Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Lockis
VolvoB20 skrev: mån 31 okt 2022, 12:35 Kan bara hålla med. Viljan att sänka skatten verkar fullständigt bortblåst. Hade röda blocket velat kunde de ju begärt förlängning av tillfälliga sänkningen innan de avgick, eller nya blåa kunde återinför det så fort de tillträdde.

Men nu har vi 8 partier i riksdagen som inte vill sänka då det är likgiltig vad man röstar på.

Tycker 99% I media är totalmegabullshit....

Tex detta.. https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... ut-sverige

Bristen på diesel gör att vi kommer spränga 30kr/vallen i vinter, då sänker vi skatten 41 öre och blir jordens åtlöje och hela världen går under.

Sådant där gör ju att man inte kan ta någon enda journalist eller klimatdebatör på allvar.
Att dem rödgröna inte gjorde något innan valresultatet var klart kan jag ändå förstå. Hade man vunnit valet hade det nog gjorts något åt det. Men sitter man som övergångsregering är man ändå lite begränsad i sin makt. Mycket ska ju också klubbas i riksdagen innan det faktiskt går att göra något med det.
av volvofantast
Ja, politiker lovar en massa saker ,sen när det gäller då slingrar dom sig,dom har bevisat att dom inte är att lita på :-(
av Lockis
volvofantast skrev:Ja, politiker lovar en massa saker ,sen när det gäller då slingrar dom sig,dom har bevisat att dom inte är att lita på :-(
Precis, brukar alltid säga att det enda man kan lita på när det kommer till politiker är att dem jävlarna ljuger... Tråkigt men sant.
Användarvisningsbild
av Derank
Det vet väl alla som varit med några decennier, det är bara att gilla läget, det blir som det blir.
av Lockis
Derank skrev:Det vet väl alla som varit med några decennier, det är bara att gilla läget, det blir som det blir.
Japp, med lite otur börjar vi om igen om 4 år :-D ;-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Trodde inte man skulle få höra en moderat finansminister säga detta.

"– Det vi ser nu är att man behöver ha långsiktiga spelregler, man ska veta när man är beroende av sin bil vad som gäller, säger Elisabeth Svantesson om varför hon inte vill använda undantaget som EU gett Sverige grönt ljus att använda under max tre månader."

Aha.. så en skattesänkning på 3 månader skulle alltså kunna skämma bort bilisterna. Bättre då att hålla ett högt och jämt skattetryck då så folk vet vad som gäller och inga skatter kan sänkas även med borgare vid rodret.

Vad gnäller S om, de borde väl älska denna politiken
av Lockis
VolvoB20 skrev:Trodde inte man skulle få höra en moderat finansminister säga detta.

"– Det vi ser nu är att man behöver ha långsiktiga spelregler, man ska veta när man är beroende av sin bil vad som gäller, säger Elisabeth Svantesson om varför hon inte vill använda undantaget som EU gett Sverige grönt ljus att använda under max tre månader."

Aha.. så en skattesänkning på 3 månader skulle alltså kunna skämma bort bilisterna. Bättre då att hålla ett högt och jämt skattetryck då så folk vet vad som gäller och inga skatter kan sänkas även med borgare vid rodret.

S gnäller av samma anledning som nuvarande regering gnällde innan.
Fast det tror jag nog du visste ;-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Om 40 öre/liter sänkning minskar skatten med 7 miljarder så måste ju hela skatten på bränslet som är runt 10 kr/liter dra in 175 miljarder årligen bara på diesel :-/ :-/

SD:s vallöfte om ett tio kronor lägre literpris på diesel lyser med sin frånvaro i regeringens första budget. Ändå utgör den betydligt blygsammare sänkningen på i praktiken 40 öre den dyraste reformen med nära 7 miljarder.

https://www.svd.se/a/4oBpqa/sd-toppen-o ... forstaelse
Användarvisningsbild
av TommyP86
Lockis skrev:
VolvoB20 skrev:Trodde inte man skulle få höra en moderat finansminister säga detta.

S gnäller av samma anledning som nuvarande regering gnällde innan.
Fast det tror jag nog du visste ;-)
Rent praktiskt så sänkte väl S-regering med mer än nuvarande gjort? Att de gnäller nu är väl tämligen rättvist med tanke på att nuvarande delar av regeringen gick till val på att sänka 10kr litern Bild
Eller har jag läst för mkt nyheter nu igen?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
TommyP86 skrev: tor 10 nov 2022, 22:29 Rent praktiskt så sänkte väl S-regering med mer än nuvarande gjort? Att de gnäller nu är väl tämligen rättvist med tanke på att nuvarande delar av regeringen gick till val på att sänka 10kr litern Bild
Eller har jag läst för mkt nyheter nu igen?
Alla partier röstade för sänkningen (utom MP så klart) förmodligen för att det var före valet och man ville se bra ut. Nu efter valet vill inget parti sänka längre, men allra mest falsk är väl nya finansministern Elisabeth Svantesson (M) som håller i taktpinnen och säger att pengaran behövs för att ta oss igenom lågkonjunkturen nästa år, det var väl knappast något nytt man inte visste redan innan valet. :devil: .

Men jag undrar om de är ärliga när de säger att 40 öre sänkning kostar 7 miljarder eller om det bara är hittepå och dumheter igen.... , för då skulle ju 10 kr sänkning av dieseln kosta 175 miljarder vilket låter absurt mycket i mina öron, och då är ju inte ens bensinen med i det hela..

Sen veta jag inte riktig vad S klagar på, för att det känns ju som nya blåa regeringen kör socialdemokratisk politik och bara höjer alla skatter, inte en enda skattesänkning i sikte.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 28

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]

Det är service på mindre ort, lå[…]

Jag testadeatt att trycka i lite mer gas, hjä[…]

Sätta en slang på avtappningen i block[…]