Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
VolvoB20 skrev:
Allinug skrev: fre 04 nov 2022, 18:18 Ja, och fortfarande aktuellt! Nästan som att tiden stått stilla.

Man ska ju komma ihåg att ingen dog eller skadades i Harrisburg men under tiden har flera miljoner dött av luftföroreningar från kol och olja, och det ör mer än sannolikt. för det har ju hänt. Det är ju så himla lätt att glömma och förtränga

Och vi har totalt tillverkat ca 40.000 atombomber men ingen protesterar eller pratar om det.... nägot är helt snett
Fast alla (mer eller mindre) är överrens om att kolet skall bort, även om tidsplanerna varierar..

Och vad det gäller kärnvapen. För vad det är värt , det finns ickespridningsavtal och rätt många kärnvapenfria zoner/länder.. T.ex Sverige drev frågan under rätt många år även om det officiellt inte blev något resultat.

Göteborg har provat laglig rätt att vara en sådan zon, mest för symbolvärdet, men ändå..

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Allinug skrev: sön 06 nov 2022, 07:43 Här är en intressant rapport om huruvida kärnkraften är nödvändig för en fossilfri, svensk, elproduktion:
https://research.chalmers.se/publication/517394
Mycket spekulationer och drömmar men inte mycket fakta i den rapporten. bara några exempel tex.

Man pratar pumpkraftverk. Men vi har inga berg och fjällsjöar i södra Sverige där lagringen behövs. Och titta på deras exempel på Jukktan det är ju redan byggt och ligger i malpåse. Att ta det i drift tex tar tid. Från deras hemsida :

"Förstudien pågår fram till mitten på 2023 och vid beslut om återgång till pumpdrift är förväntad idrifttagning är 2031."

Och här snackr vi något som är klart och ligger i malpåse, tänk om man skulle bygga nytt från scratch :-o

Även pumpkraftverket i Schweiz tog typ 12 år och då var redan dammarna färdiga. och de hade alper vilket vi inte har i Skåne.

Och batterier hemma pratar man om. Mina vänner i Frankfurt har just fått sin villa totalförstörd av batteripack som fallerade, Jag skulle kunna tänka mig ha batterpack hemma, men då en bit ifrån huset i ett betongskjul. Men hur skulle radhus och lägenhetsägare göra. Ingen vill ha batteripack med energi som en kubikmeter bensin inne i bostaden :sick: :-o Är det ens lagligt?

Listan kan bli lång...
Användarvisningsbild
av Camel
Allinug skrev:Här är en intressant rapport om huruvida kärnkraften är nödvändig för en fossilfri, svensk, elproduktion:
Jag läser ofta vad Lennart Söder och Tomas Kåberger skriver. De är motståndare till kärnkraft. Precis som andra människor har de sin personliga uppfattning och preferens. De använder sin utbildning och position i samhället att debattera utifrån sina åsikter och egenintressen. På det viset är de precis lika som andra som t.ex. förespråkar kärnkraft. Det finns gott om utbildade människor som förespråkar kärnkraft av precis samma skäl: åsikter och egenintressen. Det är lätt att utelämna negativa förhållanden om det man förespråkar, och framhäva det negativa om det man är emot. Därför är det viktigt att ta till sig allas debattinlägg och rapporter. På så vis får man nästan alla luckor ifyllda och man erhåller en bättre helhet. Men man måste vara medveten om författarens åsikter och egenintressen när man läser.

Just denna rapport utgår från att man inte vill ha kärnkraft. Varför är svårt att avgöra. Det kan handla om kärnkraftsfobi, men det kan även handla om egenintressen i alternativen. Eller en kombination. Att vissa praktiska och tekniska problem med elkraftsystemet uppstår om man tar bort stora mängder planerbar elproduktion, som dessutom svarar för tekniska stödtjänster, erkänns. Men lösningarna på detta är inte realistiska om man läser t.ex. vad kärnkraftförespråkarna menar. Och så här fortsätter det. Debatt efter debatt. Rapport efter rapport. Bara snack och ingen verkstad.

