Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fläkkan
Hej!

Har börjat störa mig ytterst mycket på missljudet som kommer upp bakom mittskärmen.

På dåliga vägar där det vibrerar lite så är det ett vibrerande missljud som kommer och går bakom skärmen/displayen i mitten.

Försökt känna om några plastdetaljer är lösa, om det kan vara något i handsfacket men inget verkar vara i sin oordning.

Någon som har eller haft liknande problem?

Gäller en v90 -17
Du få klippa ut ett gäng plast skimmsar från nåt gammal flaska som du petar i lite enkelt, lite varstans tills det blir tyst. Lurigt är att ljudet du hör framför dig kan komma från nåt helt annat håll som höger passagerarsidan.
Jag till slut lyckades hitta oljud i min v90 komma från vänstra ventilation efter att i flera år sökt på fel ställe i dörren - det tar tid.
IMG_4977.jpg
IMG_4977.jpg (761.31 KiB) Visad 582 gånger
Som påtalats, ljudet kan komma från oväntade håll. Så, be någon annan köra, du sitter på passagerarsidan. Du försöker lokalisera (rör runt huvudet massor). Sedan baksätet på ena sidan. Sedan andra sidan bak.
En kollega, med en annan bil kan tilläggas, hade problem med konstigt ljud han trodde kom från hjulhuset. Men när jag letade runt genom att flytta mig i bilen hittade jag att det var en plåt rakt under ungefär under mittkonsolen, vid avgasröret, som hade obefintliga fästen. Även stetoskop eller klassikern med en bit trädgårdsslang kan hjälpa till att hitta ljudens ursprung.

Ingen write-up på detta? Vore ju trevligt at[…]

Baklucka låser ej

Det är vanligt fel att kablarna till baklucka[…]

Kupéfläkt "döda utblås"

Vet ej hur det är på Volvo, men på[…]

Rostskyddstips

Ja, som skrivits ovan höll jag på med s[…]