Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Börjar inse att jag kanske inte vågar ta med fru och 2 barn på bilsemester med min gamla V70 som just passerat 43000 så sneglar på en liten SUV istället så hundburen får plats.
HIttat en XC60 -16 med D3 motorn på 150hk. Manuell låda och momentum paketet. Den har rullat just över 17 000 och säljaren vill ha 149k för den.

Något man bör se upp med, lyssna efter, kolla på vid ev. provkörning? Googlade lite och blev skraj när folk pratade om att lägga undan pengar för motorbyte :-/

Vad tror ni är anledningen till byte av kamrem/vattenpump 2ggr inom 2år? Kan det vara så enkelt att det var någon billig lösning först eftersom det står skrivet "volvo original" på nästa byte och en annan verkstad?
Skärmavbild 2022-10-31 kl. 11.17.50.png
Skärmavbild 2022-10-31 kl. 11.17.50.png (801.36 KiB) Visad 1066 gånger
På min bil fick man byta remmen 2 ggr inom typ 6 månader på grund av en oljeläcka, vilken krävde demontering av sagda rem.
Dock omöjligt att säga vad det rör sig om för denna bilen...
Tackar, tänkte inte på att ringa och kolla. Kontaktade sista ägaren som hade den vid senaste bytet men hon hade ingen aning ens att dom hade bytt det så får väl hoppas att det inte är något återkommande i 2000 mils intervall :D

I övrigt då, bra bil håller till 40+k mil?
https://www.kamux.se/cars/volvo/xc60/kab821
Kopplingen har väl sin ofta begränsade livslängd, om den håller till 40000 mil är frågan.
Såg att den hade fått anmärkning vid besiktningen om slitet däck, det kostar ofta 5-siffrigt belopp med nya däck runt om om man vill ha märkesdäck. Kolla båda uppsättningarna är mitt tips.
Saknar den Volvo on Call och rattvärme? Det står inte omnämnt och är två saker jag uppskattar.

De två senaste ägarna har båda haft bilen i enbart ca 1-1,5 år. En varningsklocka eller har de bara tröttnat på bilen? Det vet ingen...

Sen kan man fundera på varför inte bilen tvättas innan bilder läggs ut, men allt ska väl gå så snabbt det kan nu för tiden.
Hade själv letat vidare, för många små saker som stört mig och gör att man börjar undra och det finns gott om trevligare exemplar

Denna hade jag nästan kunnat slå till på istället, bara att klicka hem :)
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /104818998

och så vidare
https://www.blocket.se/annons/skane/xc6 ... /104775694

I övrigt så kan misskötta exemplar ha stenskott ovanför vindruta och bakom främre hjulhus som ej åtgärdats och därmed kanske kan börja rosta som jag minns det
fjohan82 skrev:Såg att den hade fått anmärkning vid besiktningen om slitet däck, det kostar ofta 5-siffrigt belopp med nya däck runt om om man vill ha märkesdäck. Kolla båda uppsättningarna är mitt tips.
Saknar den Volvo on Call och rattvärme? Det står inte omnämnt och är två saker jag uppskattar.

De två senaste ägarna har båda haft bilen i enbart ca 1-1,5 år. En varningsklocka eller har de bara tröttnat på bilen? Det vet ingen...
Bra, ska kolla vilka däck som ingår, borde gå att pruta lite annars med.

Har fått svar från den ena killen, han var nöjd med bilen men den var för stor för hans garage.
Micce1980 skrev:Hade själv letat vidare, för många små saker som stört mig och gör att man börjar undra och det finns gott om trevligare exemplar

I övrigt så kan misskötta exemplar ha stenskott ovanför vindruta och bakom främre hjulhus som ej åtgärdats och därmed kanske kan börja rosta som jag minns det
Ge gärna lite mer exempel på småsakerna som stör dig, behöver motiveras mot att köpa den :D Lättsamt när firman finns på samma ort även om den första du länkade var sjukt trevlig med!
Fick svar från den sista ägaren med, nu vet vi varför dom bytte kamrem igen med.

När jag lämna in den så lagades den upp och sattes i originaldelar. (Den hade börjat hacka) Bilfirman sa att den lagningen som han gjorde så
Skulle inte samma fenomen återkomma. Jag sålde den för att jag inte hade råd med nya sommar och vinterdäck och bromsskivor borde bytas.
Så jag köpte mig en mindre bil och billigare att köra
@Naesstrom, Nu är jag lite petig men, den är inte speciellt billig så tänker på en inkonsekvent servicebok, många olika platser och svårt att veta om sakerna då är gjorda som de bör, otvättad vilket inte spelar större roll men ändå och nu en före detta ägare som inte har råd med vanligt underhåll och en tidigare verkstad som verkar ha satt en kamrem fel(?)

Finns gott om andra objekt då tänker jag. Allt kan hända alla bilar men en okomplicerad historia är oftast bättre än en rörig tänker jag.Visst är det trevligt om en bil finns nära men vill man lösa en affär någorlunda snabbt och inom vissa ramar får man kanske ta sig lite tid, handlar väl inte om så många timmar egentligen och det är ju timmar man inte behöver hålla på att undersöka och leta ändå.
Är det D4204T4 eller D4204T9 i den där?
D4204T4 sägs vara en "nertrimmad" D4204T5 (D4) och har har troligen balansaxlar.
D4204T9 saknar troligen balansaxlar.

Försök lägga till en årsmodell för att undvika värsta oljeslukande, EGR-igensotande och balansaxelvinande exemplaren.
V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]

2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]

Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]

Tack igen! En sådan fick det bli! Trevlig h[…]