Det som skett är att planerbar elproduktion lagts ner i stor omfattning och intermittent elproduktion byggts ut. Utan tanke på de tekniska konsekvenserna. När verkligheten kommer ikapp så får man panik från kärnkraftsmotståndarnas sida och ska hitta andra orsaker till att problem uppstått. Man föreslår orimliga lösningar som i många fall i princip bygger på att samhället ska rätta sig efter elsystemet, och att vi ska acceptera att elsystemet inte längre kan rätta sig efter samhällets behov som de hittills varit. Man använder fina ord som "lastbalansering", "användarflexibilitet", "utjämning", "kapning av lasttoppar", osv. På senare tid har SVK offentligt nämnt begrepp som "Manuell Förbrukningsfrånkoppling". Då blev det mer begripligt vad det handlar om för gemene man. Det betyder att strömmen stängs av. Det behövs bara om det är elbrist. Annars stänger man naturligtvis inte av strömmen.

Svaret från vissa politiker är fortfarande att vi inte ska ha kärnkraft. Man vill hellre bygga ut vindkraft. Då ökar de tekniska problemen och vi kommer att få se ännu mer fantasifulla verklighetsfrånvända sätt att hantera elkraftsystemet. Personligen är jag inte kärnkraftförespråkare. Jag är teknikneutral. Jag utgår från att elsystemet ska täcka samhällets behov, inte tvärtom. Historiskt har människan haft väderberoende energisystem i olika former. Det har inte lett fram till någon samhällsutveckling som kan jämföras med dagens.

Dagens samhälle är utvecklat tack vare tillgång på fossila bränslen. Man ska ha klart för sig att det förhåller sig så att planerbar tillgång på förhållandevis billig energi är det som drivit utvecklingen. Även om man har fossila bränslen att tacka för mycket, så är jag stark motståndare till att till att vi fortsätter användning av fossila bränslen av miljöskäl, hälsoskäl, resursskäl, politiska skäl. Folk dör bokstavligen som flugor pga. fossilanvändningen. Ingen annan energikälla kostar lika många människoliv per producerad energienhet som fossila bränslen. Kunskapsläget i klimatfrågan ger, utöver de tidigare uppräknade skälen, ytterligare anledning till att avveckla fossilanvändning. Men jag är inte beredd att avveckla samhällsutvecklingen genom att gå tillbaka till väderberoende energiförsörjning. Energiförsörjningen ska vara på samhällets villkor.

Att man idag tvingas neka företagsetableringar, att företag stänger pga för höga elpriser, att SVK går ut med varningar för frånkopplingar, etc. är bevis på att man har gått alldeles för långt i sin iver att bli av med kärnkraften. Det är helt oacceptabelt och fullständigt ansvarslöst. Det går inte att hitta någon annan orsak än att fobi mot kärnkraft har fått råda. Inte logiskt och rationellt tänkande. Skadan är redan skedd.

Nu måste vi hitta tillbaka till ett energisystem som vi en gång hade. Ett stabilt, billigt och planerbart elkraftsystem. Då duger det inte att utesluta en energikälla som kärnkraft. Den är lika säker som vind- och solkraft per producerad energienhet. Den är minst lika bra ur klimatsynpunkt. Den är planerbar. Rent praktiskt passar den in i dagens elsystem utan stora och kostsamma förändringar. Byggtiderna för kärnkraft är i samma storleksordning som havsbaserad vindkraft. Det räcker för mig. Och jag är mycket medveten om kärnkraftens nackdelar och behöver ingen uppläxning i detta. Men jag sätter kärnkraftens nackdelar i relation till vad det innebär att avstå från denna energikälla. Särskilt så som klimathotet framställs. Den som kan visa ett alternativ utan att inteckna fantasifulla eller kostsamma kompenseringar av diverse nackdelar och intermittens, är välkomna. Då lyssnar jag mycket gärna. Men inte förrän dess.
Användarvisningsbild
av Camel
Allinug skrev:Här är en intressant rapport om huruvida kärnkraften är nödvändig för en fossilfri, svensk, elproduktion:
Rapporten är starkt partisk. Motståndet mot kärnkraft är mycket tydligt. Rapporten presenteras så här:
Rapportpresentation skrev:Efter flera år av stöd har sol- och vind-el blivit ekonomiskt konkurrenskraftiga och börjat konkurrera ut stora termiska anläggningar för elproduktion. Det stängs nu kol- och kärnkraftverk i flera länder i världen och förespråkare för dessa teknologier hävdar, på olika sätt, att marknaden styr fel och att dessa kraftverk ”behövs” av olika skäl.

