Moderator: Moderatorer

@dieselputte, Rätt olja, jösses som att det är oerhört svårt att se efter :-D
Har sprayat på en hel liter rostskydd på och i bakaxeln. 1/3 BT 36-2417 mixat med 2/3 billig 0W30 motorolja.
Jösses vad det är kladdigt.. men effektivt! Har jag nämnt att jag hatar rost :-D
rostskydd.jpg
rostskydd.jpg (238.17 KiB) Visad 1187 gånger
Erik Å skrev: sön 06 nov 2022, 00:41 Har sprayat på en hel liter rostskydd på och i bakaxeln. 1/3 BT 36-2417 mixat med 2/3 billig 0W30 motorolja.
Jösses vad det är kladdigt.. men effektivt! Har jag nämnt att jag hatar rost :-D

rostskydd.jpg
Du måste gå snigelspår efter dig en stund framöver va ?
Tror jag har fått glapp i den högra spaken vid ratten, alltså den som sköter torkarbladen. Den slutar att fungera tills man sprutar på vätska på rutan, eller drar i spaken åt olika håll. Hoppas på glapp, blir att prova en annan spak.
VolvoJull3 skrev: sön 06 nov 2022, 13:00
Du måste gå snigelspår efter dig en stund framöver va ?
Näe, inte så farligt. Har haft gamla tidningar på garagegolvet de första timmarna men nu lämnar den inga spår efter sig när man parkerar på stan. :-D Hålrumsvätskan gör att smeten stelnar på något dygn..
Erik Å skrev:Har sprayat på en hel liter rostskydd på och i bakaxeln. 1/3 BT 36-2417 mixat med 2/3 billig 0W30 motorolja.
Lär bli populärt om man gör detta dagen innan besiktning ;-) Skall göra nåt liknande på min V60, grannen brukar fixa detta hos någon som blandar rostskydd med sågkedjeolja.
Jag sprutade i många år ett antal bilar (bl.a min 745-a men den var inte min då) med begagnad linolje baserad hydraulolja blandat 50/50 med kallpressad rapsolja funkade kanon...
Användarvisningsbild
av GLIZ
VolvoJull3 skrev:Tror jag har fått glapp i den högra spaken vid ratten, alltså den som sköter torkarbladen. Den slutar att fungera tills man sprutar på vätska på rutan, eller drar i spaken åt olika håll. Hoppas på glapp, blir att prova en annan spak.
Jag hade ett fel på ljusspaken som gick att tvätta bort. Monterade loss och isär den och tvättade kontaktytorna. Felet va att jag inte kunde stänga av helljuset med den och att helljuset gick igång när man ljustutade.
Har en 740 sen innan med tvivelaktig tankmätare och ingen trippmätare.
Kom över en fin 88b där allt skulle fungera när bilen ställdes för ett år sen, men tro fan tankmätaren hoppade lite o dog och trippen död.
Beställde 2 nya drev och chansar på att det är det som delar.
Får väl svaret när dreven kommer i december..
@Brainy, Har använt bilen alla dagarna sedan dess och reagerar på att jag inte hör fläkten alls nu när man kör iväg. Det har ju aldrig låtit mer än bara lite grann men ändå allt de första ca 5 minuterna. Smörjde upp reglagen till elementen hemma ikväll då med för vissa va nästan omöjliga att skruva på och det hjälpte där med :)

Sen ikväll blev det tvätt då vi körde halva dagen i regn igår :) Fick bli att gå över med blå "clay" med och fortsätter kanske med glansen imorrn kväll eller så. Trevligt med en helt ren och fin bil innan vintern kommer
  • 1
  • 1697
  • 1698
  • 1699
  • 1700
  • 1701
  • 1912
Framvagnsbalk Volvo 240

Att notcha ur balken lite för att ge mer […]

Konstigt elfel

Kolla om det finns några aktiva eller lagrad[…]

AC fungerar bara på en sida