NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en eftermarkands stereo och baslåda men vill ha lite vassare ljudkvalite än Volvos original för en liten peng.
Är det någon som vet om Biltemas Bilhögtalare 6,5" med inbyggd diskant är bättre än Volvo original?
Eller om det finns någon annan för liknande pris som är bättre?
Användarvisningsbild
av HCP
Skippa biltema, de funkar som nödlösning i en traktor eller liknande, då det finns bättre alternativ hos t.ex. BRL eller db-akuten.
Hertz, Nakamichi, Alpine m.fl. brukar ha fina grejjer även i budgetsegmentet inte långt ifrån biltemapriser.

Om du också lägger tid på att täta runt högtalaren, sätt lite dämpning på insidan dörren så låter dock biltema bättre än original, bara den lilla detaljen gör mycket.

Edit: dessa t.ex.
https://dbakuten.se/nakamichi-nse1618
Vad du har för högtalare idag, fanns tre olika "kvalitéer. Vit, gul samt med blå etikett
Okej kanske ska skippa Biltemas högtalare men har de som ett alternativ om jag inte hittar något annat. Ska hitta några billigare 60w RMS då min eftermarknads stereo skickar ut 55w RMS per högtalare.

Angående de högtalarna som sitter i idag så vet jag inte vilken variant men vet att min bil har den enklade radion utan aux osv, asså inte high performance.
De som sitter i idag ser ut så här, kunde inte se någon etikett på de
IMG_3315.jpg
IMG_3315.jpg (3.04 MiB) Visad 2073 gånger
av KalleJ
Lossa diskanten så ser du etiketten. Ser ut som standard vita.
Jag kollade på begagnade högtalare ifrån performance till min.
Annars finns det prisvärda kitt på Amazon.
@WilliamAndersson, Då är säkert distansernadiskanterna bara "fejk". En plastbit som ska se ut som en diskant. Hade själv börjat med diskanter från bildelsbasen, är väl rangordnade i standarden vit - gul - blå om jag minns rätt. Sätter du dit den högsta där blir det en stor skillnad mot avsaknaden av diskanter som idag bara där, i både fram och bakdörrarna. Sen kan man byta upp sig i alla fall ett hack i de andra högtalarna med
av Alx
Dom högtalarna var de billigaste som fanns bland någorlunda bra högtalare. Och vad jag tycker så är det väl just i en daily driver man vill ha de bra ljudet.

Jupp det står alltid 4x50 watt på dem men om man räknar lite så betyder de att stereon ska dra 20 ampere. Mäter man effekten och slutar vid 10% distorsion så får man kanske ut 4x10w.
Jag ka rekommandere Alpine S-S65C, men om inte du vill betala ca 5-600 sek pr högtalare, så glöm det bara och behålla originalen. Pioneer head units är i alle fall inte 4x50 watt RMS. Köp INTE biltema's högtalare, dom är inte bättre än original basic högtalarne.
Dålig räckvidd XC60 -2026

Min XC60-25 kommer jag som bäst nästan 8[…]

Det sitter gumminstopp som ska ta emot/justera bak[…]

Har fått ungefärliga prisuppgifter nu[…]

HVO 100 för dyrt?

Tankade just upp sonens och min Mercedes 190d 2.5 […]