Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Lockis
VolvoB20 skrev: tor 27 okt 2022, 19:00 Storleken på stödet bestäms dels om elanvändaren har sin elförbrukning i elområde 3 eller 4, dels hur hög elförbrukningen har varit under perioden oktober 2021-september 2022. För de med förbrukning i elområde 3 uppgår stödet till 50 öre per förbrukad kWh under 12-månadersperioden. För de med förbrukning i elområde 4 uppgår stödet till 79 öre per förbrukad kWh.
Jag flyttade i mars -22 undrar om jag får kompensation för elen i min förra bostad…
Användarvisningsbild
av Camel
Förslaget om elprisstöd förvånar mig. Men vid närmare eftertanke kan jag se viss logik i att man kompenserar för det som varit, och inte det som kommer (i alla fall går man inte ut med det). Vitsen med spotprismarknaden är i huvudsak två saker: höga priser ska göra det attraktivt med att bygga produktionskapacitet så att inte priserna stiger oändligt. Höga priser är tänkta att skapa återhållsamhet med förbrukningen, även att göra det lönsammare att spara på el, sk. användarflexibilitet.
Att sätta detta ytterligare ur spel med att elenergin ska vara mindre dyr riskerar ju att öka problemet eftersom det inte blir lika stort incitament att snåla på elen. Men jag har ännu inte hört från regeringen att detta är ett argument för upplägget som presenterats. Så jag tror inte att man har tänkt på det viset. I vart fall vill man inte gå ut med det. Hur som helst blir upplägget i huvudsak ologiskt för mig och liknar ett lapptäcke. Med hål i.

Nu har det inte blivit som man tänkt med elbörsen i praktiken. Marknaden har havererat pga av att politiker sedan länge gått in och styrt vilka teknikslag som tillåts oavsett om de är bärkraftiga eller inte samt struntat i konsekvenserna av vissa teknikslags negativa inverkan på elnätets stabilitet och överföringsförmåga. Och man har struntat i att ha en ansvarig myndighet som säkerställer att tillräckligt med produktion av el finns. I dag finns ingen myndighet som har detta ansvar. Detta i kombination med en omvärld som litar på att någon annan ska kunna leverera el så att de själva kan lägga ner nästan all planerbar elproduktion utan att denna ersätts dygnets alla timmar, eller ens alla perioder på året. Ja, då blir resultatet det vi ser. Kriget har inte förbättrat denna situation, men tro inte att elpriserna blir lika låga som för några år sedan även om kriget skulle ta slut. De höga elpriserna är här för att stanna tills det åter blir balans mellan tillgång och efterfrågan på el, i alla geografiska områden.
Användarvisningsbild
av Camel
Lockis skrev:Jag flyttade i mars -22 undrar om jag får kompensation för elen i min förra bostad…
Ja, det verkar vara så media tolkar (det mycket oklara) förslaget om elprisstöd. Men det betyder i så fall samtidigt att de gamla ägarna till din nuvarande bostad får elprisstödet för den bostaden. Men jag tror inte detta är klarlagt. Media har kanske tolkat fel.
Användarvisningsbild
av GustavE
Räkneexempel:
Villa SE3, årsförbrukning 20000 kWh, förbrukning dec-feb 3000 kWh/månad
Nya stödet = 10000 kr
I september betalade jag drygt 3,50 kr per kWh. En ganska varm månad. Alltså borde det vara väldigt stor risk att elpriset blir minst 5 kr i december-februari = 45000 kr för villan i exemplet.
Dom 10000 kr förslår som sagt inte mycket. Räcker till drygt halva decembers elräkning.

I Aktuellts 21sändning använde dom flera gånger rubriken "högkostnadsskydd" i grafiken. Mycket felaktigt!
Användarvisningsbild
av GustavE
Dom säger på Aktuellt nu att stödet går till "huset".

Har man sålt ett hus får man alltså inget stöd.

Har man köpt en hus är det bara att hoppas att förra ägarna hade 25 grader inne, spabad på max dygnet runt och markvärme på el i garageuppfarten.
Användarvisningsbild
av Camel
Eprisstödet är svagt och blir i många fall felriktat. Men grundproblemet är ju att det inte är balans mellan tillgång och efterfrågan på el som helhet, även om vi i Sverige inte är lika stor bov i detta som t.ex. Tyskland. Men i kombination med EU-kraven på elexport samt prismodellen blir vi i Sverige ändå i stor grad lidande. Detta blev mycket tydligt efter att R1 lades ner. Då kopplades elpriserna i SE3 och SE4 på ett mycket tydligt sätt till kontinenten eftersom där gick gränsen när vi inte kunde "mätta" exportkablarna längre. Detta inträffade långt innan kriget startade så att skylla på Putin hjälper inte, även om Putin bidragit mycket starkt till att förvärra situationen. Men hade vi i Sverige haft kapacitet kvar att "mätta" exportkablarna hade faktiskt inte priskoppling i SE3 och SE4 till kontinenten varit lika stor. Det hade dock inte hjälpt att sänka elprisnivån nämnvärt i t.ex. Tyskland. Hur ska man kunna sänka kostnaden för el till konsumenten samtidigt som elkonsumenten ska ha ett starkt incitament att vara återhållsam med förbrukningen? Ingen lätt uppgift rent logiskt. Några quick fix finns inte. Att bygga ny elproduktion tar lång tid, oavsett om man väljer kärnkraft eller havsbaserad vindkraft.
Användarvisningsbild
av Camel
GustavE skrev:Dom säger på Aktuellt nu att stödet går till "huset".
Ja, så uppfattar jag det också. Det kan ju bli väldigt fel åt båda håll.
Användarvisningsbild
av Camel
På SVK.se finns info om elprisstödet.

Det jag noterar angående tidpunkten är följande:
Ny EU-förordning gör det möjligt att använda pengarna för nödåtgärder EU:s nya nödförordning gör det möjligt att använda kapacitetsavgifter för andra åtgärder. Från den 1 december blir exempelvis möjligt att finansiera åtgärder till stöd för elanvändare. Alla sådana åtgärder ska först godkännas av tillsynsmyndigheten Energimarknadsinspektionen (Ei).

Stöd till elanvändandare
Frågor och svar om stödet
Så har vi räknat fram stödnivåerna
55 miljarder kronor till stöd för elanvändare
EU:s regelverk styr hur kapacitetsavgifter får användas
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är inte lätt att hålla koll på allt detta. Men det dom sa' i nyheterna tidigare i kväll (igår??) är att det som är bestämt är fram till och med september 2022. Allt övrigt är spekulationer.....
Fattar jag rätt får jag någon gång i framtiden c:a 12000 kr tillbaka (utöver dom 5800 kr jag redan fått). Pensionär i område 4 med c:a 20000 kW om året. Rätta mig gärna om jag har fel.
av Lockis
lennarte skrev:Det är inte lätt att hålla koll på allt detta. Men det dom sa' i nyheterna tidigare i kväll (igår??) är att det som är bestämt är fram till och med september 2022. Allt övrigt är spekulationer.....
Fattar jag rätt får jag någon gång i framtiden c:a 12000 kr tillbaka (utöver dom 5800 kr jag redan fått). Pensionär i område 4 med c:a 20000 kW om året. Rätta mig gärna om jag har fel.
i SE4 betyder 20.000 kWh närmre 16.000:-
  • 1
  • 75
  • 76
  • 77
  • 78
  • 79
  • 280
Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att moto[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]