Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 2fast4u
Man har större dimension bak för att skapa understyrning. Min gissning är att det har eventuellt att göra med den ökade vikten. Om man går in i en kurva så kanske framhjulen gräver ner sig för mycket och skapar överstyrning?
av HeavyMetal
ppcrulez skrev: ons 26 okt 2022, 13:26 Frågan är hur stor betydelse har de olika storleken på hjulen för bilens stabilitet?

Påverkar det något att köra med 19" samma dimension fram och bak? Måste finnas någon anledning att välja olika dimensioner.

Jag håller på att titta på vinterdäck till XC40 P6 (där bilen förhoppningsvis levereras nu i November)

Det är ju också sämre ur slitagesynpunkt att ha olika dimensioner fram och bak då man inte kan jämna ut slitaget genom att byta fram och bak.
Sen är det värt att kolla in så vinterdäck är SUV märkta som har förstärkta däcksidor jämfört med vanliga däck.
av Andersxc60c70
Jag "får" min P6 på måndag, då inte Volvo eller någon av mina däckhandlare i närheten kunde få tag i dubbdäck löste jag det på följande sätt, köpte begagnade sommarhjul via bildelsbasen, sen hittade Hakka 10 på en däckfirma på nätet. landade på 26.000:-
av ppcrulez
Andersxc60c70 skrev: fre 28 okt 2022, 08:51 Jag "får" min P6 på måndag, då inte Volvo eller någon av mina däckhandlare i närheten kunde få tag i dubbdäck löste jag det på följande sätt, köpte begagnade sommarhjul via bildelsbasen, sen hittade Hakka 10 på en däckfirma på nätet. landade på 26.000:-
Förresten när beställde du din? jag väntar på min P6 Plus som jag beställde 8 januari. Står nu 4 veckor kvar på sidan... enligt ÅF ska de få den 19 Nov. Men jag vågar inte lite på det, bara för nån vecka sen gick lev från v47 till v48.
av Andersxc60c70
Då bilen bara är godkänd med olika dimensioner fram och bak valde jag originalstorlek.

Min är en svart P6 plus Edition med dragkrok, beställd i slutet av januari, privatleasing via Volvo.
av ppcrulez
Andersxc60c70 skrev: fre 28 okt 2022, 11:11 Då bilen bara är godkänd med olika dimensioner fram och bak valde jag originalstorlek.

Min är en svart P6 plus Edition med dragkrok, beställd i slutet av januari, privatleasing via Volvo.
Ok, får väl också köpa de "rätta" dimensionerna.

Likadan bil som jag beställt, men utan dragkrok, med Bilia privatleasing. Hoppas du blir nöjd och kul att det verkar komma leveranser, jag hoppas innerligt min börjar produceras snart, är rätt trött på att vänta nu.
Användarvisningsbild
av ShogunX
Även om dimensionerna är ”staggered” fram mot bak så finns möjligheten att välja en likadan (även kallad ”squared”) dimension runt om och det görs ofta för vinterhjulen på en del bilar med annars bredare fälg och däck bak än fram. Jag har själv tidigare valt det till Mercedes E-Klass och BMW:s 5-serie.

Körde ett kortare tag under förra vintern en C40 med originalmonterade Pirelli Scorpion All Season (235/45-20 fram och 255/40-20 bak). Upplevde att bilen flöt lite för friktionsfritt på snön och var oväntat tail-happy. Det sistnämnda har jag inget problem med men har heller ingen användning av understyrda karaktärsdrag på vintern. Jag undviker därav helst både under- och överstyrning i halkan och efter bytet till Nokian WR (245/45-20 fram och bak) märkte jag skillnad. Bakdelen kändes då mer planterad och trots bredare däck fram än innan flöt man inte över snön utan kände en bättre kontakt med underlaget. Här utesluter jag däremot inte att skillnaden i däckval också lär ha påverkat, särskilt bilens framdel.

245/45-20 eller 235/50-19 (alternativt 245-bredd) fram och bak är goda alternativ, inte minst för den som skiftar däck på fälg inför sommar/vinter. Då kan däcken roteras även om fälgbredden skiljer sig åt (som på C/XC40 i fråga; 20 x 8” fram och 9” bak eller 19 x 7,5 fram och 8,5 bak). Alternativt väljer man en vinterfälg på 19 x 8” om man hellre har 245- istället för 235-bredd. Vid 235-bredd runtom skulle jag dock dra den nedre gränsen, smalare än så lär bidra till en orolig känsla vid dynamisk körning under vinterns fina dagar. Ur det perspektivet blir 245-bredd med 45-profil ett bra alternativ på en 20”-fälg och 235- eller 245-bredd med 50-profil även ett tillräckligt sådant på en 19”-fälg.

Det är absolut inget fel med att välja originaldimensionen men det finns absolut andra alternativ som bär med sig en del fördelar om vi pratar vinterkörning.

Jaha. Det kan fungera lite olika på olika bi[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Är husvagnsägare och för mig s&ar[…]

Nästa elbil från Volvo?

Vet inte om specifikt Sverige är bekräft[…]

installera dragkrok

Jag har köpt begagnat på skroten til[…]