Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jag åkte på punktering, däcket har en stor spricka och går inte att lappa ihop. Bilen är en v60 framhjulsdriven.
Jag måste skaffa ett nytt däck, men funderar på att snåla då de andra däcken ser bra ut, dvs bara byta ut det trasiga däcket.

jag har alltid gjort så förr på äldre bilar utan att märka något, och även så på lastbilar jag kört.

men när det kommer till personbilar verkar det vara lite av ett mode att helst skall alla fyra däcken bytas samtidigt vilket låter vansinnigt om tre är ok. Att byta axelvis kan jag kanske ha lite förståelse för, då det kanske börjar dra åt ena hållet

vad säger ni här?
Om ditt andra däck på samma axel är någorlunda nytt - och du kan hitta ett likadant - så är det bara att byta det trasiga. Man ska inte blanda olika märken eller markant olika mönsterdjup på samma axel.
Finns dessutom en uppsjö av begagnade som man säkert kan leta bland med om man så vill med
Lövet skrev:Om ditt andra däck på samma axel är någorlunda nytt - och du kan hitta ett likadant - så är det bara att byta det trasiga. Man ska inte blanda olika märken eller markant olika mönsterdjup på samma axel.
ja exakt ,det glömde jag att skriva, jag köper ett exakt samma däck -samma tillverkare o mönster mm, en continental contrisportcontrac 3
bara byt det skadade däcket då, inga problem
Om skillnaden är liten hade jag också bytt bara ett däck. Jag gjorde det när jag själv fick en förstörd däcksida på en uppsättning däck som bara rullat några hundra mil. Jag märkte ingen skillnad på de ytterligare tusentals mil den däckuppsättningen gick.

Är det däremot flera millimeters skillnad i mönsterdjup byter jag minst per axel. Det har hänt att jag bytt alla fyra vid sådana tillfällen. Allt för att inte ha en axel med nästan utslitna däck, och en axel med helt nya. Det kan ge intressanta vägegenskaper.

Då föredrar jag att ta den extra kostnaden att få fyra likadana däck.
Varierande laddtryck Volvo 940

Får testa, felet känns som det må[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]