- mån 07 nov 2022, 22:09
Malmstroem skrev:Jag tolkar det inte så. Det är utbetalning som görs efter sex månader. Det är i dagsläget reglerna som gäller vid registreringsdatum som gäller, men själva utbetalningen kommer sex månader senare.Pressreleasen säger dock såhär:
Jag ser det här som ett försök att undvika retroaktiv lagstiftning. Därmed är det enda nya att klimatbonusen försvinner. Hinner du beställa t.o.m. 8 november så får du den bonus enligt de regler som redan meddelats.
Det borde komma klargörande kring detta. Pressmeddelandet är lite luddigt skrivet. Det blir något av en gissningslek att försöka lista ut vad som ska gälla.
Det enda som är säkert är att för beställningar efter 8 november blir det ingen bonus, vilket jag på det hela taget tycker är rätt vettigt.
Den bil som köpts eller beställts senast den 8 november 2022 ska för att få klimatbonus uppfylla de regler som gäller vid den tidpunkt när utbetalning ska ske, det vill säga tidigast sex månader efter att bilen för första gången har ställts på i vägtrafikregistret.Vilket jag tolkar som att det enda som betyder något framåt är datumet då du kan få bonus. Inte när bilen togs i trafik.
Kör: Hyrbil
Körde: V60 T6 Recharge Dark Ultimate -23, V90 T6 Recharge Inscription, V60 D4 AWD R-Design -20 V60 D4 Momentum Pro -19, XC70 Classic Summum D4 AWD, V60 D3 Summum -17, Opel Astra Sports Tourer
Körde: V60 T6 Recharge Dark Ultimate -23, V90 T6 Recharge Inscription, V60 D4 AWD R-Design -20 V60 D4 Momentum Pro -19, XC70 Classic Summum D4 AWD, V60 D3 Summum -17, Opel Astra Sports Tourer