I denna rapport har vi undersökt om det finns någon grund för ett sådant
Några korta kommentarer:

Man erkänner ju redan i presentationen att sol- och vindkraft inte var lönsam när den introducerades. Det är inte så konstigt. Elpriserna var låga innan man började avveckla vårt fina elproduktionssystem som vi då hade. Genom politisk styrning har man gjort det lönsamt för vindkraft och genom politisk styrning såg man till att några reaktorer stängdes. Man har skapat handelsutbyte med omvärlden och delat in landet i olika elprisområden. Idag har vi stort inslag av intermittent elproduktion. Resultatet har blivit fluktuerande, ofta höga, elpriser. En självtänkande människa klarar av att se dessa samband.

Man påstår att det stängs kärnkraft i flera länder i världen. Verkligheten är att i världen som helhet pågår utbyggnad av kärnkraft. Det finns just nu 437 reaktorer i drift. Bara de två senaste åren har 10 nya reaktorer tagits i drift. Det pågår byggnation av ytterligare 59 reaktorer. Många fler är på planeringsstadiet och har ännu inte börjat byggas. Rapporten ljuger inte, men utelämnar vitala faktiska förhållanden i påståendet. Typisk vilseledning och vinkling. Men så ser debatten ut idag. Därför måste man läsa många olika källor.

Vidare påstår man att förespråkare för kol- och kärnkraft hävdar att marknaden styr fel och att dessa kraftslag "behövs". Rapportförfattarna försöker prata bort den gröna industrins ansvar i det misslyckande som uppstått. Det samhället behöver är ett elkraftsystem som uppfyller samhällets behov. Det har inte den gröna industrin kunnat prestera. Om man klagar på att marknaden "styr fel", borde man enligt min mening omedelberat prissätta stödjänster som stabiliserar elnätet. Dessa stödtjänster kan inte vindkraft i sig leverera. Vad värre är: man skapar större behöv av dessa tjänster ju mera utbyggd vindkraften blir. Man slipper idag ta ansvar för detta. Det borde utgå straffavgifter om man producerar elenergi utan att samtidigt uppfylla elnätets behov. Och man borde få betalt om man tillhandahåller dessa stödtjänster. Om nu korrekt marknad är viktigt som inte "styr fel". En marknad med prissättning efter samhällets behov, och därigenom indirekt elnätets behov, skulle vara det som elkonsumenterna behöver. Inte som idag, en prissättning som favoriserar instabilitet och intermittens.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Funk skrev: lör 05 nov 2022, 07:48 Och vad det gäller kärnvapen. För vad det är värt , det finns ickespridningsavtal och rätt många kärnvapenfria zoner/länder.. T.ex Sverige drev frågan under rätt många år även om det officiellt inte blev något resultat.
Ukraina är sedan 1994 en kärnvapenfri zon sedan man monterade ned alla sovjetiska kärnvapen och återförde dem till Ryssland.

Trots det hotar ju Ryssland att använda sina atomvapen för att bomba skiten ur Ukraina med sina atomvapen nästan på daglig basis trots att de är kärnvapenfri zon.. Så något vidare skydd är det ju inta att utropa en fri zon, man måste jobba för att antigen skydda sig mot den som tänker bomba oss eller övertyga den parten att nedrusta.
av Lockis
Allinug skrev: mån 07 nov 2022, 19:43 Nu lär väl inköpen av elbilar minska rejält, och elbehoven därmed minska, när klimatbonusen för bilar tas bort i övermorgon. Så allt kanske ordnar sig till slut, även om jag inte begriper hur. :-(
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/ ... lar-slopas
Hahahaha nu är ju inte elbilar anledningen till att vi har höga elpriser 🤣
Men ja, det kanske blir billigare att köp bensin och diesel igen för företag, eventuellt även privatpersoner om man nu kan leverera lägre priser från regeringens sida på drivmedel.
Användarvisningsbild
av Allinug
Jo, men det skulle ju bli 50 öre till 1 krona billigare med drivmedel, istället för den utlovade sänkningen på 10 kr. :x

Och enligt nya regeringen så är inköp och ägande av elbil i samma prisläge som fossilbil. Jo, tjena! Min fossilbil är ju extremt mycket billigare att äga. :-D
  • 1
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • 90
  • 280

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]