Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jilllin
Hej!
Köpte just nya däck till min 240 från 1990 och nu startar den inte! Fick reda på att vattenpumpen läcker, behöver byta tändkablar och det är hål på avgasröret. Reperationer som kommer att gå upp emot 15.000:- minst. Bilen har endast gått 28.000 mil och har tidigare fungerat bra. Nu blir jag så osäker på om jag bara ska ge upp den eller våga satsa på reperationen. Bilen ska besiktigas senast 30/11.
jilllin
Tänkte det samma, hör med en annan bysmed ;-)
Går man till Volvoverkstan eller annan större firma blir det dyrt, så som andra sagt hör med någon mindre verkstad eller om du har någon bekant som kan skruva? Det är ju inga svåra jobb egentligen.

I min mening håller man kvar i sin gamla Volvo så länge den inte är alltför rostangripen.
När du byter vattenpump så ska du samtidigt byta kamrem. Samtidigt passar du på att byta gummislangar när du ändå har kylaren demonterad. Antar att det är på det bakre avgasröret hålet finns och det är inte svårt att åtgärda om du har möjlighet att komma under bilen.
Ovanstående är exempel på vad jag som 81-åring gjorde under sommaren 2021.
till min stora glädje gick bilen nästan igenom besiktningen, men bakre plåt på höger sida är alltför rostangripen och måste bytas ut. Nu letar jag med ljus och lykta efter en verkstad i Göteborg som kan fixa detta, men det är inte så lätt! Som jag förstår det så sysslar de flesta verkstäder inte med detta. Så jag hamnade på en Volvo verkstad som går plåtarbeten, men verkar inte leta efter begagnade reservdelar. De säger att dessa plåtar inte längre finns att få tag på som reservdelar och om de tillverkar en ny så blir det dyrt. De kunde inte tipsa om någon verkstad, men jag tänker att det ändå måste finnas någon som kan leta upp en begagnad inte alltför rostig plåt och svetsa dit den! Har jag fel?

Jill

Det där med fotsensor är helt värde[…]

flexifuel som nästan dör

nej spolarna ej bytta. har redan stiften s&ari[…]

Köpråd S60

Din S60 är ju knappt inkörd. Varför[…]

Laddpunkten för pluspol är en järnt[…]