Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, det har hänt ett par gånger att jag har kört långsamt typ 20-50, när jag bromsar börjar ABS:en jobba, utan att det är halt eller att bromsarna annars skulle ha låst sig. ABS lampan brukar börja lysa när detta har inträffat, hittils har den slocknat nästa gång jag använder bilen. Någon annan som har haft liknande problem eller har någon ide om vad detta kan vara för fel. Synd att man ska behöva på med bromsar när man egentligen vill lägga energi på att pimpa bilen. :)
Användarvisningsbild
av Ramon
Jag tycker det låter som ABS-givaren börjar bli knasig, det är ju den som skickar signal till bilens ECU (styrenheten) när ett/flera hjul låser sig, och tillbaka kommer en signal som sedan sätter igång ABS-systemet. Så det verkar ganska troligt att det är något med din/dina ABS-givare... Har du kollat felkoder? Problem med givaren/-na brukar generellt sett generera någon felkod, så det kan du ju kolla.
av ab668
Ramon skrev:Jag tycker det låter som ABS-givaren börjar bli knasig, det är ju den som skickar signal till bilens ECU (styrenheten) när ett/flera hjul låser sig, och tillbaka kommer en signal som sedan sätter igång ABS-systemet. Så det verkar ganska troligt att det är något med din/dina ABS-givare... Har du kollat felkoder? Problem med givaren/-na brukar generellt sett generera någon felkod, så det kan du ju kolla.
ta ut giverne og gjør rent i hullet, prøv å gjøre rent på "taggene" som skal gi signalet også. ligger det mye bremsestøv ol så vil du få feil signal.(taggene er på drivknuten, må muligens løsne mansjetten for å komme til)
Sjekk også kontakten til ABS giveren, evt bruke litt silikon spray inni den.
av JFS
tack, ska ni ha. det låter som om jag borde börja med att kolla abs givaren. hoppas det funkar! tack för tipsen. Morsomt!
JFS skrev:Hej, det har hänt ett par gånger att jag har kört långsamt typ 20-50, när jag bromsar börjar ABS:en jobba, utan att det är halt eller att bromsarna annars skulle ha låst sig. ABS lampan brukar börja lysa när detta har inträffat, hittils har den slocknat nästa gång jag använder bilen. Någon annan som har haft liknande problem eller har någon ide om vad detta kan vara för fel. Synd att man ska behöva på med bromsar när man egentligen vill lägga energi på att pimpa bilen. :)
ÄR troligast någon abs ring som spruckit eller lossna... :wink:
av Burken
Jag håller med ljusdal pojken! Hade liknande fel på min abs o de va ett abs kugghjul som va i tusen bitar :)
Användarvisningsbild
av Zilv
hade liknade problem när jag köpte min.
men dom byte ut abs enheten lr vad den kallas .

pga lampan i bilen hoppa igång när den ville.
JFS skrev:Hej, det har hänt ett par gånger att jag har kört långsamt typ 20-50, när jag bromsar börjar ABS:en jobba, utan att det är halt eller att bromsarna annars skulle ha låst sig. ABS lampan brukar börja lysa när detta har inträffat, hittils har den slocknat nästa gång jag använder bilen. Någon annan som har haft liknande problem eller har någon ide om vad detta kan vara för fel. Synd att man ska behöva på med bromsar när man egentligen vill lägga energi på att pimpa bilen. :)
Detta är en klassiker på äldre 850.
Kablarna ifrån givarna för de främre hjulen är förlängda, koppling sitter under säkrings hållarna.
Dessa crimpningar var inte bra, så pga är det signal förlust.
ABS systemet gär koll av sig mellan 20-30 KM/h och om givaren är lite smutsig så reulterar det att signalen är för svag till ABS boxen, och den tar förgivet att hjulet ifråga är låst. och ABS börjar att jobba..

Volvo löser det problemet med att byta ut kabeln..

Det går att byta kontakter, men man måste riva hela säkrings lådan för att komma åt kablarna.. Det tog mig ett par timmar...

Mvh
Jorevf
Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]

Tack för tipset. Det får vara nog f&oum[…]

Brainys V60

Tröttsam minst sagt, både problemet i s[…]

Har bilen gått tungt lastad eller dragit tun[…]