Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Såg en kommentar hur det går för mig... ja börjar luta mot att lappa ihop min v70-01 med lite mer silvertejp... jag menar 43k mil är ju inget egentligen eller...

Det låter på er som att om jag ska köpa en xc60 så är det 2017 eller nyare som gäller, om man inte kan hitta bevis på att motorn är "fixad", osäker på vad men kolvringar verkar det som?
En tanke jag har är att möjligtvis köpa denna nu om jag inte hittar någon bättre till liknande pris, köra den lite och se hur den känns och om det dyker upp något "bättre" inom ett år sälja denna igen och byta. Som ni säger, andrahandsvärdet lär ju inte minska så drastiskt om man sköter den. Går säkert hitta sätt att få den att öka i värde med :D

Mestadels är det 3-4 mil per dag till och från jobbet, ett par ggr per år är det längre resor på 100 mil enkel väg till släkten i norr som det gäller, är ju för dom resorna man vill ha lite trygghet så man inte blir stående med småbarn och en arg fru utanför valfri noname ort i mitten av Sverige :D
Mig veterligen va det bara D4 fwd fram till mitten av 2016 som va drabbad men kan ju minnas helt fel. Är det en D4 så har den nya 191 kh istället för 181 hk. De bytte antingen motorn mot en som uppdaterats, detta tror jag va under volvos garantier, sen efter när återförsäljare, deras försäkringar/garantier eller köparens försäkring så bytte de som jag minns det kolvringar, kolvar samt ventiler och i samband med det vattenpump och kamrem. Har dock aldrig sett till något motorras utan enbart för hör oljeförbrukning.

Här finns två trådar i ämnet
viewtopic.php?f=56&t=159937&start=110
viewtopic.php?f=70&t=149467

Du ska så klart följa magkänslan, varför jag skrev att jag undvikit den är just därför. Det är för många konstiga saker när det vimlar av de och många är dessutom väl skötta med en bättre historik. Såvida man inte får den för ett lägre pris vill säga. Sen om man är på det hållet så har jag slutat med svarta bilar för att de är bara snygga när de är nytvättade med mera medans nuvarande gråbruna syns nästan inget alls på i jämförelse, men det är ju jag det :)

Måste du ha manuell? Byter man olja säg var 15000 mil i lådan så lär de rulla oproblematiskt länge och väl. Sen är man orolig kan man välja volvia med förlängd maskinskada, är väl 10 år och 20 000 mil då enligt några få kriterier.

I övrigt det bästa bilköp jag gjort. Fantastisk kärra som är otroligt bekväm och till och med sambon som inte bryr sig alls om fordon säger spontant hur trevlig den är ;-)

Tips:
https://www.blocket.se/annons/skane/vol ... /103715354

Ljus klädsel så bör prutas lite tycker jag. https://www.blocket.se/annons/kronoberg ... /103947686
Det gäller alla VEA, bensin som diesel fram till motorserienummer som angavs tidigare.

Felet har åtgärdats av volvo på dom motorer som har visat en "för hög" oljeförbrukning. Vad det innebär är att dom motorer som inte har för hög oljeförbrukning ännu har inte fått sina oljeringar igensatta än, men felet finns där såklart ändå. Med andra ord kommer alla som inte är bytta drabbas förr eller senare, men någon garanti kan man glömma framöver.
Sen är det kul att höra ägare som är nöjda med sina bilar men rent krasst är det exakt samma bil som V70II/XC70II, S60N och V60 fast i en annan plåtlåda, vars estetik man kan tycka olika om. Egentligen är det samma bil som Ford Mondeo också om man inte ser till inredningen, eftersom hela bilen är en Ford rent tekniskt.
S80beat skrev:"koncernsyskonet" till Volvo XC60 är Landrover Freelander II
... vilket också är lite roligt men in all fairness så sålde Ford Landover till TATA samtidigt om inte till och med innan XC60 hunnit lanseras.

Egentligen tror jag gamla XC90 är en betydligt bättre bil. Mer underhållsvänlig och en riktig Volvo som inte rostar sönder och samman.
rosefors skrev: ons 02 nov 2022, 22:11
... vilket också är lite roligt men in all fairness så sålde Ford Landover till TATA samtidigt om inte till och med innan XC60 hunnit lanseras.

Egentligen tror jag gamla XC90 är en betydligt bättre bil. Mer underhållsvänlig och en riktig Volvo som inte rostar sönder och samman.
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 5-16572979 :-)
rosefors skrev:

Gamla Xc90 var ju ett sorgebarn av rang för _alla_ de jag kände med sån iaf, 03 som 12. Veka hjulupphängningar, dåliga hjullager, bromsar med obotliga vibrationer, fullträff på alla årgångar av tf80 med gamla ventilpaketet, dieselhysteri med påföljande skatt, en stor del av elsjukorna från s80n/v70n och så vidare.

Vill man ha en bra bil i många år, köp en xc60/v60/v40 -17 eller nyare utan awd, eller 16 med awd för att få euro6.
Då slipper man dessutom volvos egna ledsamheter i form av mek handbroms, frontdemontering för lampbyte, cirka årlig framvagnsgenomgång, körställningen i gamla generationen, och den jämförelsevis fantastiskt katastrofala rullkomforten.

För mig var övergången från p2-volvo till eucd-volvo helt monumental. Som steget från 240 till 850 typ.
Gillade aldrig p2, den var liksom allt som var fel med volvo då.
Men det har kanske lyst igenom redan Bild
TommyP86 skrev:
rosefors skrev:

Gamla Xc90 var ju ett sorgebarn av rang för _alla_ de jag kände med sån iaf, 03 som 12. Veka hjulupphängningar, dåliga hjullager, bromsar med obotliga vibrationer, fullträff på alla årgångar av tf80 med gamla ventilpaketet, dieselhysteri med påföljande skatt, en stor del av elsjukorna från s80n/v70n och så vidare.

Vill man ha en bra bil i många år, köp en xc60/v60/v40 -17 eller nyare utan awd, eller 16 med awd för att få euro6.
Då slipper man dessutom volvos egna ledsamheter i form av mek handbroms, frontdemontering för lampbyte, cirka årlig framvagnsgenomgång, körställningen i gamla generationen, och den jämförelsevis fantastiskt katastrofala rullkomforten.

För mig var övergången från p2-volvo till eucd-volvo helt monumental. Som steget från 240 till 850 typ.
Gillade aldrig p2, den var liksom allt som var fel med volvo då.
Men det har kanske lyst igenom redan Bild
Svårt att veta om du är ironisk eller om du skriver baserat på hörsägen. Inget av det du skriver stämmer.

Fords EUCDplatform är enormt mycket mer krävande att hålla I gott skick än P2. Kostar mycket mer och tar oändligt mycket mer tid i anspråk.

XC90 har samma chassikonstruktion som vanliga V70. Enklare bil att byta länkarmar, hjullager, spindlar, I princip alla slitagedelar, får man leta efter. Ett hjullager på en XC90 tar på sin höjd en timme att byta, utan behov av något annat verktyg än ett spärrskaft, några hylsor och på sin höjd en hammare. Att göra samma jobb på en XC60 är ett helt dagsprojekt och ett företag, och avsevärt dyrare reservdelar.

Skillnaderna mellan gamla XC90 vs XC60 är samma som mellan V70N och V70II eftersom båda tillhör sina respektive platformar, något jag skrev om i V70II-gruppen nyligen. Finns ingen paritet mellan dom två om man jämför reparationer och underhåll över tid.

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]