Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jallemet
Lövet skrev:Det här allmänna "uuuuäääääääääää politiker är dumma!" är en ointressant diskussion. Höj nivån på tråden.
Det kanske är så att bristen på självkritik är uppenbar efter ett val, både hos väljarna och dom valda.

Har man tid och ork att sätta sig in i hur världen fungerar så klarnar mycket.

Det som stör mig är när politiker ifrågasätter väljarnas kompetens, som många gånger själva har visat sig okunniga och främmande för konsekvensanalyser och låtit prestige vara ledordet.

Money rules, oavsett partifärg.
Pengarna kommer från entreprenörskap och till viss mån bankernas lånekarusell som skapar pengar som inte finns.

Ganska uppenbart att den som sitter på pengarna har mest inflytande, det är lika hemma hos mig.

Jag har direktel och det suger, ville låna pengar hos banken för att installera vattenburet men vi hade för dåligt cashflow.
Jag har inte missat en betalning på 40år.

Två år kvar på bindningstiden, sen byter jag bank.

OT så det räcker.
Användarvisningsbild
av Funk
VolvoB20 skrev:
Funk skrev: ons 02 nov 2022, 11:01 Sol och vind när det funkar gör att man kan inte behöver tömma vattenmagasinen vilka får fungera som buffert. På samma sätt som vattenkraften fått stödja kärnkraftverk då dom oplanerat tagits ur drift. Kanske vi får offra en eller två älvar till..

Diesel BTW kan ersättas med förnyelsebar råvara som t.ex raps och tallolja, det är ju i alla fall bättre ur miljösynpunkt och gör att vi kan minska vårt beroende på fossilsidan.
Lösningen är inte ett spår utan flera skulle jag säga..

/Thomas
Inte så enkelt. Dagens dammar utnyttjas fullt ut. För att använda dem som lagring måste de byggas ut enormt mycket

Installerad vattenturbineffekt räcker inte för att fylla upp när det inte blåser, den måste byggas ut enormt.

Kraftledingarna från Norrland klarar inte överföra den effekten när det inte blåser utan måste byggas ut enormt

Vattendommar och miljöhänsyn går åt andra hållet där man vill minska regelerförmågan i dammarna för att rädda fisk och fauna.

Om man nu lyckas köra över miljörörelsen i detta ligger det i alla fall minst 10 år bort innan det kan vara i drift.

EU är på väg att lägga regler för minskad mängd bio bränsle. Lantbruksråvaror som raps behövs för världssvälten och ska inte köras upp bilar. Skogen ska inte avverkas utan vara kolsänka för att minskla klimateffekten enligt EU

Och glöm inte att elförbrukning kommer fördubblas I.o.m elektrifieringen vilket gör det ännu mera orealistiskt med flera av dessa lösningar

Fossilfritt stål kommer dra lika mycket el som hela Danmark förbrukar som nation :-o : :-o :-o
Problem är till för att lösas.. ;-)

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Allinug skrev: tor 03 nov 2022, 06:38 Svängmassa…
Det är ingen brist på solinstrålning som kan användas till solel. På två timmar tar jorden emot lika mycket energi från solen som hela världens befolkning använder under ett år.

Undrar förresten hur mycket svängmassa som jag skulle behöva? Om jag satte upp solpaneler så skulle elnätet slippa mitt uttag av el från elnätet under dagen, då industrins behov är som störst. Kanske skulle jag t o m kunna leverera in ett tillskott till nätet. På natten behöver jag knappt någon el så där gör jag inget uttag. Och nattetid är det ingen brist idag.

Och här finns det naturligtvis fjärrvärme att värma husen med. Sopor blir till värme och el, istället för att läggas på deponi som i andra EU-länder.
Det här får någon annan förklara men på amatörnivå behövs det 3 typer av stabilisering av elnätet.

1. Dels behöver vi långsiktigt ju producera och konsumera ungefär lika mycket på ett år. Skillnaden kan vi stabilisera med export/import.

2. Del behöver vi kortsiktigt effektbalansera, om det är en kall vinterdag tex behöver vi få effekt tex genom import eller oljekraftverk vi startar upp.

3. Dels behöver vi momentant stabilisera på millisekundnivå. Där kommer svängmassan in. om förbrukningen plötsligt ökar eller minskar så jämnar energin lagrad i tex. generatorer och turbiner ut topparna. Utan detta kan man bränna av befintliga kraftledningar tex. Nu avvecklar vi kraftverk som klarar detta och går över till oreglerade källor som vind och sol. det gör att man för att inte riskera sabba kraftledningarna kör allt mindre el genom detta för att få marginal. Så tillverkningskapaciteten minskar hela tiden ju mer oreglerad produktion vi går över till.
Användarvisningsbild
av Allinug
Fast det är inte enbart Sveriges ansvar att lösa detta för hela EU. Nu drabbas vi av att gas- och elmarknaden av någon underlig anledning är ihopkopplad i EU. Och vi skulle betala mer för elen och spara el för att vara solidariska mot de inom EU som drabbades av minskad tillgång på gas.
Användarvisningsbild
av Allinug
För övrigt så är det väl bara i Norrland som det skulle få plats att bygga något nytt kärnkraftverk? Och där finns ju redan el, men ingen förmåga att leverera söderut.

Och vem vill bo bredvid ett kärnkraftverk?
Användarvisningsbild
av lennarte
Allinug skrev:Och vem vill bo bredvid ett kärnkraftverk?
I dessa tider med ökande nederbörd, hällre det än nedströms en stor damm.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Allinug skrev: tor 03 nov 2022, 12:25 För övrigt så är det väl bara i Norrland som det skulle få plats att bygga något nytt kärnkraftverk? Och där finns ju redan el, men ingen förmåga att leverera söderut.

Och vem vill bo bredvid ett kärnkraftverk?
??? Plats. Varför bygga på nya platser ? Forsmark, RInghals, Oskarshamn och Barsebäck finns ju redan och ligger bra placerade både vad gäller ledningar och konsumenter.

Jag har absolut inga problem med att bo vid ett kärnkraftverk här i söder.

Jag tycker det är 1000 ggr obehagligare Ryssland har 5000 kärnvapen riktade mot oss så vi kan vara utplånade från jordens yta inom några minuter.
av Lövet
VolvoB20 skrev:??? Plats. Varför bygga på nya platser ? Forsmark, RInghals, Oskarshamn och Barsebäck finns ju redan och ligger bra placerade både vad gäller ledningar och konsumenter.
Man får bara bygga på de platser redan finns ändå. Håller med dig, det spelar ingen roll om man bor 1 mil eller 10 mil från ett kärnkraftverk ändå. Att bo precis vid kärnkraftverket lär vara en av de mer övervakade och trygga platser man kan bo på. Hellre bo i närheten av ett kärnkraftverk än ett vindkraftverk. Usch vad de låter.
Användarvisningsbild
av Allinug
OK, jag var helt inne på att förespråkarna ville att det skulle byggas nya små modulära kärnkraftsreaktorer. Men man ska alltså antingen först riva/bygga om gamla kärnkraftverk… Det låter dyrt och kommer att ta lång tid. För man tänker väl inte dra igång gamla Barsebäck, som varit avstängt i snart 20 år. :-o Då känns Rysslands kärnvapensspetsar riktade mot oss plötsligt väldigt tryggt.
  • 1
  • 83
  • 84
  • 85
  • 86
  • 87
  • 280

..när man funderar på ett byte nä[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

V90 Meka själv