Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå,

Sitter i en XC60 2016 T5 som sedan några veckor sedan börjat vissla runt 3500-5500 rpm, ibland på lägre varv om man segdrar den lite, gasar iväg på låg växel. I det första fallet så låter det som ett visslande i mer eller mindre ton som följer motorvarvet, i det andra så susar det mer, eller tickar. Gasar man från exempelvis stillastående så händer det knappt alls, dock alltid om man gör en snabb accelerering där bilen växlar ner och drar. Mest vid ca 130-140 kmh runt 4000-5000 rpm men inget alls vid gubbkörning.

Bilen har varit inne på verkstaden flera gånger, inga fel har påträffats förutom en motorkudde som de påstår läcker. De har kollat allt möjligt, samt rivit en del och kollat avgasrör osv.

Nu i veckan så skall kudden bytas, och finns vinet kvar efter det så blir det turbobyte i slutet av månaden.

Ca 12 000 mil har den rullat, alltid servad och välskött.

Jag kan tänka mig att ljudet skulle kunna matcha en slirande rem, taskigt lager, läckage i insug, utblås, eller kanske någon ventil, men så är jag helt kass på sådant.

Någon som ger vika vid högt tryck? Finns det nått som kan hänga sig i öppet läge?
Jag hade hoppats på att det inte skulle vara turbon, speciellt efter endast 12 000 mil.

Om ni har varit med om liknande och lyckas lösa det, hör gärna av er, så kan jag ev förmedla infon till verkstan.

Motorgaranti / vagnskada hos Volvia borde täcka upp turboras?
Turbodefekter som orsakar vinande ljud leder inte till att vinet i frekvens följer linjärt mototvarvtalet om det är det du menar. Dock ökar det i regel ändå i frekvens pga att luftmängden ökar.

Oavsett, turboskador där luftfilter fortfarande fungerar som det ska brukar innebära lagerskador till följd av skit i oljan eller oljebrist. Det vinande ljudet som uppstår vid sådana skador kommer av att hela turboaxeln förskjuts mot lågtryckssidan så att kompressorhjulet börjar käka in i kompressorhuset, och det är den kontakten mellan kompressorbladen och väggen på kompressorhuset som låter.

Är lite osäker på hur lätt man kommer åt turbon på VEAn men generellt i sin felsökning vill man iallafall kontrollera hur mycket turboaxelen rör sig i axiellt led, dvs ut och in (inte sida sida) genom att demontera insugsslangen till kompressorsidan så man får in handen.
Det kanske inte går riktigt med motorvarvet, ljudet försvinenr direkt man släpper lite på gasen, men ju mer man gasar desto mer låter det och i högre frekvens, ska lyssna nogrannare i helgen. Det är inte ACn som låter, iaf hjälper det inte att stänga av inifrån bilen :-( .

Ljudet låter som det kommer underifrån, men det kanske bara är där det tar sig in, från mitten eller höger sida på bilen.

Det är ju lite svårt att felsöka sådant, då ev läckage eller oljud i princip endast uppstår i motorvägsfart.
(kan tänka mig att det är svårt att upptäcka i verkstan om det är minimalt glapp, spricka)

Förmodligen kollar dom turbon och är redo att byta ut den i slutet på månaden, verkar vara lite dåligt med tider just nu.
Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]