Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av leffe.j
Är det sant att bensinstationernas tvättar med borstar gör små små "repor" i lacken?
av Steff 99
Är borstarna smutsiga vilket de ofta är, då är det mer än små repor... :evil:
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag tycker att jag blivit idiotförklarad i princip varenda gång som jag tvättat i biltvätt och bett att få tvätt utan borstar. Sen har jag alltid blivit så missnöjd med biltvättarna så jag åker hellre in i en gds-hall och tvättar av bilen själv. Många ggr ger 5min med högtryckstvätten utan schampo bättre resultat än biltvätten på dyraste programmet i mer än 5min.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Phantom
När jag kör i biltvätt så blir det endast sådana utan borstar...det finns en relativt bra högtryckstvätt där jag bor som ger ett godkänt resultat om man inte riktigt hinner med att åka in i en gds-hall :)
Användarvisningsbild
av K5054
Hej Phantom - vilken tvätt är det? Alltid bra att veta! :)
Användarvisningsbild
av Lazydogmic
åkte till shell häromdan för att tvätta.
automattvättar inte ofta men hade varit där för över ett år sedan o då hade de borstlös tvätt.
nu hade de byggt om till borstar :?: (liknar väl gummiremsor mer än borsatar)
förvånad vart man iaf, det är ju att gå bakåt i utvecklingen.
vad jag kan minnas gav borstlös tvött ok resultat.
Användarvisningsbild
av Funk
Vi har bilar på jobbet som tvättats med borsttvätt 2-5 gånger i veckan under närmare ett år, och dom är visserligen inte perfekta, men långt ifrån förstörda..
Men då är det i en tvätt som använder mycket vatten och har "svampremsor", och alla bilar spolas med högtryck innan borsttvätten.

Ett par maskintvättar om året tar inte livet av en modern 2k lack under förutsättning att tvätten inte är vanvårdad eller feljusterad. Enbart högtryck blir helt enkelt inte rent IMO..

/Thomas
av leffe.j
Brainded skrev:Jag tycker att jag blivit idiotförklarad i princip varenda gång som jag tvättat i biltvätt och bett att få tvätt utan borstar. Sen har jag alltid blivit så missnöjd med biltvättarna så jag åker hellre in i en gds-hall och tvättar av bilen själv. Många ggr ger 5min med högtryckstvätten utan schampo bättre resultat än biltvätten på dyraste programmet i mer än 5min.

mvh
Anders
Själv upptäckte jag häromdagen en hall med tillhörande "tvättare" han tog 150 kr för att handtvätta bilen och i anfall av slöhet kommer jag att använda mig av denna tjänst. Han använde också högtryck

Han kunde även ta bilen invändigt men det blir väl dyrare förmodar jag.
Användarvisningsbild
av Funk
Här i stan verkar det vara priskrig på handtvätt, 95:- är det billigaste jag hört om, och bra skall dom vara.. Tyvärr har dom bara öppet dagtid så jag hinner aldrig dit..

Jämför det med de hutlösa priserna för automattvätt så undrar man ju...

/Thomas
av volley
Det finns ju olika sorters borstar i automattvättarna; dels de gamla "stråna", dels de nya "remmarna". Jag inbillar mig att remmarna är bättre än stråna, men det vettef-n?

//
P,
som under vintern brukar frekventera Bilias rullande biltvätt i Sisjön, Gbg

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]