Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej !
Har en V70 2.5 FT från 2011 som går som bruksbil. Nu verkar avgassystemet börja ge upp och behöva bytas . Är inte intresserad utav att skaffa något avancerat rostfritt och orginal verkar väldigt dyrt då det är dubbla burkar bak
( varje sida ) Någon som vet funktion / möjlighet om man istället monterar dit ett enkelsystem efter katalysatorn på denna motorfamilj med bensinturbo ???

Tack på förhand
Husqvarna256a skrev: ons 26 okt 2022, 10:14 Hej !
Har en V70 2.5 FT från 2011 som går som bruksbil. Nu verkar avgassystemet börja ge upp och behöva bytas . Är inte intresserad utav att skaffa något avancerat rostfritt och orginal verkar väldigt dyrt då det är dubbla burkar bak
( varje sida ) Någon som vet funktion / möjlighet om man istället monterar dit ett enkelsystem efter katalysatorn på denna motorfamilj med bensinturbo ???

Tack på förhand
Självklart går det. Håller på att förbereda för just detta på min egen, främst för att det är så sjukt löjligt med dubbelavgas på en radmotor.

Skulle ändå nästan rekommendera att lämna in det och få ett platsbyggt i rostfritt på typ raka-rör i Göteborg eller nått. Är ju värt varenda krona att få ett I rostfritt om man tänkt behålla bilen ett tag.
apersson850 skrev: tor 27 okt 2022, 10:40 Efter elva år och 37500 mil håller mitt bra än. Det enda som gett sig är upphängningen mitt under bilen. Men där finns det nya klämmor att sätta dit.
Min är dock en diesel.
Är ju helt klart imponerande. Min V70II har gått 25 och där är det helt upprostat i rörens anslutningar till slutburkarna, om det nu ens är/var ursprungssystemet.
apersson850 skrev:På min skulle det se bra märkligt ut om jag hade konverterat till ett utblås, med tanke på att det finns två uttag för slutrören i stötfångarens underkant.
Mmmm.. jag köpte ny nederdel till kofångaren för enkelutblås. Problem solved. 🤗
Jo det är ju klart men samtidigt, 2011 2.5FT ska ha R-design-paket som standard med diffuser bak tror jag och den i sig själv borde va värd en slant, samtidigt som exempelvis den nederdel som är utan uttag för slutrör skänker folk bort mer eller mindre gratis.

Jag köpte ett R-design med ett avgasuttag och även det borde va billigare än ett med dubbla.

Du vrider runt motorn (gärna utan tändst[…]

Trycket i systemet lär öka märkbart[…]

@fjohan82 , Bara texten "Changes color as it[…]

Alla är vi olika. I kanske uppskattat 60-70% […]