NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en gammal v50, se rubriken, som inte startar längre och hela displayen blinkar när jag försöker starta bilen. Se bilder.

Den har bara körts korta sträckor och enbart på helgerna de senaste månaderna - kan det vara så enkelt att det bara är batteriet som är kasst/urladdat?

Läste någonstans att det kunde vara styrenheten med o det gör mig rädd för vilka kostnader det kan innebära😱

Hoppas att någon kunnig på forumet kan sprida lite ljus över saken! Själv är jag helt okunnig
Allt gott!
Bilagor
E18CD83C-8F31-4300-AC22-5CF022CA5188.jpeg
E18CD83C-8F31-4300-AC22-5CF022CA5188.jpeg (1.88 MiB) Visad 1701 gånger
4112D906-E289-44AB-80D3-03624ABD439D.jpeg
4112D906-E289-44AB-80D3-03624ABD439D.jpeg (1.56 MiB) Visad 1701 gånger
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: tänk på att skriva en beskrivande rubrik
Användarvisningsbild
av fjohan82
Börja med att mäta upp och/eller ladda batteriet.
Dessa bilar kan ge massa konstiga och skrämmande fel när det "bara" är batteriet som är dåligt.
Om jag inte missminner mig brukar det stå på någon av batteripolerna hur gammalt batteriet är, är det riktigt gammalt kanske det behöver bytas ut.
av kareta
Mitt "Larmsystem service erfordras" försvann av att endast byta batteri.
Spänningen över polerna såg först ok ut, men sjönk kontinuerligt. En sån grej är lätt att kolla men säger inte hela sanningen om batteriet. Testa startkablar från en annan bil och se hur den beter sig.
av Jba20
Tackar!
Låter hoppfullt!
Kollar o ser om jag kan itläsa något om batteriets ålder.
Får ge mig iväg imorgon o köpa en batteriladdare på Biltema. Någon billig? som rekommenderas?
Låter mycket rimligt att batteriet är urladdat. Första steget är att ladda upp det ordentligt med laddare men det kan vara så att batteriet är förstört om det varit urladdat länge. Därmed kommer det inte ta emot tillräcklig laddning. Men prova förstås att ladda ordentligt.
av kvillebäck
Jba20 skrev: sön 23 okt 2022, 13:52 Tackar!
Låter hoppfullt!
Kollar o ser om jag kan itläsa något om batteriets ålder.
Får ge mig iväg imorgon o köpa en batteriladdare på Biltema. Någon billig? som rekommenderas?
Har du inte bytt batteri de senaste tre åren så börja med det. Du kan ändå inte laga ett trasigt batteri med en batteriladdare.
Bilen laddar batteriet själv när du kör med den så fungerar inte det så är det något som är dåligt. (för du har väl inte glömt ljuset på någon stans?)
Batteri, generator kablar eller något kan vara troliga orsaker.
Uppdatering- bilen startade fint med starthjälp o den blinkande displayen försvann. Men efter bara några hundra meters körning så dök ”motorsystemfel, service erfordras” upp på displayen. Körde bilen till verkstan o de sa att det kunde bero på att den fel larmar för att det är för låg spänning?. De ska kolla om batteriet går att ladda o håller spänning eller om nytt behövs.
Låg ljusbild, halvljus

Nej, kom precis in efter att ha kikat i VIDA. &quo[…]

Nästa elbil från Volvo?

Sett ett par ställen som baserat på b[…]

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]

Utgångspunkten är att styrväxeln s[…]