Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Lennarte skrev: Fattar jag rätt får jag någon gång i framtiden c:a 12000 kr tillbaka (utöver dom 5800 kr jag redan fått). Pensionär i område 4 med c:a 20000 kW om året. Rätta mig gärna om jag har fel.
lockis skrev: i SE4 betyder 20.000 kWh närmre 16.000:-
Jag räknade "på en höft" och medvetet i underkant.
Ska bli spännande i framtiden hur stödet blir på kommande räkningar. Vi har ju pressat ner förbrukningen ordentligt. Men det har ju inte blivit kallt än
av Lockis
lennarte skrev:
Lennarte skrev: Fattar jag rätt får jag någon gång i framtiden c:a 12000 kr tillbaka (utöver dom 5800 kr jag redan fått). Pensionär i område 4 med c:a 20000 kW om året. Rätta mig gärna om jag har fel.
lockis skrev: i SE4 betyder 20.000 kWh närmre 16.000:-
Jag räknade "på en höft" och medvetet i underkant.
Ska bli spännande i framtiden hur stödet blir på kommande räkningar. Vi har ju pressat ner förbrukningen ordentligt. Men det har ju inte blivit kallt än
Just nu har vi lägre gaspriser än vad man räknat med. Elpriset styrs till stor del av gaspriset tyvärr.
Hur vi kompenseras/skyddas mot höga räkningar i november och framåt återstår att se, en modell likt den norska hade kanske varit rimligt under vintern?
Den kompensation som man pratade om igår är en klumpsumma som betalas ut. Antagligen via swedbanks system?
Jag själv är förvånad över prisnivån på elen nu i oktober, ser ju nästan fram emot att få elräkningen nästa månad.
Användarvisningsbild
av Allinug
Jag betalar 40 öre/kwh och kommer nu att få kompensation på 50 öre/kwh. Lysande!
Användarvisningsbild
av lennarte
Kollade på min förbrukning, hamnar under 500 kW för oktober mot 1641 kW i oktober i 2021. Som var c:a 200 kW högre än oktober 2020. Med 2 månader kvar ligger vi på c:a 11450 kW. Preliminärt för i år blir då c:a 12600, mot 20577 kW förra året. Enligt EON appen ligger vi 70% under oktober i 2021 och c:a 60% under oktober 2020.
Användarvisningsbild
av lennarte
Allinug skrev:Jag betalar 40 öre/kwh och kommer nu att få kompensation på 50 öre/kwh. Lysande!
Dom pratade om just detta i morronprogrammet (TV 4) för någon timme sedan. Det har att göra med att dom använder en "enkel modell" för det ska vara ett snabbt och enkelt system att administrera.
Så du får nog leva med det.... :-D :-D
av Lockis
vjohnj skrev:Enkel modell. Ja men allt måste ju gå igenom EU... Måste får godkännande av eu om allt. Suck
EU kan inte ens bestämma var deras huvudkontor skall ligga. Men dom skall och vet exakt hur vi måst plantera ex: granplantor
Olika avdelningar som bestämmer detta ;-) :-D
av Lockis
lennarte skrev:Kollade på min förbrukning, hamnar under 500 kW för oktober mot 1641 kW i oktober i 2021. Som var c:a 200 kW högre än oktober 2020. Med 2 månader kvar ligger vi på c:a 11450 kW. Preliminärt för i år blir då c:a 12600, mot 20577 kW förra året. Enligt EON appen ligger vi 70% under oktober i 2021 och c:a 60% under oktober 2020.

Snygg besparing!

De som flyttade in i mitt gamla hus kommer vara glada. jag hade ett spabad igång där förra vintern...
Har ingen aning om hur förbrukningen såg ut i det huset jag bor i nu innan jag flyttade in. Skulle tippa på liknande min vilket betyder runt 8.000 i årsförbrukning.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
"Det betalas ut till den elanvändare som har elnätsavtal för uttagspunkten vid en bestämd tidpunkt (så kallad brytpunkt). Stödet kommer alltså att gå till det personnummer, samordningsnummer eller organisationsnummer som står på elnätsavtalet vid brytpunkten.

Brytpunkten är satt till dagen efter Energimarknadsinspektionen har fattat sitt beslut om Svenska kraftnäts ansökan. Vi kan nu inte säga exakt datum för brytpunkten."

Rätt skumma effekter det kan bli. Speciellt på företagssidan. Om ett företag har fått slå igen på grund av man fått betala sjukt hög elräkning kan det röra sig om miljoner kronor man betalat in.

Sen om någon tagit över elmätaren kan den personen helt plötsligt få miljoner kr på den elmätaren :-D :P . Då får man ju djävla hoppat att man inte råkat säga upp elmätaren innan brytpunkten för då är ju pengarna puts väck för alla :-(

Det finns ju en hel del företag som fått slå igen pga absurda elräkningar, deras elmätare måste det ju bli slagsmål om nu. Många vill försöka teckan sig på dem innan brytpunkten infaller.
  • 1
  • 76
  • 77
  • 78
  • 79
  • 80
  • 280

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]