Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Test123
Hej,

Har en XC70 ’16 och jag upplever när jag kopplar youtube till media så är det en tidsfördröjning mellan det som spelas i telefonen och det som kommer ur högtalarna.
Någon mer som upplever samma och vet ifall det går att justera in så det kommer i synk?
av dannesk
Du bör speca lite mer om förutsättningarna som vad har du för ljudsystem i bilen, vad är det för telefon, streamar du via BT, är det bara YT som har fördröjningen osv.?
Har du Premium Sound i bilen har du DSP som processar signalen så där kan man prova att nolla till originalinställningarna om någon ljudljudinställning orsakar fördröjning.
av Test123
dannesk skrev:Du bör speca lite mer om förutsättningarna som vad har du för ljudsystem i bilen, vad är det för telefon, streamar du via BT, är det bara YT som har fördröjningen osv.?
Har du Premium Sound i bilen har du DSP som processar signalen så där kan man prova att nolla till originalinställningarna om någon ljudljudinställning orsakar fördröjning.
Sorry du har givetvis rätt. Den är utrustad med High Performance Sound System och är kopplad mot en iPhone med BT.
Jag upplever fördröjning med egentligen allt som spelas upp med BT från telefonen, YT,Spotify osv.

EDIT: jag vart förresten lite osäker på vad det är för ljudsystem som sitter i. Går det att se det?
Utrustningspaketet är en Classic Sport med teknikpaketet
Användarvisningsbild
av apersson850
De som har premium sound brukar ha en logga som visar det. Dessutom har de centerhögtalare.
Preformance och High Performance hade lilla mittdisplayen (5"), High Performance Multimedia stor display och kan spela DVD, inte bara CD.

Med reservation för att detta gällde 2012, när jag köpte min bil ny. Hinner inte gräva fram om det ändrats till 2016.

När spelar detta roll? Tittar du på bilden på telefonen och vill höra ljudet i bilens högtalare, eller vad är det du vill åstadkomma?
av dannesk
Som Anders skrev här ovan så har Premium centerhögtalare, det är väl det som är lättast att se dessutom så har Premium mer inställningar i mediasystemet, båda systemen har slutsteg under passagerarframstolen.
Hur vet du att du har fördröjning ifrån Spotify, då synkas ju inte musik med bild? Har du provat att streama ifrån en annan telefon. Jag sitter själv inte och kollar på YT med bilen ljud mer än någon enstaka gång när man väntat på frugan på affären men jag har ingen fördröjning mellan bild/ljud i min bil med HP-systemet när jag testat.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag testade att köra video från Viaplay i telefonen i vår XC70 2016, med ljudet i bilens högtalare via Bluetooth. Då blev det inte läppsynkront längre, så där finns en märkbar fördröjning.

Det ligger förstås i teknikens natur. När man skickar data över Bluetooth finns det en codec att ta hänsyn till, och sen ska datapaketen sändas (max 255 bytes nyttolast i ett datapaket för BT). I mottagaren ska data från datapaketen sättas ihop igen, köras genom motsvarande codec och sen spelas upp.
I codec finns en viss fördröjning (mer i exempelvis SBC än aptX, men alla ger någon fördröjning). Dessutom ska ett antal datapaket buffras och sättas ihop innan de avkodas och spelas upp. Detta beror i sin tur på att Bluetooth, liksom vanlig Ethernet/TCP, är en paketbaserad icke-realtidskanal. När A2DP och AVRCP (Bluetoothprofiler) används i bilen för ljudöverföring och fjärrkontroll får man räkna med oregelbunden överföring. Ibland även avbrott och omsändningar. För att det ska fungera utan att ljudet hackar när man lyssnar på det, måste data skickas lite i förväg. Det buffras i uppspelaren, som börjar spela ljudet när den fått ihop en buffert som varar någon viss tid, exempelvis en halv sekund. Då kan man köra från bufferten även om det blir ett avbrott på några tiondels sekunder. När det fungerar bra igen kör man ikapp och fyller bufferten igen.

För lyssnaren upplevs ljudet som kontinuerligt, trots att det i överföringen går ryckvis. Men buffringen innebär förstås att allting försenas lite grand. Spelas då bilden upp på telefonen kommer ljudet i den Bluetoothanslutna högtalaren att komma lite försenat.
Båda våra XC70 har High Performance Multimedia ljudsystem.
av dannesk
Nu testade jag att streama YT till mitt HP-system i bilen och det blir faktiskt en fördröjning vilket jag inte tänkt på tidigare. Jag kör ju eftermarknadsystem med BT direkt in i DSP i min bil och där finns ingen fördröjning, jag använder endast BT till originalmediasystemet för mobilsamtal så fördröjningen via originalsystemet är nog helt normal när mediasystemet ska processa ljudsignalen.
Användarvisningsbild
av apersson850
Streamar man bara ljud, typ någon podcast eller vad det kan vara, märks det ju inte heller att ljudet kommer ut i högtalarna några tiondelar efter det att det skickades från telefonen.
Din DSP är förstås snabbare på att köra genom sin codec. De kanske inte buffrar så mycket heller, utan hoppas på att sändningen går så bra att de kan ligga bara hårsmånen före. Avståndet är ju normalt under metern inne i en bil.
av Test123
Tack för bra.
Det är,som ni säger, endast märkbart om man sitter och vill streama upp något i telefonen och ha ljudet i bilens högtalare. Detta sker så klart inte så ofta men när man gör det så blir det påtagligt märkbart.
Jag har för mig att på den förra V70 (summum 2012, HP ljud) jag hade så fanns inte denna problematiken. Dock har den alltid funnits på den XC70 jag har idag. Det var i och med detta som jag tänkte om det fanns någon synkronisering som jag har missat att använda.
Nu känns det mer som om det då kan ha att göra med en uppdatering från Apple alternativt från Volvo själva som har skapat denna fördröjning.

När du mäter lambdasonden ska du mä[…]

Hmm fick inget meddelande idag

Lite inte på laddningslampan, den förbl[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nä det har jag inte kollat, men det är v[…]