bilen är en XC AWD -14 och har gått drygt 8000 mil. Givaren som byttes är en sådan som på bilden, hon sparade den gamla så jag sökte på numren på den.
Kan ta en bild på batterikabeln senare idag, men det syns tydligt att att det varit varmt. Delen som är nitad är c:a 1x1 cm och det är smält runt hela. Nu behöver det inte vara fel på just den, hela kabelskon har varit ordentligt varm, syns på färgen. Och det var ett spänningsfall mellan pol och kabelskor, vilket kan varit högre i ett tidigare skede. Dålig kontakt alstrar värme, en diesel startmotor behöver mycket ström och batteriet är på 90Ah så nog kan det bli ordentligt varmt där.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
batteriet ska väl kunna ge 800 ampere vid start så det blir snabbt varmt. Skulle börja med att byta batteri om det är så gammalt.

Har haft problem med "piratgivare" till ABS som gett för svag signal ut under körning.

Sen kan ju även "ringen" på lagret som givaren läser vara skadad

eller ledningen eller ABS enheten
Användarvisningsbild
av lennarte
Dom har alltid (senaste åren) servat på Volvo. Förr i tiden (tills dom köpte en helt ny 740) servade jag både privat och firmabilen. Givaren är bytt på Volvo vid 8000 milsservicen för några månader sedan. Dom var här nu på morronen och visade kvittot. Jag skickade dom till Volvo för att kolla/släcka felkoderna och kolla på kabelskon på minuspolen. Den har under senaste året några gånger larmat för lågt batteri men aldrig blivit stående. Jag tror att det kan vara batteriet, i kombination med dålig kontakt på minuspolen som orsakat felkoderna. Har varit utför det några gånger på andra bilar, där jag senare fått byta batteri trots den har startat och funkat "som vanligt".
EX60

Tycker de är bra utrustade som standard. Viss[…]

Xenon D3S

Hej Är det någon som provat att montera[…]

Råd vid punktering

Ingen seriös firman stoppar i en korv fr&arin[…]

Kolla att generatorlampan lyser med "tä[…]