Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

D4 fwd 2014
D4204T5

Denna har tydligen brustit, skulle tro att det är när jag hade luftfilterboxen borta för ett tag sedan för att komma åt och montera en batteriladdare :)

Detta här ju ändå säg 2000 mil och 10 månader sedan så antagligen har det ju gått ok eller bra så länge, upptäckte det bara idag då jag såg lite olja till höger om idag

Hur som, har letat men hittade inget artikeln på delen, verkar bara sitta med tre slangklämmor så man kan nog byta den själv rätt snabbt, alternativt får de byta den vid servicen i mitten av december. Sen kanske man skulle ta och laga den istället kom jag på. Men eftersom det är lite smutsigt och oljigt så kanske man bör rengöra med typ t-röd, sedan limma och kanske förstärka på något sätt?

Tacksam för hjälp
.
IMG_4192.jpg
IMG_4192.jpg (1.04 MiB) Visad 1131 gånger
.
IMG_4193.jpg
IMG_4193.jpg (928.16 KiB) Visad 1131 gånger
Senast redigerad av 2 Micce1980, redigerad totalt 0 gång.
Denna del sprack även på föräldrarnas V70, pappa limmade men pga vibrationerna ifrån motorn så släppte det. Slutade med att han köpte nytt rör från skroten, givetvis var det ett nyare artikelnummer och de hade ändrat lite på utseendet och passformen var inte helt perfekt, men det fungerar iaf efter flera tusen mil :)
@kievY, Kan mycket väl ligga något i det :) Verkade inte finnas idag på bildelsbasen dock vad jag kunde se. Annars hade jag gärna köpt en därifrån
Det verkar vara 31422063 som delen heter (om det är samma till D4204T4 och D4204T5), men som sagt kan det vara värt att kolla med ÅF först.
Den i länken nedan kommer på en V60CC D3 MY18.

http://www.bildelsbasen.se/114-W421650.html

https://volvozone.eu/product/volvo-3142 ... -0-2014-p3
https://www.trodo.se/original-volvo-31422063
@Lobocut,
@fjohan82,

Helt rätt, en ny hos ÅF närmast mig kostar 1934kr
en ny hos ÅF där jag kommer serva bilen 1790kr

Där är det då lika bra att låta de montera den vid servicen i så fall, kan väl inte kosta mer än den mellanskillnaden tänker jag och slipper dessutom köra 2 mil får att hämta den. Denna ska tydligen vara uppdaterad med vad nu det innebär, kanske va det så att flera av de gamla för lätt gick sönder?

Den på bildelsbasen va intressant, letade bara bland XC60, dumt nog :) Då är det ju klart en annan femma och värt att hämta den, har 1.5 mil dit tur/retur ;-)
@Micce1980, Det var just av den anledning min far valde att köpa på bildelsbasen och byta själv än att betala 2k hos Volvo. Tror han gav runt 800 kr inkl frakt. Som sagt så skiljde det sig lite någon årsmodell senare, de har en V70 D4 2014 men tog från en V70 D4 2016 och då var det lite skillnad, vinkeln och ena klämman var lite annorlunda, men den sitter än idag iaf.
Vad gör den där trasiga delen egentligen? Har ju inte märkt av det innan och den har bevisligen varit trasig ett tag

@fjohan82,
@kievY,
Tack! Det blev den från bildelsbasen, hämtar den imorgon :-)
Jämförde och tittade runt om där bakom motorn med bara för att försäkra mig men det ser helt rätt ut

.
slang.jpg
slang.jpg (17.84 KiB) Visad 1011 gånger
Micce1980 skrev: tor 03 nov 2022, 19:38 Vad gör den där trasiga delen egentligen? Har ju inte märkt av det innan och den har bevisligen varit trasig ett tag

@fjohan82,
@kievY,
Tack! Det blev den från bildelsbasen, hämtar den imorgon :-)
Jämförde och tittade runt om där bakom motorn med bara för att försäkra mig men det ser helt rätt ut

.
slang.jpg
Perfekt, det verkar vara en svårfångad del... Då har du hela helgen räddad? ;-)
Micce1980 skrev: tor 03 nov 2022, 16:38 @Lobocut,
@fjohan82,

Helt rätt, en ny hos ÅF närmast mig kostar 1934kr
en ny hos ÅF där jag kommer serva bilen 1790kr

Där är det då lika bra att låta de montera den vid servicen i så fall, kan väl inte kosta mer än den mellanskillnaden tänker jag och slipper dessutom köra 2 mil får att hämta den. Denna ska tydligen vara uppdaterad med vad nu det innebär, kanske va det så att flera av de gamla för lätt gick sönder?

Den på bildelsbasen va intressant, letade bara bland XC60, dumt nog :) Då är det ju klart en annan femma och värt att hämta den, har 1.5 mil dit tur/retur ;-)
Du lär få betala minst 500kr för att dom ska montera den, om dom gör det. Min erfarenhet är att märkesverkstäder sällan vill montera begagnade reservdelar, som kund har tagit med sig. Detta eftersom dom inte kan garantera kvalitén på något sätt.

Personligen hade jag köpt en ny, och monterat den själv.
Senast redigerad av 1 Lobocut, redigerad totalt 0 gånger.

Tack för svar. Tittade på att byta lyk[…]

Nya kontaker med Volvo , men nu säger dom sig[…]

Läcker spolarvätska avstängd

Jag kanske tolkat det fel. Men tänker på[…]

Stolsrygg knakar/ låter

Det enda "problemet" jag märkt med […]