Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

10 000 Volvobilar berörs:
https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... drivningen

Blir andra återkallelsen från Volvo på min V90 Recharge MY22.
Det första återkallelsen på min bil när den var sprillans ny i aug. -21 gällde felaktig avluftning av bensintanken (som fixades med ny mjukvara), den här nya återkallelsen gäller bensinmotorns motorstyrning där det finns risk för att bensinmotorn tappar drivning. Skall kunna fixas med ny mjukvara, se länken ovan.
Bara hoppas man inte blir stående efter vägen… nåväl risken verkar liten men den finns där. Nu blir det intressant vittja brevlådan framöver och sen beställa tid för ny mjukvara i bilen. Jag har medvetet stängt av OTA (over the air) i min V90 då det känns tryggast, så jag inte installerar ny ej ordentligt utprovad mjukvara på egen hand, bättre Volvoverkstan får ta hand om installationen. Nog har jag använt OTA, till och med mjukvara version 2.1 men sen stängde jag av OTA eftersom det kom in rapporter att en del Volvo Google-bilar inte starta efter installation av mjukvara 2.2. Sen kom 2.3, och 2.4 skall snart finnas för nedladdning tror jag.
Volvos mjukvara i min Google-bil har jag nog inte så jättestort förtroende för efter att ha använt den i min V90 i 14 månader nu med snart ett tvåsiffrigt antal mjukvaruuppdateringar. Den här senaste återkallelsen som fixas genom mjukvara kanske visar på att mjukvaran inte är så bra ännu. I och för sig bra vissa problem går lösa via mjukvara. Men man kan undra om mjukvaran och bilen testats grundligare från början kanske många problem kunnat fångas och rättats tidigare. Kika på listan med mjukvaruversioner till en Volvo Google-bil, det är en diger lista. Med förbättringar och rättningar.
VIll du gå lite enligt försiktighetsprincipen, om man nu kan välja när en ny nedladdning kommer och 'pausa den' så vänta 1-2 månader innan du trycker in den. Då hinner andra upptäcka eventuella brister. Sedan är det väl förhoppningsvis som så att det är mest bekymmer i början (precis som även Tesla hade, vilket många Tesla fans verkar ha glömt bort. Blev många tegelstensTeslor och där fanns ju knapt något servicenätverk alls dessutom).
Återkallelser kommer alltid ske, mjukvarumässigt såväl som hårdvarumässigt. Även där, för att ta ett bolag många jämför sig med: Tesla.... Bara oktober förra året till och med februari i år så återkallade man tio(!) gånger! Flertalet gällde mjukvarubekymmer. Känns som att de får återkalla i snitt flera gånger i månaden för främst mjukvaruproblem, men även sådana där småsaker som att..... man inte skruvat fast säkerhetsbälten eller säten, och att skruvar i fjädring och hjuluphängning inte sitter fast.
Xanthopteryx,
Jo såsom du beskriver kan man göra (försiktighetsprincipen) så är nog risken mindre för att få in mjukvara med allvarligare bugg. Att andra bilmärken än Volvo har liknande situation med mjukvara i bilar är väl inte omöjligt. Kanske Volvo är en av de bättre i klassen trots allt på detta område (lite problem med mjukvaran)? Nåväl, jag kommer låta installera den mjukvara som fixar detta problem i Volvos Recharge så fort det går. Det är ju ett rätt allvarlig problem som löses via ny mjukvara om än att risken nog är rätt liten jag skall råka ut för problemet innan ny mjukvara finns installerad i min bil.
Teslabilar är nog bra och så men jag har läst de som har Tesla måste beställa allt (service, reparation, garantiärende osv) genom en "app", går inte ens på plats hos deras servicecenter eller vad de kallas påpeka fel eller brister i bilen, och man måste även godkänna prel. kostnad för åtgärd bilen skall in för även om det kan vara ett garantiärende och så är språket i appen blandat svenska och engelska. Usch, sånt kan väl ingen tycka är bra? Där är Volvo superbra ännu. Den Volvo återförsäljare och verkstad jag har i min stad är superbra. Men man anar ju lite ugglor i mossen för framtiden hur det skall gå med den biten i framtiden. Jag hoppas bara de inte gör kommunikation enbart via app såsom Tesla har. Det blir så anonymt och nästan lite omänskligt tycker jag (som är lite äldre).
Återkallelsen verkar bara gälla sensus bilar. Google bilar ska uppdateras OTA enligt din artikel. Så du får nog snällt slå på uppdateringar igen ;-)
ECM-mjukvaran ska uppdateras för att lösa problemet. I nyare modeller görs det direkt över nätet men i de något äldre modellerna måste bilägarna åka in till verkstaden för att uppdatera mjukvaran.
Lockis skrev: fre 04 nov 2022, 10:43 Återkallelsen verkar bara gälla sensus bilar. Google bilar ska uppdateras OTA enligt din artikel. Så du får nog snällt slå på uppdateringar igen ;-)
ECM-mjukvaran ska uppdateras för att lösa problemet. I nyare modeller görs det direkt över nätet men i de något äldre modellerna måste bilägarna åka in till verkstaden för att uppdatera mjukvaran.
Jag vet inte hur Volvo definierar en återkallelse men förra gången kom ett brev hem till mig, jag har Google-Volvo. Jag antar det kommer ett brev igen eftersom det är en "återkallelse" oavsett om det är en Volvo Sensus- eller Goggle-bil man har. Sen får väl ägaren avgöra själv om hen vill låta Volvo verkstad fixa uppdateringen (via VIDA) eller göra den själv (OTA om man har en Google-bil). Jag kommer nog be Volvoverkstan göra mjukvaruuppdateringen på min bil oavsett om det kostar. Vi får se vad brevet från Volvo säger om/när det kommer hem till berörda personer. Tycker väl inte ägaren/brukaren skall själv behöva installera ny mjukvara om det rör sig om en s.k. "återkallelse" även om man har möjlighet till OTA. Vi får se hur det hanteras av Volvo.
bem skrev: fre 04 nov 2022, 10:58
Lockis skrev: fre 04 nov 2022, 10:43 Återkallelsen verkar bara gälla sensus bilar. Google bilar ska uppdateras OTA enligt din artikel. Så du får nog snällt slå på uppdateringar igen ;-)
Jag vet inte hur Volvo definierar en återkallelse men förra gången kom ett brev hem till mig, jag har Google-Volvo. Jag antar det kommer ett brev igen eftersom det är en "återkallelse" oavsett om det är en Volvo Sensus- eller Goggle-bil man har. Sen får väl ägaren avgöra själv om hen vill låta Volvo verkstad fixa uppdateringen (via VIDA) eller göra den själv (OTA om man har en Google-bil). Jag kommer nog be Volvoverkstan göra mjukvaruuppdateringen på min bil oavsett om det kostar. Vi får se vad brevet från Volvo säger om/när det kommer hem till berörda personer. Tycker väl inte ägaren/brukaren skall själv behöva installera ny mjukvara om det rör sig om en s.k. "återkallelse" även om man har möjlighet till OTA. Vi får se hur det hanteras av Volvo.
Hela poängen med OTA är ju att slippa åka till verkstaden.

100 mil eftersom det ofta handlar om att åk[…]

Bud från utländsk intressent för[…]

Ja en får gratulera. Blev slutsumman godtag[…]

Missljud AC (kompressor bytt)

Har en ordentlig läckagesökning gjorts v[…]